گردشگری تفریحی و مذهبی در کشمیر از خانه‌قایق‌ها تا دهکده توریستی + عکس و فیلم
کد خبر: 4081250
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

گردشگری تفریحی و مذهبی در کشمیر از خانه‌قایق‌ها تا دهکده توریستی + عکس و فیلم

مقامات ایالت جامو و کشمیر که تنها ایالت هند با اکثریت جمعیت مسلمان است برای رونق گردشگری در این منطقه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند که باعث شده است گردشگری تفریحی و مذهبی در این ایالت با رشد بی‌سابقه‌ای روبه رو شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از Salaam Gateway، ایالت جامو و کشمیر هند، امسال رکورد 10 ساله ورود گردشگر را شکست که نشان می‌دهد صنعت گردشگری این منطقه رو به پیشرفت است.

در هتل‌ها، خانه‌قایق‌ها و اقامتگاه‌ها جای خالی وجود ندارد. در دریاچه معروف «دال» در سرینگر افرادی دیده می‌شوند که برای سوار شدن به قایق‌‌خانه‌ها صف می‌کشند.

تمام 60 هزار اتاق هتل‌های کشمیر رزرو شده‌اند. مقاصد مورد علاقه گردشگری سرینگر، گلمرگ، پاهالگام و سونمرگ هستند. بیشتر هتل‌های این دره به طور کامل رزرو شده‌اند. فاروق قوتو، رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی کشمیر (TAAK) به Salaam Gateway  گفت: تا اکتبر هجوم گردشگران وجود خواهد داشت.

بسیاری دیگر از ذینفعان معتقدند که ورود گردشگران ادامه خواهد داشت و رویدادهایی مانند کارناوال‌های برفی، کریسمس و سال نو بازدیدکنندگان بیشتری را به این دره می‌کشاند.

انور حسن که یک رستوران را در کشمیر اداره می‌کند، گفت: دولت ایالتی توجه ویژه‌ای به بخش گردشگری دارد و منطقه شاهد رشد قابل توجهی از نظر افزایش تعداد گردشگران و ایجاد زیرساخت های مرتبط با گردشگری است.

«احسن چیستی»، معاون گردشگری کشمیر، به Salaam Gateway گفت که آنها (مسئولان ایالتی) اقداماتی انجام داده‌اند که صنعت گردشگری در این ایالت رونق یابد.

چیستی توضیح داد: اول از همه، ظرفیت‌سازی را انجام دادیم و سعی کردیم پاسخی برای وضعیت پسا کرونا پیدا کنیم. در کنار آن، افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، علیه کووید-19 واکسینه شدند تا مردم مطمئن شوند جایی که می‌روند، سالم است.

گردشگری تفریحی و مذهبی در کشمیر از خانه‌قایق‌ها تا دهکده توریستی + عکس

وی تصریح کرد: همراه با این، پس از رفع محدودیت‌های کووید، ما کمپین‌های بازاریابی را به صورت گسترده و سریع در سراسر کشور انجام دادیم و الگوهایی را در مورد ترجیحات گردشگران مطالعه کردیم، متوجه شدیم که گردشگران، گردشگری ماجراجویانه را دوست دارند. مقامات گردشگری در ایالت نیز 75 مقصد دیگر را شناسایی کردند. مقاصدی که بیش از مقاصد کنونی بودند.

معاون گردشگری کشمیر افزود: اینها از جمله اقداماتی بود که به گردشگران کمک کرد تا به این ایالت بروند.

آمار گردشگران در جامو و کشمیر

داده‌های اداره گردشگری جامو و کشمیر (J&K) و وزارت گردشگری نشان می‌دهد که تعداد گردشگران بین ژانویه (اواسط دی ماه) تا 15 مِی (25 اردیبهشت) امسال به 700 هزار نفر افزایش یافته است که در مقایسه با 125 هزار نفری که در دوره مشابه در سال 2021 از این دره بازدید کرده‌اند، پنج برابر شده است.

به گزارش وزارت گردشگری هند، حدود 142000 گردشگر تنها در فوریه 2022 از کشمیر بازدید کردند و صنعت هتل‌داری پس از لغو ماده 370 در آگوست 2019 تعطیل شد و به دنبال آن همه‌گیری کووید-19 تعطیل شد. صنعت گردشگری کشمیر به دلیل شیوع این بیماری همه گیر آسیب زیادی دید.

لغو ماده 370 (ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند که به کشمیر خودمختاری داده است) وضعیت ویژه‌ و منجر به ناآرامی را در دره سبب شد و محدودیت‌های منع آمد و شد برای ماه‌ها به قوت خود باقی ماند. اما صنعت گردشگری کشمیر اکنون، بهبود یافته و این دره زیبا مملو از گردشگران است.

گردشگری تفریحی و مذهبی در کشمیر از خانه‌قایق‌ها تا دهکده توریستی + عکس

براساس گزارش اداره گردشگری ایالتی، تعداد گردشگران در سال 2020، 41 هزار نفر و ناچیز بوده است، اما تعداد بازدیدکنندگان در سال 2021 به 660 هزار نفر افزایش یافته است. در 4 آوریل (15 فروردین) امسال، فرودگاه بین‌المللی سرینگر، شلوغ‌ترین روز تاریخ خود را ثبت کرد و 15014 نفر از طریق 90 پرواز به کشمیر رفت و آمد کردند.

طرح شبکه دهکده توریستی

برای ترویج گردشگری ماجراجویانه در این دره، «مانوج سینها»، فرماندار ایالت جامو و کشمیر، طرح شبکه روستای گردشگری جامو و کشمیر را با عنوان Mission Youth راه‌اندازی کرد. این ابتکار با هدف تبدیل 75 روستای این دره که به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی و جذابیت‌های زیبای خود شناخته شده‌اند، به دهکده‌های گردشگری انجام می‌شود. دپارتمان گردشگری ایالتی، ابتکارات جدیدی را برای جذب هرچه بیشتر گردشگران انجام داده است.

سینها در بیانیه‌ای با تأکید بر اهداف پشت این ابتکار گفت که دولت ایالتی جامو و کشمیر از متمایزبودن هر روستا قدردانی و می‌خواهد زیبایی‌های طبیعی، دانش بومی، تنوع و میراث فرهنگی، ارزش‌ها و سنت‌های محلی را به نمایش بگذارد. علاوه بر این او گفت که دولت مشوق‌های مالی ارائه خواهد کرد و از دیجیتالی‌شدن روستاها اطمینان حاصل خواهد کرد.

دولت ایالتی اعلام کرده که اعتبار ثبت رکورد تعداد گردشگران به تلاش جمعی همه دست اندرکاران مرتبط با گردشگری بوده و در تلاش است تا شکوه قدیمی دریاچه معروف «دال» را بازگرداند.

رونق گردشگری تفریحی و مذهبی در تنها ایالت مسلمان نشین هند

سینها اخیراً گفته است که 60 هزار متر مربع از بخش‌هایی در منطقه غربی دریاچه در بازسازی می‌شود. هزاران شیکارا (نوعی قایق‌خانه‌های چوبی) در دریاچه دال آماده هستند تا گردشگران را به یک سواری رؤیایی ببرند. دولت تضمین کرده است که پاکسازی دریاچه، سریع انجام شود. دریاچه دال مرکز چشم انداز سرینگر است و بسیاری از مکان‌های دیدنی توریستی در نزدیکی آن واقع شده‌اند.

ورود گردشگران خارجی هم به این دره آغاز شده است. به گفته دپارتمان گردشگری جامو و کشمیر دولت ایالتی همچنین بر تبلیغ و جذب گردشگر برای مکان‌های مذهبی ناشناخته جامو تمرکز دارد.

پرواز سرینگر ـ شارجه برای جذب گردشگر

برای اولین‌بار، وزارت هوانوردی هند پنج پرواز در هفته بین سرینگر و شارجه در امارات متحده عربی را تأیید کرد.

اکتبر گذشته هم پرواز خطوط هوایی Go First را بین سرینگر و شارجه افتتاح شد که جامو و کشمیر را به امارات متحده عربی متصل می‌کند.

رونق گردشگری تفریحی و مذهبی در تنها ایالت مسلمان نشین هند

بسیاری از گردشگرانی که ماه گذشته از کشمیر دیدن کردند، گفتند که مجذوب زیبایی‌های این دره و مهمان‌نوازی مردم شده‌اند.

«راشمی ساکسنا» که اهل ایالت شمالی اوتار پرادش است، ماه گذشته به همراه همسر و دو دختر نوجوانش در کشمیر بود.

وی به Salaam Gateway گفت: در مورد خطر تروریسم در دره زیاد شنیده بودم، اما من و خانواده‌ام با رسیدن به اینجا احساس ناامنی نکردیم. مردم دره بسیار صادق، کمک‌کننده و رک هستند. شوهر و دخترانم از رسیدن به اینجا خوشحال شدند و از آن لذت زیادی می‌برند.

گردشگران از نقاط مختلف کشور نظرات مشابهی را بیان کردند. با وجود افزایش فعالیت‌های تروریستی و کشتار هدفمند هفت غیرنظامی توسط تروریست‌ها در ماه مِی، رکورد 375 هزار گردشگر در ماه مِی امسال از کشمیر بازدید کردند.

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha