فعالیت ۲۲۰۰ مسجد شهری و روستایی در استان اردبیل
کد خبر: 4079684
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

فعالیت ۲۲۰۰ مسجد شهری و روستایی در استان اردبیل

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به فعالیت ۲۲۰۰ مسجد شهری و روستایی در استان اردبیل گفت: امسال بزرگداشت قیام حسینی و برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بعد از دو سال از شیوع ویروس کرونا در تمامی مساجد استان برگزار شد.

مسجدبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ۳۰ مردادماه در جمع تعدادی از خبرنگاران با گرامیداشت روز جهانی مساجد، تربیت دینی و فرهنگی جامعه را مرهون فعالیت گسترده مساجد برشمرد و اظهار کرد: مسجد با دارا بودن جایگاه رفیع در فرهنگ اسلامی، منشأ تربیت دینی انسان بوده و برای رسیدن به این هدف از ابزار‌ها و امکانات مختلفی توسط متولیان امور مساجد استفاده می‌شود.

وی به اهمیت مساجد در دسترسی به آرامش روحی در انسان اشاره کرد و افزود: مسجد خانه خدا و جایگاه انبیاء و رسولان وحی و مامن مومنان بوده که همواره با حضور در این مکان مقدس آرامش و اطمینان نصیب انسان‌ها شده و به قدرت مطلقه الهی اتکا کرد و با امید و توکل به او پله‌های رشد و کمال را طی می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به کارکرد‌های مختلف تربیتی مساجد اشاره کرد و افزود: جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، سیاسی، قضایی و... از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده و محور همه آن‌ها امامت و پیشوایی در مسجد است که به‌عنوان مهم‌ترین مسأله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح بوده و در این میان جذب جوانان به این مکان تربیتی نیازمند تجهیز مساجد به امکانات روز آموزشی و فرهنگی مطابق با کارکرد‌های تربیتی مساجد است.

نقش ائمه جماعات در رونق مساجد

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ائمه جماعات در رونق بخشیدن به مساجد اشاره کرد و افزود: مساجد احیاء سنت‌های دین را دنبال می‌کند، اما باید یک نقش دیگر را نیز در دستور کار خود داشته باشد و آن انتقال و ارتقاء مفاهیم فرهنگی متناسب با شرایط روز است که این امر توسط امام جماعت محقق خواهد شد.

وی امام محله را مهم‌ترین شخصیت فرهنگی و دینی در تعمیق و احیای کارکرد مسجد معرفی کرد و گفت: امام محله با فعالیت اجتماعی در مسجد جذابیت ویژه به مساجد می‌بخشد، در حقیقت وی یکی از عوامل توسعه به حساب می‌آید.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل تاکید کرد: مسجدی می‌تواندهمان مسجد مورد نظر اسلام و پیامبر باشد که یک امام جماعت، با توان مدیریتی بالا، عادل و جامع آن را رهبری کرده و باید مصداق کامل آنان که مساجد خدا را عمارت می‌کنند ائمه جماعاتى باشند که در ابعاد گوناگون مسجد را گرم و پر رونق می‌کنند.

ظرفیت مساجد در جهاد تبیین

حجت الاسلام جعفرزاده حضور عالمانه واعظین در بین مردم را اولویت مهم در فعالیت تبیین گرانه مساجد عنوان کرد و گفت: کار‌های زیادی در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب از سوی دستگاه ها، مساجد، هیئت‌های مذهبی و همه صورت گرفته است، اما کار‌هایی که انجام نگرفته هم بسیار است که در این زمینه بهترین راهنما برای ما، همان سخنان مقام معظم رهبری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل در ادامه با اشاره به عملکرد بسیار خوب مساجد در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ویژه برای نسل جوان، گفت: الحمدالله مساجد در زمینه همه پیام‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری کار‌های شگفت انگیزی انجام داده اند که یک مورد آن همین موضوع کمک‌های مومنانه است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده افزود: روحانیون باید به دنبال اختراع و ابتکار فرهنگی باشند و در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تلاش کرده و با توجه به پتانسیل درون محله‌ای کانون‌های مساجد، ضمن احصا و شناسایی آسیب‌های اجتماعی، با داشتن آگاهی نسبت به این آسیب‌ها، برنامه‌ریزی درست داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حل مشکلات ناشی از فقر فرهنگی ضروری است با آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم اقدامات لازم را با محوریت مساجد انجام دهیم.

مسجد؛ پایگاه وحدت و همبستگی بین مردم

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل بر نقش مساجد به عنوان محور وحدت میان امت اسلامی و نقش آن‌ها در ایجاد انقلاب‌ها تاکید کرد و افزود: مسجد مرکز هویت دینی مسلمانان است، اما فقط برای عبادت خداوند و اقامه نماز ساخته نشده، بلکه مرکزی برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، امور عام المنفعه و نیز پایگاه وحدت و همبستگی بین مردم محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده اطلاع از اوضاع و احوال مردم را از برکات حضور در مسجد عنوان کرد و گفت: مردم در مسجد همدیگر را می‌شناسند و به واسطه آن، توانگران به نیازمندان کمک می‌ کنند. به همین دلیل پیامبر(ص) به موضوع وحدت همبستگی میان مسلمانان و کمک به یکدیگر سفارش بسیار می‌‌کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل تشریح کرد: امسال بزرگداشت قیام حسینی و برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بعد از دو سال از شیوع ویروس کرونا دربیش از ۵۰۰ مسجد شهری و ۱۷۰۰ مسجد روستایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزارشد و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در پایان به وظیفه جامعه مسلمین در قبال مساجد اشاره کرد و افزود: مسلمانان وظیفه دارند مساجد را پررونق کنند، چرا که بزرگترین پیروزی در تاریخ ایران اسلامی از مساجد برپا شده و تربیت جوانان و نوجوانان در این کانون الهی صورت گرفته و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را تربیت کرد که با نیروی ایمان و اعتقاد راسخ شان انقلاب اسلامی ایران را به ثمر نشاندند.

انتهای پیام
captcha