پاسخ به شبهه روش حکومت‌داری امام علی(ع) در نهج‌البلاغه
کد خبر: 4099657
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
حسینی قمی مطرح کرد

پاسخ به شبهه روش حکومت‌داری امام علی(ع) در نهج‌البلاغه

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه حضرت علی(ع) در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه مباحثی را مطرح می‌کنند که باعث روشن شدن اذهان و افکار کسانی می‌شود که به روش حکومت‌داری حضرت ایراد می‌گرفتند، گفت: حضرت در این خطبه می‌فرماید معاویه از من سیاست‌مدارتر نیست، اما سیاست معاویه براساس فسق، فجور، مکر و حیله است و اگر مکر و حیله بد نبود من هم سیاست‌مدار بودم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 23 آبان‌ماه در مراسم سخنرانی حرم بانوی کرامت اظهار کرد: حضرت علی(ع) در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه وارد یک مبحثی می‌شود که باعث روشن شدن اذهان و افکار کسانی می‌شود که به روش حکومت‌داری حضرت ایراد می‌گرفتند.

وی افزود: حضرت در این خطبه می‌فرماید معاویه از من سیاست‌مدارتر نیست، اما سیاست معاویه براساس فسق، فجور، مکر و حیله است و اگر مکر و حیله بد نبود من هم سیاست‌مدار بودم. یکی از اشکالاتی که به روش حکومت‌داری حضرت می‌گرفتند این بود یاران حضرت از ایشان جدا شدند و به معاویه ملحق شدند، در حالی که اگر حضرت سیاست داشت مانع جدایی یاران خود می‌شد.

حسینی قمی تأکید کرد: در این خصوص به ماجرای جناب عقیل اشاره می‌کنند که درخواست پولی بیشتر از سهم خود از بیت‌المال داشتند که حضرت اجازه دریافت مازاد را ندادند، در حالی که جناب عقیل برادر حضرت بودند.

وی با بیان اینکه عده‌ای به باطن رشوه و پول حرام توجهی دارند، چراکه باطن این‌گونه اموال خباثت است، در حالی که متأسفانه بخشی از جامعه گرفتار حرام‌خواری شده است، گفت: بخشی از ورودی پرونده‌های قضایی، مالی است که نشان‌دهنده حرام‌خواری عده‌ای در جامعه است که اموال مردم را خورده‌اند.

حسینی قمی اظهار کرد: اگر باور داشته باشیم رشوه‌خواری، کم‌فروشی، غش در معامله و… حکم زهرمار را دارد، هیچ‌گاه نزدیک مال حرام نخواهیم رفت؛ حضرت علی(ع) حاضر نبود، به خاطر استقرار حکومت خود باج دهد و ظلم کند و حتی به برادر خود از بیت‌المال رانتی دهد.

استاد حوزه علمیه گفت: یکی دیگر از ایراداتی که به حضرت علی(ع) می‌گرفتند این بود که می‌گفتند چرا باید بیت‌المال به‌صورت مساوی بین مردم تقسیم شود، چراکه عده‌ای سابقا با رانتی که داشتند سهم بیشتری را دریافت می‌کردند. حضرت علی(ع) در خطبه ۱۲۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند که اگر پول شخصی خودم بود به‌صورت مساوی تقسیم می‌کردم در حالی‌که اکنون بیت‌المال دست من است. عده‌ای بیت‌المال را به‌عنوان اموال شخصی خودشان می‌دانند و هیچ دقتی در مصرف آن ندارند.

انتهای پیام
captcha