گلایه‌ای از نقش کمرنگ ادبیات در سیستم آموزشی
کد خبر: 4092850
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

گلایه‌ای از نقش کمرنگ ادبیات در سیستم آموزشی

نویسنده حوزه کودک و نوجوان با انتقاد از ضعف کیفی کتابخانه‌های مدارس و کم‌رنگ بودن ادبیات در سیستم آموزشی گفت: هر کجا هنر و ادبیات از دست رفت، باید منتظر فجایع اخلاقی، پس‌رفت فرهنگی و رشد مشکلات روانی باشیم.

کارگاه نویسندگی خلاقبه گزارش ایکنا از یزد، زهرا عبدی، نویسنده توانمند کودک و نوجوان، روز گذشته،‌ 26 مهرماه در کارگاه آموزشی نویسندگی خلاق ویژه کودکان علاقه‌مند به نویسندگی در محل کتابخانه امام علی(ع) یزد، قصه نوشتن برای کودکان را دنیای بی‌کرانی از تنوع و شور و نشاط دانست و گفت: تولد ناشران خصوصی در نشر کودک یکی از اتفاق‌های خوب حوزه نشر است که بازار را متحول کرده و تیراژ کتاب‌ کودک را بالا برده است.

وی به ضعف کیفی کتابخانه‌های مدارس و کم‌رنگ بودن ادبیات در سیستم آموزشی اذعان کرد و گفت: هر کجا هنر و ادبیات از دست رفت، باید منتظر فجایع اخلاقی، پس‌رفت فرهنگی و رشد مشکلات روانی باشید.

عبدی در پاسخ به سؤال یکی از کودکان در خصوص نحوه علاقه و جذب وی به نویسندگی اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ آغاز همکاری من با مطبوعات کودک و نوجوان و صداوسیما بود. بعد از آن با معرفی دوستانم، کار در مطبوعات را حرفه‌ای‌تر در پیش گرفتم و کارهای مرسوم مطبوعاتی را مثل مصاحبه کردن و گزارش و داستان نوشتن انجام می‌دادم تا اینکه هم بعضی استادان و همکاران و هم کسانی که کارهای من را در مطبوعات می‌خواندند، سفارش کتاب در حوزه کودک و نوجوان را به بنده دادند.

برای کار کودک خسته نمی‌شوم

وی در خصوص سایر فعالیت‌های خود در عرصه کودک گفت: علاوه بر این برای برنامه کودک «کوچولوها» در رادیو، نمایشنامه می‌نوشتم و بعد از مدتی گزارشگر برنامه نوجوان «یک نفس تازه» شدم. در مقطع دیگری هم در فصل اول برنامه «ورجه وورجه» با شبکه پویا همکاری داشتم که با استقبال خوبی مواجه شد.

این نویسنده برجسته کودک و نوجوان در پاسخ یکی دیگر از حاضران گفت: تاکنون بیش از 80 کتاب از من منتشر شده و تعدادی هم در آستانه چاپ است. خوشبختانه از بعد چاپ اولین کتاب، مرتب سفارش کار داشتم، اما حالا دوست دارم رمان فانتزی بنویسم و چند رمان نیمه تمام نیز در دست انجام دارم.

وی افزود: با اینکه سردبیر مجلات کودک و نوجوان، مدیر تولید کتاب و کارشناس ادبی بودم و کارهای اجرایی زیادی انجام دادم، اما به نظرم، هیچ چیزی برای نویسنده بهتر از نگارش کتاب نیست و حالا می‌خواهم بیشتر روی مطالعه و نگارش تمرکز کنم.

عبدی در پاسخ به این‌که چه انگیزه‌ای باعث شد به سمت کار کودک کشیده شوید گفت: این کار به من خیلی انرژی می‌دهد. برای کار کودک اصلاً خسته نمی‌شوم. از طرفی، در حوزه کودک و نوجوان همیشه کار داشتم و برای من یک دنیای بی‌کران تنوع، شور و نشاط به همراه داشته است. دنیایی که انرژی و قدرت می‌داد. این یک احساس خوبی بود که من را ترغیب می‌کرد که بخواهم در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهم.

عوامل موفقیت در نویسندگی

وی در ادامه تخیل و رویاپردازی و احساسی بودن متن داستان را از عوامل اصلی موفقیت در نویسندگی برشمرد و اشاره کرد: خوب دیدن، خوب شنیدن و گوش دادن و خوب خواندن باعث موفقیت یک نویسنده مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی شهر و روستاهای یزد گفت: ظرفیت‌های زیادی برای خلق اثر با الهام از این سوژه‌ها در یزد وجود دارد که امیدوارم برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها باعث شود تا این موضوعات به کتاب تبدیل شود و ارزش‌ها و ویژگی‌های شاخص این شهر و روستاهای باصفای آن در این قالب‌ها به مردم سایر کشور و حتی دنیا معرفی شود.

غلامرضا ابراهیمی، مسئول کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد نیز در این نشست گفت: این کارگاه آموزشی یک‌روزه با عنوان «نویسندگی خلاق» و با هدف ایجاد زمینه شکوفایی استعداد‌های نوجوان و تقویت حس زیبایی‌شناسانه، روش صحیح نوشتن و صحیح خواندن و مطالعه متون و همچنین ایجاد انگیزه در کودکان علاقه‌‌‌‌مند به نویسندگی برگزار شد.

یادآور می‌شود دکلمه‌خوانی، شعرخوانی و خوانش داستان توسط زهرا استادیان، نگار محمودیان و لیلی هاشمی، از دیگر برنامه‌های کارگاه آموزش نویسندگی خلاق بود.

انتهای پیام
captcha