انتقاد حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از برنامه‌های صدا و سیما
کد خبر: 4095503
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

انتقاد حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از برنامه‌های صدا و سیما

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پخش برنامه‌های یک‌سویه از صدا و سیما مشکل را حل نمی‌کند، گفت: رسانه ملی باید نسبت به برپایی برنامه‌های پاسخ به شبهات اقدام کند و به سؤالات جوانان پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام رفیعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، طی سخنانی در مراسم میلاد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) که شامگاه گذشته، هفتم آبان در مصلای امام علی(ع) آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 112 سوره نحل سه نعمت مهم را برشمرده و می‌فرماید کفران این سه نعمت عذاب در پی خواهد داشت. در این آیه شریفه آمده است: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ؛ و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود و روزيش از هر سو فراوان مى‌‏رسيد، پس ساكنانش نعمت‌هاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى‌دادند، طعم گرسنگى و هراس را به مردم آن چشانيد».

وی اولین نعمتی که خداوند در این آیه بدان اشاره فرموده است را امنیت دانست و گفت: دومین نعمت بیان شده در این آیه، آرامش است. گاهی اوقات امنیت وجود دارد، اما انسان‌ها از درون ناآرام هستند. لذا آرامش مسئله بسیار مهمی است. سومین نعمتی که خداوند متعال در این آیه بدان اشاره کرده، رفاه و فراوانی اقتصادی است. اگر این سه نعمت نباشد، دین‌داری انسان در خطر است. امروز دشمن هر سه این نعمت‌ها را هدف گرفته است.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: امروز بخش عمده‌ای از جنگ دشمن، جنگ ترکیبی شامل جنگ خیابان و رسانه است. جنگ رسانه‌ای امروز قوی‌تر از جنگ خیابانی است. دشمن به این نتیجه رسیده است که باید امنیت از این کشور سلب شود و چنانچه امنیت سلب شود، امکان کمک‌رسانی به نقاط محروم نبوده و همه چیز لطمه خواهد خورد لذا اسرائیلی‌ها طی طرحی که به نام ابراهیم مطرح کردند، بر آن هستند تا در چارچوب آن ایران را به خنجر هزار زخم تبدیل کنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که براندازی نظام جمهوری اسلامی ممکن نیست؛ چراکه این مسئله نیازمند مؤلفه‌هایی است که هیچ‌ کدام برای آن‌ها آماده نیست. اما به این نتیجه رسیدند که باید آن‌چنان به ایران اسلامی زخم بزنند که قدرت آن تضعیف شود. لذا باید به صورت جدی آگاه باشیم تا فریب دشمنان را نخوریم.

وی افزود: طی حادثه تلخی که برای مرحوم مهسا امینی رخ داد، 202 میلیون پیام در فضای مجازی رد و بدل شد. در بررسی این پیام‌ها درمی‌یابیم که کل این مطالب در قالب 300 هزار پیام آماده شده و در فضای مجازی با استفاده از رباط‌ها و دیگر امکانات چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، دشمن به دنبال از بین بردن امنیت و آرامش کشور است.

رفیعی بیان کرد: مسئله بعدی آرامش است. ترسی که دشمن در دل‌ها ایجاد می‌کند، فضای کشور را به سمت عدم آرامش می‌برد. طی دو ماه اخیر بسیاری از تورهای گردشگری در کشور به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده از بین رفته است. زمانی که رعب ایجاد شود ولو خبری هم نباشد، بسیاری از کارها انجام نمی‌شود. سومین مسئله مهم نیز اقتصاد است. امروز دشمنان تحریم‌های اقتصادی را به بهانه‌های مختلف افزایش می‌دهند و به دنبال از بین بردن اقتصاد کشور هستند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: «ثَلاثَةُ أشياءَ يَحتاجُ النّاسُ طُرّا إلَيها: الأمنُ وَالعَدلُ والخِصبُ؛ سه چيز است كه همگان به آن نياز دارند: امنيت، عدالت و فراوانى نعمت». دشمن امروز این سه نعمت را نشانه رفته و تنها راه مقابله در برابر توطئه دشمنان بصیرت است. امروز دشمن تمام توان خود را به کار گرفته و یکی از ابزارهای او دانشگاه است. یکی از عوامل مهمی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند، ورود دشمن به فضای مجازی و استفاده از آن برای فریب جوانان است.

تأثیر تبلیغات

وی تصریح کرد: بازی‌های مجازی و گروه‌های ناهمگونی که در بازی‌های دیجیتالی یکدیگر را پیدا می‌کنند، امروز به کف خیابان آمده‌اند و تنها راه مقابله با این مسائل، آگاهی است. امروز تبلیغات اثر بسیار زیادی در جامعه دارد. در جنگ صفین یکی از دشمنان امیرالمؤمنین(ع) همان‌گونه که شمشیر می‌زد و می‌جنگید، ناسزا نیز می‌گفت. هاشم مرقال از اصحاب حضرت امیر(ع) جلو رفته و ضمن متوقف کردن این جوان از او پرسید که به چه کسی ناسزا می‌گویی؟ گفت: به علی بن ابی طالب(ع). از او پرسید که چرا چنین کاری می‌کنی؟ در جواب گفت به دو دلیل! اول اینکه به ما گفته‌اند علی(ع) نماز نمی‌خواند و دوم اینکه او قاتل عثمان است! هاشم مرقال این جوان را در میان سپاه امیرالمؤمنین(ع) آورد و اصحاب پیامبر(ص) و امام علی(ع) را به او نشان داد که پیشانی‌های ایشان پینه بسته بود. حال چگونه می‌شود که ولی ایشان نماز نخواند؟! هاشم مرقال این جوان را نصیحت کرده و به او فهماند که تبلیغات دشمن کذب است.

پخش برنامه‌های یک‌سویه مشکل را حل نمی‌کند

رفیعی ادامه داد: امروز صدا و سیمای ما چنین آگاه‌سازی را نداشته و دیر به فکر افتاده است. پخش برنامه‌های یک‌سویه مشکل را حل نمی‌کند. رسانه ملی باید نسبت به برپایی برنامه‌های پاسخ به شبهات اقدام کند و به سؤالات جوانان پاسخ دهد. زمانی که به دنبال این مسائل نرویم، فاجعه ایجاد خواهد شد. کرسی‌های آزاداندیشی از جمله مسائلی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و باید از قبل انجام می‌شد. امروز دشمن با قدرت در حال فریب افکار عمومی است. مسئول سیاست خارجی اروپا گفت، اروپا باغ است و بقیه دنیا جنگل! متأسفانه مسلمانان گاهی اوقات از این مسئله غافل بوده‌اند. امروز بحث مذهب نیست، بلکه بحث دین و ایمان مسلمانان است. دشمن با ایجاد گروه‌های مختلف تکفیری به دنبال انشقاق در میان مسلمانان است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 تصویب کرد که چهارم ربیع‌الثانی یادروز و بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع)، فقیه، مفسر و شخصیت ولایتمدار و مورد اعتماد ائمه(ع) باشد. ایران محل حضور امامزادگان بوده است. بخش عمده‌ای از این امامزادگان نیز به خاطر امام رضا(ع) به ایران آمدند. از قدیم قم، ری، سیستان، نیشابور، اهواز و دیگر شهرها شیعه داشته‌اند و برخی از امامزادگان به ایران آمده و در این شهرها ساکن شدند. یکی از این شخصیت‌های بزرگوار حضرت عبدالعظیم(ع) است که نسب ایشان به امام مجتبی(ع) می‌رسد.

امامزادگان دارای رتبه یکسانی نیستند

وی با تأکید بر اینکه امامزادگان دارای رتبه یکسانی نیستند، گفت: البته تمامی ایشان مورد احترام هستند اما مواردی وجود دارد که مقام و جایگاه امامزاده را بالا می‌برد. یکی از مواردی که جایگاه امامزادگان را بالا می‌برد، مدح امام است. اگر امام معصومی از یک امامزاده تعریف کرد، جایگاه او بالا می‌رود. حضرت عباس(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) از جمله امامزادگانی هستند دارای جایگاه بسیار ویژه بوده و با دیگر امامزادگان تفاوت دارند. ابن قولویه در کامل‌الزیارات روایت می‌کند که یکی از اهالی ری است، این‌گونه نقل کرده که خدمت امام هادی(ع) رسیدم. ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم که حسین بن‌علی(ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمودند: «أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)؛ بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن‌علی(ع) را زیارت کرده باشد».

رفیعی افزود: ابوحماد رازی خدمت امام هادی(ع) رسید. امام هادی(ع) به او فرمود که از این به بعد اگر در دین خود دچار مسئله‌ای شده و با مشکلی مواجه شدی؟ نزد عبدالعظیم(ع) رفته و مسائل خود را از او بپرس. امام هادی(ع) همواره حضرت عبدالعظیم(ع) را کنار خود می‌نشاند و به او این‌گونه می‌فرمود: «يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقا». برخی از امام هادی(ع) اشکال گرفتند که چرا او را همواره کنار دست خود می‌نشانید. امام(ع) در نوبت بعد از عبدالعظیم(ع) خواست که همانجا که آمده بنشیند. سپس، سؤالی را مطرح کردند که هیچ‌کدام از اصحابی که کنار ایشان بودند نتوانستند بدان پاسخ دهند، این سؤال را فقط حضرت عبدالعظیم(ع) پاسخ گفت و امام هادی(ع) از او خواست تا کنار ایشان بنشیند.

عالم بودن حضرت عبدالعظیم(ع)

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: دومین نکته‌ای که باعث والایی جایگاه حضرت عبدالعظیم(ع) شده، علمیت است. برخی امامزادگان، علمشان بر امامزادگیشان می‌چربد. آن مسئله‌ای که جایگاه عبدالعظیم(ع) را بالا برده، عالم بودن ایشان است. ویژگی سوم آن حضرت، محدث بودن است. حضرت عبدالعظیم(ع) بیش از 100 حدیث روایت کرده و ناقل حدیث است. ویژگی مهم دیگر ایشان ولایتمداری است. وجود مقدس موسی بن‌جعفر(ع) در زندان شهید شد. مردم پس از ایشان به خانه احمد بن موسی(ع) رفته تا با ایشان به عنوان امام بیعت کنند. احمد بن‌موسی(ع) در پاسخ به مردم فرمودند که امام من برادرم علی بن‌موسی‌الرضا(ع) است، پس همگی به دنبال بیایید تا با ایشان بیعت کنیم. حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در برابر امام زمان خود کرنش کرده و زانوی ادب به زمین زده است.

وی بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با اینکه از کبر سن در برابر امام زمان خود برخوردار بود اما در برابر ایشان زانوی ادب به زمین زده و دین خود را برای تأیید به ایشان عرضه کرد که امام هادی(ع) نیز دین او را تأیید کردند. حضرت عبدالعظیم(ع) شخصیتی بود که امام رضا(ع) سخنان خود را برای شیعیان به ایشان منتقل می‌کردند. حضرت عبدالعظیم(ع) همانند حضرت معصومه(س) هجرت کردند که قرآن کریم مقام هجرت را حتی بالاتر از جهاد آورده است. بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع) از گذشته دارای جایگاه سیاسی نیز بوده است. مرحوم میرزا رضای کرمانی در این حرم مطهر شاه قاجار را به دلیل مفاسد فراوان از بین برد. فریاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی در این حرم به دفاع از دین بلند شد. در این حرم مرحوم آیت‌الله بهبهانی و آیت‌الله طباطبایی در دوران مشروطه یک ماه تحصن کردند. مرحوم مدرس علیه صمصام‌السلطنه، نخست وزیر وقت در اینجا به تحصن نشست.

رفیعی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله شیخ محمد بافقی که در برابر همسر و فرزندان بی‌حجاب رضاشاه درقم ایستاد، از سوی رضاشاه به شهر ری تبعید شد و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را به کانون مبارزه علیه رضا شاه تبدیل کرد که حضرت امام(ره) گاهی به شاگردان خود می‌گفتند که به شهر ری رفته و ضمن زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)، به دیدار آیت‌الله بافقی بروید. اینجا نه تنها مدفن یک شخصیت عالم، محدث، مفسر،‌ مهاجر و ولایتمدار است، بلکه کانونی فعال در امور سیاسی بوده است که یکی از این حوادث قیام 18 دی مردم این دیار در برابر رژیم ستم‌شاهی است. حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) همواره مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده و ایشان برای زیارت به این مکان مقدس رفت‌وآمد دارند.

انتهای پیام
captcha