پایبندی دولت سیزدهم به جهت‌گیری مردمی و مبارزه با فساد + صوت
کد خبر: 4080256
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
حسین کنعانی مقدم بیان کرد:

پایبندی دولت سیزدهم به جهت‌گیری مردمی و مبارزه با فساد + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حفظ جهت‌گیری مردمی دولت سیزدهم و پایبندی به وعده مبارزه با فساد پس از گذشت یکسال از آغاز به کار گفت: رئیس‌جمهور با پیگیری‌ها و سفرهای استانی متعدد در این مدت روحیه مردمی خود را نشان داده و کابینه نیز باید همپای رئیس‌جمهور در جهت تحقق وعده‌ها عمل کرده تا مردم نتیجه عینی این مردم‌گرایی را در سفره‌های خود مشاهده کنند.

حسین کنعانی مقدم

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره عملکرد دولت سیزدهم به ویژه در زمینه ارتباط با مردم و احیای اعتماد مردم به مناسبت فرارسیدن هفته دولت گفت: شاخص یک دولت مردمی،‌ با مردم و در مردم همراه مردم بودن و در اولویت قراردادن مطالبات مردم در کنار توجه به عدالت در سیاست‌ها و اجرا است.

وی افزود: در سطح کلان نیز اگر یک دولت کارآمد باشد و حکمرانی مطلوب را انجام دهد آنگاه چنین دولتی مردمی است و این مردمی بودن با شعار و تبلیغات ایجاد نمی‌شود.

جهت‌گیری مردمی دولت

کنعانی مقدم اظهار کرد: جهت‌گیری دولت سیزدهم در شعارها، سفرهای استانی و جلسات و دغدغه‌های شخص رئیس‌جمهور حکایت از دغدغه‌مند مردم دارد اما این یک بخش از مردمی بودن است و پس از گذشت یکسال باید کارنامه دولت را در عرصه سیاست داخلی و روند اجرای شعارها بررسی و مقایسه کرد و این کارنامه می‌تواند مبنایی برای کارآمدی دولت باشد که اگر کارآمد باشد می‌توان گفت در مسیر حکمرانی مطلوب در حال حرکت هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تفاوت میان حاکمان خوب با حکمرانی خوب گفت: حاکمان خوب در صورت عدم کارآمدی نمی‌توانند حکمرانی خوب را محقق کنند و به نظر می‌رسد امروز فرصت مناسبی است که دولت کارنامه یکساله خود را براساس شاخص‌ها به افکار عمومی ارائه کند و میزان کارآمدی خود را مورد سنجه قرار دهد.

ارائه کارنامه برای افزایش اعتماد عمومی

کنعانی مقدم ادامه داد: در حوزه اقتصادی هفت شاخص مهم نرخ تورم، نرخ بیکاری، نرخ رشد سرمایه‌گذاری، نرخ تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره، ضریب جینی و ضریب فلاکت برای ارزیابی عملکرد هر دولتی وجود دارد و عملکرد دولت نسبت به این شاخص‌ها اقتصادی می‌تواند کارنامه دولت را در معرض قضاوت مردم قرار دهد. دولت باید با نشان دادن کارنامه و عملکرد خود هم اعتماد مردم را به دولت بیشتر کرده و هم امیدآفرینی کند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سؤال که دولت در حوزه‌های مختلف تا چه اندازه جهت‌گیری‌های خود را براساس شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور حفظ کرده است، گفت: به اعتقاد من دولت جهت‌گیری مردمی خود را حفظ کرده است. در حوزه سیاست خارجی و حوزه امنیت عملکرد دولت خوب بوده و در مقابل در حوزه سیاست داخلی کار خاصی انجام نشده است و در نهایت در مسئله برجام دولت توانسته از موضع قدرت و اقتدار با طرف‌های مقابل برخورد کرده است.

هماهنگی قوا؛ فرصتی برای مبارزه با فساد

کنعانی مقدم درباره ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مبارزه با فساد و گسترش عدالت، گفت: دولت در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی با توجه به هماهنگی با قوه قضاییه و مجلس، با تمام توان وارد شده اما فعلا تمام پرونده‌های مطرح شده مربوط به فساد در دولت‌های قبلی است و هنوز پرونده‌ای در خصوص تخلفات در خود دولت مطرح نشده است. اگر فسادی وجود ندارد که جای خوشوقتی است.

کنعانی مقدم درباره عملکرد یکساله هیئت وزیران و نیاز یا عدم نیاز به ترمیم کابینه گفت: به اعتقاد من دولت قطعا به ترمیم کابینه نیاز دارد و عملکرد بعضی وزرا حکایت از آن دارد که باید یک سری تغییرات در ساختارها و افراد انجام گیرد.

ضرورت ترمیم اساسی تیم اقتصادی دولت

وی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت قابل دفاع نیست، گفت: به نظر می‌رسد باید یک تغییرات اساسی در تیم اقتصادی دولت انجام گیرد و عملکرد دولت در حوزه تورم، کنترل قیمت‌ها، معیشت مردم، وضعیت بازار بورس و سرمایه مطلوب نبوده است. دولت وعده داده بود که اقداماتی را در بورس برای جبران ضرر و زیان مردم انجام دهد که فعلا کاری انجام نشده است. همانطور که در دولت قبل ضرر و زیان سپرده‌گذاران در مؤسسات اعتباری از جیب سایر مردم جبران شد، امروز این سؤال در ذهن مردم وجود دارد که چرا دولت هیچ اقدامی در خصوص ضررهای تحمیل‌شده به مردم در بورس انجام نمی‌دهد و همچنان شاهد نوعی بی‌سیاستی در بازار سرمایه هستیم.

کنعانی مقدم با تأکید بر نیاز جدی به یک ترمیم اساسی در حوزه اقتصادی و به ویژه در تیم اقتصادی دولت، گفت: این ترمیم اساسی به نفع خود دولت است و این تغییرات دولت را برای عملیاتی کردن وعده‌های اقتصادی و معیشتی از جمله ارتقای قدرت خرید مردم و توسعه عدالت اقتصادی و بهبود وضعیت بازار سرمایه و در نهایت احیای اعتماد افکار عمومی به دولت و افزایش امید مردم و سرمایه اجتماعی تقویت می‌کند.

کد

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در این صورت دولت نه فقط در جهت‌گیری‌ها مردمی است بلکه خروجی عملکرد او نیز به نفع مردم و در جهت رضایتمندی مردم است.

کنعانی مقدم در پایان اظهار کرد: رئیس‌جمهور با پیگیری‌ها و سفرهای استانی متعدد در این یکساله روحیه مردمی و باور خود را به مردم نشان داده ولی کابینه نیز باید همپای رئیس‌جمهور در جهت تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور عمل کرده تا مردم نتیجه عینی این مردم‌گرایی را در سفره‌های خود مشاهده کنند و فاصله بین اقدامات عملی با شعارها و جهت‌گیری‌های مردمی دولت کمتر و کمتر و در نهایت یکی شود.

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha