بازی‌های دنیایی ما را از معارف عمیق نهج‌البلاغه دور کرده است
کد خبر: 4096115
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
امام جمعه همدان:

بازی‌های دنیایی ما را از معارف عمیق نهج‌البلاغه دور کرده است

امام جمعه همدان با بیان اینکه بازی‌های دنیایی ما را از معارف عمیق نهج‌البلاغه دور کرده است، گفت: نهج‌البلاغه معدن عظیمی برای رشد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ما است. وقتی آسیب‌های تربیتی را در جامعه می‌بینیم احساس می‌کنیم، منبع عظیمی وجود دارد که باید به آن پناه برد.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز، 10 آبان‌ماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی راه روشن که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره با اقدام‌ جهادی چند جوان که خود برنامه‌ریزی کردند شکل گرفت، حمایت من تنها این بود که مانع کار آنها نشدم، چراکه خود این جوانان ورود کردند و این می‌تواند به‌عنوان یک تجربه در موارد دیگر به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوع جشنواره تربیت در نهج‌البلاغه بود، افزود: وقتی انسان از منظر قرآن و روایات مطالب را تفسیر می‌کند، می‌بیند اصل موضوع مبتنی بر تربیت است. تعهدی که از بشر گرفته شده است طبق آیه ۱۷۲ سوره اعراف، یک تعهد ربوبیتی و بر محور تربیت بوده است. خداوند این تعهد را به رازقیت بودن خود یا خالقیت خود نگرفته است بلکه این میثاق مبتنی بر ربوبیت است که بر عهده خداوند است.

امام‌ جمعه همدان بیان کرد: مشکلاتی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم، موجب شده است بشر دچار غفلت‌های عمیق شود و بازی‌های دنیایی ما را از معارف عمیق نهج‌البلاغه دور کرده است.

وی با این سؤال که چگونه استعدادها و ظرفیت‌های انسان به منصه ظهور می‌رسد، توضیح داد: در روایت داریم خداوند خود پیامبر(ص) را تربیت کرد و پیامبر(ص)، امام علی(ع) را تربیت کردند و هر کسی که ظرفیت به فعل رسیدن تربیت را دارد باید از وجود امام علی(ع) بهره ببرد. از این رو نهج‌البلاغه شکوفا کردن استعداد‌های فردی بشر را به عهده دارد و تمام موارد مورد نیاز در این کتاب وجود دارد.

شعبانی یادآور شد: در نهج‌البلاغه اینکه چگونه یک جامعه و حکومت به رشد و شکوفایی خود برسد وجود دارد، این کتاب معدن عظیمی برای رشد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ما است. وقتی آسیب‌های تربیتی را در جامعه می‌بینیم احساس می‌کنیم، منبع عظیمی وجود دارد که باید به آن پناه برد. این جشنواره مقدمه‌ای برای نهادینه کردن این معارف است، هرچند جامعه آن‌طور که باید با این کتاب آشنا نیست.

انتهای پیام
captcha