فعالیت 24 کتابخانه عمومی در قم
کد خبر: 4081478
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷

فعالیت 24 کتابخانه عمومی در قم

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: 24 کتاب‌خانه عمومی در قم فعال است و به‌زودی کتاب‌خانه مرکزی قم نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قمبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، طی سخنانی با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد مردمی غیردولتی فعالیت می‌کند که بیش از سه‌هزار و 600 کتاب‌خانه در کشور و در مناطق عشایری و روستایی و شهری مشغول به خدمت هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی تنها در زمینه امانت کتاب فعال نیستند و در واقع پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی در سطح کشور به شمار می‌روند، افزود: کتابخانه در واقع تنها فرهنگی است که به همه اقشار جامعه خدمت‌رسانی می‌کند و شرایط خاص برای عضویت ندارد و همه می‌توانند کارت عضویت در هر استانی باشد و با همان کارت از خدمات این 3600 کتاب‌خانه بهره‌مند شوند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: این نهاد به دلیل خدمات بی‌قیدوشرط وسیع‌ترین شبکه فرهنگی و اجتماعی در کشور است و شهروندان در قم با هزینه 6 هزار تومانی می‌توانند عضو شوند.

وی با تأکید بر اینکه قم با اینکه شهری فرهنگی بوده ولی به لحاظ تعداد کتابخانه عمومی در فقر قرار دارد، تصریح کرد: 24 کتابخانه عمومی در سطح استان داریم و به‌زودی کتابخانه مرکزی قم نیز در حال تجهیز و آماده‌سازی بوده و به بهره‌برداری می‌رسد.

توکلیان ابراز کرد: همراهی خوبی از سوی وزارت ارشاد و استانداری قم در تکمیل کتابخانه مرکزی وجود دارد و پس از رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی به بهره‌برداری می‌رسد که در نهایت 49 خدمت به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در این کتابخانه طراحی و ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین کتاب‌خانه امام علی(ع) در منطقه نیروگاه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز کرد: در سطح شهر و مناطق کم برخوردار نیز کتاب‌خانه‌هایی فعال است که نشانی و شماره تماس در پایگاه اطلاع‌رسانی کتاب‌خانه‌های عمومی بارگذاری شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: ما بخشی از جورچین فرهنگی هستیم و این همراهی و همدلی وقتی شکل می‌گیرد که همه ارکان فرهنگی به کمک هم بیایند که یکی از مطالبات مهم ما تعامل دستگاه‌های اجرایی است، برای نمونه شهرداری می‌تواند با پرداخت نیم درصد عوارض بر اساس قانون کمک زیادی به توسعه کتاب‌خانه در سطح شهر نماید.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های دیگری نیز مدیریت شهری در اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری باید به کمک بیاید، اضافه کرد: وجود 540 هزار منبع کتاب در 24 کتابخانه، تراز شهر پر مخاطب برای کتاب است و نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند بوده و باید توسعه یابد.

توکلیان تصریح کرد: به لحاظ قانونی نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی نمی‌تواند خودش مالکیت داشته باشد، بلکه باید توسط ارگان‌ها چنین ظرفیتی ساخته شود و بر اساس استانداردهای جهانی تجهیز کنیم.

وی گفت: علی‌رغم ظرفیت‌هایی در کتاب مجازی، لذت خواندن کتاب فیزیکی خواندن برای مخاطبان بسیار بیشتر است و طبق آمار در کشور مردم علاقه‌مند به تهیه کتاب هستند، خوشبختانه دسترسی مردم به مخزن کتاب‌ها باز بوده و می‌توانند مطالعه کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: بیش از یک‌هزار و 800 پایگاه اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و همه پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند از این منابع و پایگاه‌ها استفاده کنند، ضمن اینکه 125 میلیون رکورد و نسخه دیجیتال برای کتاب‌خوانی وجود دارد.

وی ابراز کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی به نام اداره کل منابع وجود دارد که کتاب‌هایی که منتشر می‌شود و متقاضیان می‌توانند کارشناسی کنند، تیمی کتاب‌ها را ارزیابی می‌کنند و کتاب‌های خوب به خروجی می‌رسد، ضمن اینکه نشریاتی نیز موجود است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: توسعه عدالت فرهنگی یکی از سیاست‌های مهم دولت است و باید خلأهای فرهنگی و خدمات در حوزه فرهنگ در کشور محقق شود.

انتهای پیام
captcha