لغو روادید ایران و قزاقستان ظرفیت‌ خوبی برای تقویت روابط فرهنگی فراهم کرده است
کد خبر: 4085973
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در دیدار با وزیر فرهنگ قزاقستان:

لغو روادید ایران و قزاقستان ظرفیت‌ خوبی برای تقویت روابط فرهنگی فراهم کرده است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لغو روادید 14 روزه ایران و قزاقستان را ظرفیت‌ خوبی برای تعمیق روابط فرهنگی و قدمی مهم برای گسترش گردشگری دو کشور دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در رأس هیأتی عالی رتبه به منظور شرکت در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به قزاقستان سفر کرده است، با دائورن آبایف، وزیر فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجید صمدزاده صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها حضور داشتند.

ایمانی‌پور در سخنانی، از وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به منظور برگزاری موفقیت‌آمیز کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی و افتتاح گوشه ایران در کتابخانه آکادمی ملی قزاقستان قدردانی کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برنامه مبادلات فرهنگی و ضرورت تقویت همکاری‌های فرهگی و هنری بین دو کشور گفت: با توجه به لغو روادید 14 روزه فی مابین دو کشور، امیدواریم ملت‌های ما بیشتر همدیگر را بشناسند و روابط فرهنگی خود را تقویت کنند.

وی ادامه داد: این مهم می‌تواند از طریق شرکت در رویدادهای فرهنگی یکدیگر از جمله همایش‌ها، نمایشگاه‌های فرهنگی، هفته‌های فرهنگی، ساخت فیلم و مستند در خصوص فارابی و ... انجام پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در پایان سخنانش، از وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان برای سفر به ایران دعوت و انجام این سفر را در گسترش سطح روابط فرهنگی دو کشور مؤثر دانست.

اهمیت راهبردی روابط ایران و قزاقستان

دائورن آبایف، وزیر فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار، با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در قزاقستان مطرح کرد: در کشور ما، اقوام مختلف با اعتقادات دینی متفاوت زندگی می‌کنند. آنها نقش بزرگی در تقویت وحدت و برقراری صلح و روابط دوستی در این کشور دارند.

وی از افتتاح مسجد عظیم نورسلطان در قزاقستان خبر داد و گفت: این مسجد حدود یک ماه پیش به عنوان بزرگترین مسجد آسیای مرکزی در پایتخت قزاقستان افتتاح شد.

دائورن آبایف با ابراز خرسندی از سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هیأت ایرانی به قزاقستان گفت: روابط ایران و قزاقستان در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب دیدار هر چه زودتر و سریعتر مقامات بلندپایه دو کشور و انجام گفت‌وگو بین آن‌ها در گسترش این روابط مثمرثمر خواهد بود.

شایان ذکر است، کنگره هفتم رهبران ادیان جهانی و سنتی، (۲۲ تا ۲۴ شهریورماه) با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، احمد الطیب شیخ الازهر مصر، ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه و الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز و سایر نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف برگزار شد.

در این کنگره، رهبران معنوی ادیان جهانی و سنتی از اسلام، مسیحیت، بودیسم، یهودیت، هندوئیسم، تائوئیسم، زرتشتی، شینتوئیسم و ​​شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی کارشناسان مذهبی و علمای دینی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، مجید صمدزاده صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها به نمایندگی از کشورمان حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha