تبیین؛ راهکار برخورد با نوجوانان فریب‌خورده در اغتشاشات
کد خبر: 4094546
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷

تبیین؛ راهکار برخورد با نوجوانان فریب‌خورده در اغتشاشات

یک مدرس حوزه علمیه خواهران در چهارمحال‌وبختیاری گفت: بسیاری از نوجوانان و جوانان فریب‌خورده و پاکی که در آشوب‌های خیابانی مشارکت کردند نسبت به عمق مسئله آگاه نیستند و باید رویکرد تبیینی در قبال آنان اتخاذ کرد.

حوادث اخیرزهرا حامدی، مدرس حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی برخورد تربیتی با نوجوانان حاضر در اعتراضات و آشوب‌های اخیر با اشاره به اینکه باورها و اعتقادات تشکیل دهنده فونداسیون شخصیت انسان هستند، اظهار کرد: بشر خلق شده است تا به عرش الهی صعود کند و لذا شاکله وجود او آنچنان باید قوی باشد که بتواند تعالی یابد و به مرتبه خشنودی الهی و لقاء‌الله برسد، همچنان که تعداد طبقات یک ساختمان هر چقدر بیشتر باشد فونداسیون آن باید به مراتب محکم‌تر باشد.

وی با ذکر اینکه تمام ملزومات و شیوه‌نامه‌های مستحکم‌سازی فونداسیون وجود بشر در قرآن کریم موجود است، ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) صدر و بدر دو عالم بوده و تمام صفات و اسمای الهی در ایشان تجلی داشته و اکمل کمالات هستند؛ پیامبر(ص) و معجزه ایشان از یوم‌النزول تا یوم‌القیامة راهنمای بشر است و راهکار مستحکم ساختن فونداسیون وجودی را نشان می‌دهد.

حامدی بیان کرد: قرآن کریم کتاب تاریخ، فلسفه‌، احکام، فقه، اجتماع اما از همه مهم‌تر کتاب تربیت است و با مراجعه به متون تاریخ اسلام نمونه‌های فراوانی از تربیت بشر توسط قرآن کریم را می‌توان یافت؛ برای نمونه ابوذر غفاری یک اعرابی جاهل بوده است که پس از ایمان آوردن تحت تعلیم و تربیت قرآنی پیامبر(ص) قرار می‌گیرد و به مرتبه‌ای صعود می‌کند که حضرت در توصیف مسامش فرموده‌اند: «آسمان سايه نکرده بر کسى و زمين برنداشته کسى را که راستگوتر از ابوذر باشد» و اینجاست که پیامبر(ص) چنین ظرفی را می‌بینند و نصایح و حکمت‌های فراوانی خطاب به این شخصیت و درواقع تمام انسان‌ها بیان می‌کنند. نظیر چنین تربیتی را در وجود سلمان فارسی و دیگر صحابه پیامبر(ص) می‌توان مشاهده کرد که همگی به مقام قُرب الهی رسیدند.

این مدرس حوزه علمیه خواهران استان تأکید کرد: نقل است وقتی امیرالمؤمنین(ع) در بیابان قدم بر می‌داشتند، سلمان جای پای علی بن ابی‌طالب(ع) می‌گذاشت، وقتی که از وی در مورد چرایی این کار سؤال می‌کردند می‌گفت: می‌خواهم حتی در راه رفتن هم از علی(ع) تبعیت کنم. شیعه راستین باید پیرو امام خود باشد و به ساحت ولایت برسد و دیگران را نیز برساند.

حامدی با تأکید بر اینکه معلمان قرآن به سبب در دست داشتن این محتوای غنی و دستورالعمل الهی برای رسیدن به کمال و سعادت وظیفه سنگینی بر دوش دارند، افزود: آموزه‌های نورانی و عمیق این کتاب آسمانی بهترین محتوا برای تربیت صحیح است و نه‌تنها معلمان و اساتید بلکه پدر و مادرها و آحاد جامعه باید نسبت به مبانی و مفاهیم آیات این رویکرد را داشته باشند.

معنای «تنبیه» در کلام رهبری

وی با اشاره به آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: ایشان قائل هستند که تمام افراد حاضر در خیابان‌ها یک حکم ندارند و فرمودند: «برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند». مراد ایشان از مبحث تنبیه ناظر بر آگاه‌سازی، هوشیار کردن، روشنگری و تبیین است تا این افراد که دچار اشتباه شده‌اند آگاه شوند، که قرآن کریم بهترین محتوا برای تبیین محسوب می‌شود و باید چراغ راه باشد.

حامدی با تأکید بر اینکه رویکرد تنبیهی در قبال بخشی از آشوبگران که میانگین سنی آنان پایین است باید اتخاذ شود، گفت: قرآن بهترین کتاب تربیت است و بروز چنین ناهنجاری‌هایی از سوی قشر نوجوان و جوان پرده از این واقعیت بر می‌دارد که در تربیت دینی و قرآنی فرزندانمان کم‌کاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مشاهده رفتارهای هنجارشکنانه و خشونت در خیابان هشداری به همگان از نهادهای تربیتی گرفته تا خانواده‌هاست، بیان کرد: بخش عمده تربیت در خانواده اتفاق می‌افتد و تربیت صحیح فرزند به تعبیری قبل از ازدواج پدر و مادر باید برنامه‌ریزی شود و دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند باید خودشان تربیت شده باشند تا بتوانند انسان‌های دیگر را تربیت کنند.

مدرس حوزه علمیه استان ادامه داد: مدرسه تکمیل سیر تربیتی را بر عهده دارد و در اینجا نیز نخست مربی باید تربیت صحیح را دیده باشد تا بتواند دانش‌آموزان را با تربیت صحیح تعالی و رشد دهد، کسی که می‌خواهد مثلاً زبان انگلیسی را به دیگری بیاموزد، تا زمانی که خودش تعلیم ندیده و زبان انگلیسی یاد نگرفته باشد قادر به انتقال مفاهیم و آموزش نخواهد بود لذا معلم قرآن یا دینی و یا مربی پرورشی تا زمانی که تعلیم ندیده و توانمند نباشد قادر به تربیت نخواهد بود.

حامدی ارتباط وثیق و عمیق روانی میان مربی و متربی را یادآور شد و بیان کرد: دانش‌‌آموز به شدت تحت تأثیر معلم خود قرار دارد و این ارتباط به نحوی قوی است که اگر معلم عامل به گفته‌های خود نباشد دانش‌آموز متوجه خواهد شد و تأثير می‌پذیرد. امام صادق(ع) فرمودند: «به راستى هنگامى که عالم به علم خودعمل نکرد، موعظه او در دل‌هاى مردم اثر نمى‌کند همانطور که باران از روى سنگ صاف مى‌لغزد و در آن نفوذ نمى‌کند».

وی بیان کرد: بسیاری از نوجوانان و جوانان فریب‌خورده و پاکی که در آشوب‌های خیابانی مشارکت کردند نسبت به عمق مسئله آگاه نیستند و باید رویکرد تبیینی در قبال آنان اتخاذ کرد؛ برای دختر نوجوانی که روسری خود را در خیابان آتش زد باید تبیین شود که روسری تکه پارچه‌ای است که چون حکم قرآن را انجام می‌دهد مقدس شده و بسیار ارزشمند است. روسری نمادی از شخصیت الهی و خلیفةاللهی انسان و زن است و لذا هتک حرمت آن، توهین به مقدسات است. اگر به بانویی که حجاب را رعایت نمی‌کند تفهیم شود که شخصیت الهی و انسانی خود را خدشه‌دار کرده است طبعاً پی به عمق کار خود می‌برد.

حامدی در پایان گفت: از وزیر آموزش و پرورش انتظار می‌رود که ضرورت تبیین مسائل برای معلمان را مدنظر قرار دهد چرا که این معلمان می‌توانند دانش‌آموزانی را راه اشتباه را پیش گرفته‌اند با تبیین و آگاه‌سازی، به مسیر بازگرداند.

انتهای پیام
captcha