سازمان رسانه‌ای کشور از حالت پدافندی فاصله گیرد
کد خبر: 4079420
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

سازمان رسانه‌ای کشور از حالت پدافندی فاصله گیرد

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: لازم است سازمان رسانه‌ای کشور باید از حالت پدافندی فاصله بگیرد و تا حدودی نقش آفندی خود را برای حمله به نقاط آسیب جریان رقیب فعال کند که این نبرد نامرئی و چند لایه است و اعتقادات، نگرش‌ها، نخبگان و عامه جامعه را هدف قرار داده است.

سپهر خلجی، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولتبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سپهر خلجی، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، امروز 29 مردادماه در گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان‌جنوبی که با موضوع کنش‌گری ارتباطی در آرایش جدید رسانه‌ای که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: اکنون در مقابل جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها انواع قدرت را دارند اما استفاده از آن برایشان هزینه دارد لذا سرمایه‌گذاری را روی رسانه‌ گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن فناوری، قدرت نظامی، قدرت سیاسی و اقتصادی دارد اما تمرکز اصلی در مقابل جمهوری اسلامی ایران بر قدرت رسانه‌ای است، افزود: دشمن فهمیده که رسانه نقطه آسیب است که اگر افکار عمومی را از تصمیمات کشوری جدا کند، موفقیت‌هایی را هرچند مقطعی به دست می‌آورد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای متفاوت کرده است.

این مدرس حوزه ارتباطات بیان کرد: لازم است سازمان رسانه‌ای کشور باید از حالت پدافندی فاصله بگیرد و تا حدودی نقش آفندی خود را برای حمله به نقاط آسیب جریان رقیب فعال کند که این نبرد نامرئی و چند لایه است و اعتقادات، نگرش‌ها، نخبگان و عامه جامعه را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه حوزه رسانه طیف وسیعی را شامل می‌شود که عبارت‌ است از شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی، برجسته کردن روزنامه‌نگاران فراری، جریان‌سازی خبری، موسیقی، فیلم، سریال و انیمیشن که دشمن از همه این ظرفیت‌ها استفاده می‌کند، تصریح کرد: وقتی با ابراز رسانه به منبع ادراک اجتماعی حمله می‌شود راهکار مقابله با آن، دفاع از منبع ادراک به کمک ابزار رسانه است و در چنین وضعیتی باید مانع از شکل‌گیری مارپیچ سکوت شویم بنابراین باید اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان در دستور کار قرار گیرد.

خلجی افزود: سازمان رسانه‌ای کشور که مهم‌ترین رکن آن صدا و سیماست باید فعال‌تر از گذشته میدان‌داری کرده و به‌شدت مراقبت کند که خود به زمینه‌ای برای بر هم زدن امنیت روانی مردم تبدیل نشود؛ امروزه وظیفه تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه را روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برعهده دارند و این یک ماموریت راهبردی است که طبق تاکید مقام معظم رهبری در طول ادوار انقلاب کسانی در مقابل دشمن ایستادند اما در مقابل شبهه کمرشان خم شد.

وی از روابط عمومی‌ها به عنوان حلقه وصل ساختار با افکار عمومی نام برد و گفت: طبیعی است که اجرای هیچ برنامه و سیاستی جز با توجه به افکار عمومی امکانپذیر نیست.

زیست مجازی؛ مخرب یا موثر؟ 

خلجی کرد: باید نگاه عمیق‌تری به حوزه روابط عمومی و انتقال پیام داشته باشیم و با مخاطب‌شناسی درست اقدام به تولید محتوا کنیم زیرا دوره جدید عصر انسان رسانه است و شرایطی را به ما تحمیل می‌کند که باید به آن توجه داشت.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این دوره با مسأله پدیده ارتباط جمعی شخصی روبه‌رو هستیم یعنی یک شخص امکان ارتباط جمعی را فراهم می‌کند و عملکرد یک سازمان رسانه‌ای در قامت ارتباط جمعی را انجام می‌دهد و دشمن هم از همین موضوع سوء‌استفاده می‌کند.

وی گفت: در این دوره رسانه‌های خرد جایگزین رسانه‌های بزرگ شدند و کارکرد بیشتری پیدا کردند همچنین انسان محور روایت‌سازی است و شاهد زیست مجازی هستیم که فضای مجازی غلبه کرده و فعالیت دروازه‌بانان رسانه‌ای کمرنگ‌تر شده است.

خلجی با اشاره به اینکه وضعیت موجود که در برقراری خط ارتباط و مساله‌سازی باعث افزایش روایت‌های مخدوش و سخت شدن تشخیص روایت‌های راست از دروغ می‌شود، افزود: وقتی توان دروازه‌بانی کاهش می‌یابد، اخبار مخدوش بیشتر می‌شود و وقتی هر فردی امکان رسانه شدن دارد، عطش دیده شدن باعث وضعیتی می‌شود که شاهد آن هستیم.

وی گفت: کار ویژه‌های رسانه در تراز یک ابزار قوی و اثرگذار شامل مدیریت هیجان و احساسات، گسست عاطفی ادراکی بین توده‌ها و نخبگان حاکمیت، تغییر نگرش در جامعه هدف، تغییر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اختلال و خطا در دستگاه محاسباتی تصمیم‌گیران، وارونگی افکار عمومی و تضعیف و ‌زوال سرمایه اجتماعی است که همه این محورها انجام می‌شود.

این مدرس حوزه ارتباطات با بیان اینکه دشمنان دین را مایه عقب‌افتادگی عنوان کرده و غرور جامعه ایرانی را تضعیف می‌کنند، تصریح کرد: رسانه تیغ دو دم است که هم می‌تواند تبیین و جریان‌سازی کند و از طرفی می‌تواند التهاب‌آفرینی داشته باشد.

خلجی گفت: خارج شدن روان اجتماعی از تعادل، مواجهه حافظه اجتماعی با تلنباری از اخبار منفی، مین‌گذاری در بستر افکار عمومی و کاهش توان سیستم ایمنی افکار عمومی و کاهش تاب‌آوری اجتماعی نتیجه بمباران افکار عمومی با افکار منفی است که در این شرایط هر حادثه‌ای توان تشدید شوندگی دارد.

تزریق امید در جامعه به جریان مستمر اطلاع رسانی تبدیل شود 

وی بیان کرد: روابط عمومی یک حوزه تخصصی است و نباید به واحد رانده‌شدگان ادارات تبدیل شود بلکه باید از روابط عمومی توجیه‌گر به سمت روابط عمومی اندیشه‌محور برود و قبل از اینکه یک رویداد تبدیل به مساله شود برایش چاره‌اندیشی کند.

وی تصریح کرد: امروزه تمرکز دشمن بر ایده اصلی نظام یعنی هسته اصلی و مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی، ساختار و ‌کارکردهای نظام است در چنین شرایطی باید جریان فعال تزریق امید در جامعه راه بیفتد و در مقابل موج سازمان‌یافته ضد امید در گوشه گوشه کشور باید نشانه‌هایی در مقابل چشم مردم قرار گیرد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت یادآور شد: تحت تاثیر بمباران خبری، مجازی‌زدگی، ضعف در تشخیص رویداد، تمرکز غالب بر اخبار منفی، بی‌توجهی به فرآیندهای بازخورد پیام، عملیات رسانه‌ای براساس الگوهای سنتی، استفاده نکردن از امکانات جدید داده‌کاوی، ناتوانی در تنظیم و پردازش خبر و درگیر شدن با حواشی و کم‌توجهی به متن از مهمترین خطاهای کنش‌گری در حوزه رسانه است.

انتهای پیام
captcha