از تدوین نقشه توسعه قرآنی فارس تا به‌روزرسانی سامانه فعالان
کد خبر: 4083058
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

از تدوین نقشه توسعه قرآنی فارس تا به‌روزرسانی سامانه فعالان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اقدامات انجام شده این اداره‌کل در بحث فعالیت‌های قرآنی، از تدوین نقشه توسعه چهار ساله قرآنی استان، به‌روزرسانی سامانه فعالان قرآنی، تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و... در این راستا خبر داد.

حمیدرضا قانعی، مدیر­ کل­ فرهنگ­ و­ ارشاد­ اسلامی­ استان­­ فارسحمیدرضا قانعی، مدیر­کل­ فرهنگ­ و­ ارشاد­ اسلامی­ استان­­ فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه حمایت این اداره‌کل از فعالیت‌های قرآنی چگونه خواهد بود، گفت: مؤسسات قرآنی خوبی در سطح استان داریم که برخی از آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی نقش‌آفرین هستند علاوه بر آن یکسری فعالیت ذیل مفاهیم قرآنی را آغاز کردیم.

وی در پاسخ به اینکه طبق مصوبه کشوری آیا شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل خواهد شد، افزود: این شورا سال‌هاست که در استان فارس فعالیت می‌کند، البته اعضای آن کارشناسان قرآنی ادارات هستند و به‌صورت مکرر دو هفته در میان جلسات آن برپا می‌شود.

قانعی ادامه داد: در راستای فعالیت این شورا، مصوبه‌ای را در شورای فرهنگ عمومی از آیت‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس گرفتیم که با دستگاه‌هایی که مسئولیت مستقیم قرآنی دارند جلسات را تشکیل دهیم و اکنون پنج دستگاه ارشاد، اوقاف، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و بخش قرآنی نمایندگی آستان قدس رضوی و نماینده اتحادیه‌های قرآنی در شورای توسعه قرآنی عضو شورا و محور اصلی هستند و به اقتضای موضوعات، دستگاه‌های دیگر نیز به شورا دعوت می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه جلسات این شورا بنا به اتفاقات جلسات اضطراری نیز برگزار می‌شود، افزود: اکنون جلسات این شورا تقریباً مستمر تشکیل می‌شود و در ادامه کار بعد از به‌روزرسانی اساسنامه در جلسات کارشناسی، در جلسه‌ای برای تعیین مصوبات باید به حضور آیت‌الله دژکام برسیم.

وی ادامه داد: کاری که اکنون صورت می‌گیرد این است که باید نقشه توسعه چهار ساله قرآنی مشخص شود البته هنوز این کار را شروع نکردند و فعلاً در حال رایزنی هستند که کدام کارشناسان قرآنی افزوده یا کم شود و بعد از آنکه پیش‌نویس و مقدمات این نقشه آماده شد باید نزد آیت‌الله دژکام برده و با محوریت نظر ایشان کار به‌صورت جدی‌تر آغاز شود.

قانعی یادآور شد: اکنون رویدادهای قرآنی که در ارشاد، اوقاف و این چند دستگاه رقم می‌خورد تقریباً در شورای توسعه به یک هم‌فکری می‌رسد و هماهنگی جدی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال «شب‌هایی با قرآن» که تاکنون به مناسبت‌های مختلف برگزار کردیم، همه با هماهنگی شورای توسعه قرآنی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: چند رویداد ذیل  شورای توسعه قرآنی تعریف شده است؛ به‌طور مثال استانداری و ارشاد، متولی جشنواره «مؤذن» هستند و دبیرخانه دور مقدماتی آن در شهرستان لارستان دایر می‌شود.

وی به دیگر فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که ذیل مفاهیم قرآنی انجام می‌دهیم بحث خانواده فطری است که دوره‌های تخصصی خانواده فطری با موضوع تعریف و نقش‌آفرینی خانواده در پازل و نظام هستی، برگزار می‌شود.

قانعی با تصریح اینکه این دوره با همکاری مؤسسه «به سوی ب‌ نهایت» قم برگزار می‌شود که محتوا را آن‌ها تأمین می‌کنند و ما مقدمات اجرایی شدن آن را در استان فارس فراهم می‌کنیم، یادآور شد: کار را در سه شهرستان شیراز، آباده و مرودشت آغاز کردیم و دوره برگزار شد و برنامه‌ریزی کردیم که ۱۰ شهرستان را در مرحله اول پوشش دهیم.

مدیر­کل­ فرهنگ­ و­ ارشاد­ اسلامی­ استان­­ فارس با ذکر این نکته که بحث خانواده فطری در واقع نوع نگاه قرآن به مفهوم خانواده است، اظهار کرد: این دوره، چند تأثیر جدی از جمله انس و آشتی مردم با مفاهیم قرآنی دارد، همچنین می‌تواند بر سبک زندگی اسلامی، مؤثر و احیاکننده آن باشد.

وی با یادآوری اینکه تسهیل کردن ثبت مؤسسات قرآنی یکی از کارهای جدی است که در سطح وزارتخانه پیگیری می‌شود، بیان کرد: ما نیز در اینجا تلاش می‌کنیم با بروز کردن سامانه‌ها و داده‌ها کمک دهیم.

قانعی همچنین در پاسخ به وضعیت بیمه فعالان قرآنی گفت: این مسئله در وزارت ارشاد بسیار جدی گرفته شده است و داده‌های آن در حال به‌روزرسانی هستند؛ ضمن اینکه بخشنامه آن هم تغییرات جدی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تصریح اینکه سامانه فعالان قرآنی طی شش ماه گذشته به‌روز‌رسانی شد، اضافه کرد: برای افراد جدیدی که به این گروه می‌پیوندند تسهیلاتی فراهم شده و سرعت خدمات‌دهی سامانه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و در بخش قرآنی با اضافه کردن کارشناس‌ها پیگیر این هستیم که مراجعه‌کنندگان بتوانند خدمات راحت‌تری بگیرند.

مدیر­کل­ فرهنگ­ و­ ارشاد­ اسلامی­ فارس با بیان اینکه اخیراً که جلسات تخصصی وزارتخانه برگزار شد اشکالات موجود منتقل شد، اظهار کرد: حتی بحث ارتقای جایگاه رئیس گروه قرآنی در اداره‌کل ارشاد به معاونت به‌صورت جدی دارد پیگیری می‌شود که این مسئله کمک می‌کند تا نقش‌آفرینی جدی‌تری صورت بگیرد.

انتهای پیام
captcha