آنچه از دین برای کودک چهره شیرینی می‌سازد
کد خبر: 4090187
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

آنچه از دین برای کودک چهره شیرینی می‌سازد

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با اشاره به اصول آموزش نماز به کودکان، گفت: اگر دین در شرایط منطقی و به دور از افراط و تفریط به کودک عرضه شود او حتما پذیرا خواهد بود، اما گاهی رفتارهای والدین باعث می‌شود چهره شیرین اسلام برای کودک تلخ شود.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کودکان گروه مهمی در آموزش نماز هستند، چراکه سن آنان اقتضا می‌کند آموزش‌ها به روش‌های مختلف و با ابزار متفاوت برای جذب بیشتر باشد.

وی افزود: پیش از آنکه آموزش قرآن به کودکان را آغاز کنیم باید به‌دنبال بیان چرایی نماز به کودک با زبان شعر و داستان باشیم، چراکه اگر به کودک با زبان خودش و به دور از افراط و تفریط یاد دهیم که برای چه باید نماز بخواند و یا نماز خواندن تنها راه سخن گفتن با خداوند است، او بهتر و بیشتر به سمت نماز جذب خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه در راه این آموزش باید از اشعار و یا تصویر نماز و وضو برای کودک استفاده کرد، تصریح کرد: محبت و مهرورزی به کودک و دوری از افراط و تفریط، الگوسازی و آسان‌گیری بر او تا زمان درک کامل نماز نباید از خاطر والدین برود‌.

وی بیان کرد: یکی از اصول آموزشی به‌ویژه در مورد کودکان اصل مشاهده است که در این راستا کودک باید در اطرافیان خود اهمیت دادن به نماز را ببیند و این‌گونه اهمیت آن را درک کند و تا زمانی که این مشاهده وجود نداشته باشد او به معنای واقعی کلمه نخواهد توانست به نماز پایبند شود و شاید تنها نماز را به‌عنوان یک عادت روتین انجام دهد.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه استفاده از زبان تمثیل و داستان در این حوزه بسیار مهم است که در این راستا می‌توان از نرم‌افزارهای آموزشی و یا فیلم‌های نماز استفاده کرد، اظهار کرد: یادمان باشد کودک نباید به یک باره و با اجبار ما نماز را برپا دارد و از طرفی پاداش زیاد اعطا کردن به کودک نیز او را برای انجام امور دینی شرطی خواهد کرد، بنابراین باید میانه‌رو بود.

طاهری ادامه داد: اگر دین در شرایط منطقی و به دور از افراط و تفریط به کودک عرضه شود او حتما پذیرا خواهد بود، اما گاهی رفتارهای والدین باعث می‌شود چهره شیرین اسلام برای کودک تلخ شود.

وی با بیان اينکه والدین اگر می‌خواهند فرزندانشان آمر به اصولی مانند نماز باشند باید ابتدا خود عمل‌کننده بوده و همچنین کودک خود را از سنین پایین در  محافل و مجالس مذهبی و مساجد با خود همراه کنند تا شیرینی حضور در محافل مذهبی را درک کند، یادآور شد: پدری که برای نماز خواندن فرزندش با او با مهربانی سخن می‌گوید و از او در فضایی بدون جبر می‌خواهد نماز بخواند، حتما در انجام این کار موفق خواهد بود.

طاهری با بیان اینکه نکته بعد این است که محتواهای دینی باید تدریجی و متناسب با سطح درک و سن فرد به او تزریق شود تا اثر معکوس نداشته باشد، افزود: والدین نباید انتظار داشته باشند کودکشان به سرعت نماز را یاد گرفته و مقید به خواندن باشد؛ در واقع کودک نباید یک باره بار سنگینی از وظایف دینی را بر دوش خود احساس کند که این امر اثر منفی خواهد داشت.

وی یادآور شد: اگر این اصول را که اصل مقدم بر آن محبت است، رعایت کردیم می‌توانیم توقع داشته باشیم ‌کودکمان به نماز پایبند باشد؛ در غیر این صورت نماز خواندن کودک مقطعی خواهد بود و او به‌صورت واقعی طرفدار نماز نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha