نشست «اسناد در آیینه آیات و روایات» برگزار شد
کد خبر: 4083018
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

نشست «اسناد در آیینه آیات و روایات» برگزار شد

نشست بررسی «اسناد در آیینه آیات و روایات» با حضور محمدرضا شایق، حافظ و  مفسر قرآن کریم در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

نشست بررسی «اسناد در آیینه آیات و روایات»به گزارش ایکنا از یزد، نشست «اسناد در آیینه آیات و روایات» با حضور محمدرضا شایق، استاد و مفسر قرآن، امروز 13 شهریور در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

محمدرضا شایق، مفسر قرآن در این نشست با بیان اینکه مطالعه تاریخ از نظر اسلام به دلیل عبرت انگیز بودن بسیار ارزشمند است، به بیان مشکلات و معایب نقل‌های سینه به سینه تاریخی از جمله خطر فراموشی، غیرقابل انتشار بودن و غرض‌ورزی پرداخت و اظهار کرد: اهمیت فعالیت‌های کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در پیشگیری از تحریف‌های اشاره شده در تاریخ با بررسی دقیق اسناد است.

وی افزود: کاری که این مرکز روی اسناد انجام می‌دهد از این حیث حائز اهمیت است که این اسناد می‌تواند قرائن مؤیده‌ای بر تشخیص نقل‌های صحیح تاریخی از ناصحیح باشد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا این مجموعه روش‌های قوی علمی را در فعالیت‌های خود به‌کار بندد.

شایق با بیان اینکه لازم است در حوزه اسناد حتی یک برگ را بی‌ارزش تلقی نکنیم گفت: گاهی اوقات ممکن است یک برگ از این اسناد در آینده گره بزرگی از تاریخ را باز کند.

این استاد و مفسر قرآن کریم ادامه داد: انسانی که خوب تاریخ و سرنوشت امت‌های قبل از خود را بداند، انسان سه، چهار هزار ساله است و اگر می‌خواهیم عمرمان طولانی شود، لازم است تا مطالعات خود در حوزه‌های تاریخی را افزایش دهیم.

وی افزود: از نظر اسلام آنچه مستقیم انسان را به طرف خداوند هدایت کند، حائز ارزش بوده و آنچه انسان را از مسیر خداوند خارج کند، ارزشی ندارد و لذا این نکته نیز برای کارکنان این مجموعه ارزشمند باید قابل توجه باشد که هر سندی از نظر اسلام قابلیت نگهداری ندارد.

سعید زارع، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این نشست گفت: لازم است در راستای مأموریت‌های این سازمان به خصوص در حوزه اسناد، نشست‌های بصیرتی با نخبگان و جامعه علمی کشور برگزار شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه محمدرضا شایق از مفاخر کشوری در این موضوع  هستند، تصمیم گرفته شد تا بحث اسناد و اهمیت تاریخی آن در آیینه آیات و روایات با توجه به سال‌ها تجربه کاری ایشان مورد بحث و بررسی قرار داده شود.

انتهای پیام
captcha