حمایت از معلولان در عمل اجرایی شود
کد خبر: 4104091
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

حمایت از معلولان در عمل اجرایی شود

رئیس جامعه نابینایان استان یزد با بیان اینکه آنچه به عنوان قانون حمایت از معلولان مطرح است باید در عمل اجرایی شود، گفت: نهادها و ادارات به حرف اکتفا نکنند.

محمدحسین پارسائیان، رئیس جامعه نابینایان استان یزدسوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان اعلام شده است. در استان یزد بیش از 29 هزار نفر به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. این در حالی است که بیش از 5 هزار نفر نابینا و کم‌بینا در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از خدمات مختلف بهره‌مند می‌شوند. 

ایکنای یزد، در همین رابطه گفت‌وگویی با محمدحسین پارسائیان، رئیس جامعه نابینایان استان یزد داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

پارسائیان با بیان اینکه جامعه نابینایان استان یزد ۳۵۰ نفر عضو دارد، گفت: براساس اساسنامه مؤسسه افرادی که شرط سنی ۱۸ سال، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سیکل، سلامت ذهنی و روانی و داشتن صرفاً مشکل بینایی را دارند، می‌توانند عضو این مؤسسه شوند.

وی جامعه هدف که تحت پوشش مؤسسه قرار گیرند را تمام افرادی که دارای آسیب بینایی هستند، ذکر کرد و افزود: طبق آمار سازمان بهزیستی استان، تعداد ۵ هزار و ۷۰۰ نفر در استان دارای آسیب بینایی هستند که تمام افراد در سنین مختلف از جمله میانسال و کهنسال و ... را در بر می‌گیرد.

پارسائیان هدف از راه‌اندازی این تشکل را بهبود کیفیت زندگی افراد با آسیب بینایی دانست و اضافه کرد: خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ...  شامل مسکن، اشتغال، کلاس‌های آموزشی، اردوهای فرهنگی و تفریحی و حمایت‌های حقوقی به جامعه هدف ارائه می‌شود.

نابینایان به اشتغال و مسکن نیاز دارند

رئیس جامعه نابینایان استان یزد با اشاره به مشکل تأمین مسکن این قشر بیان کرد: جامعه نابینایان برای حمایت از این قشر در راستای تأمین مسکن، ۲۵ قطعه زمین ارزان قیمت در دو مرحله در اختیار متقاضیان قرار داد. همچنین در طرح مسکن مهر تعدادی واحد آپارتمانی به افراد متقاضی داده شد.

وی مسکن را یکی از مشکلات افراد با آسیب بینایی دانست و افزود: این قشر جامعه هم در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند ولیکن تأمین هزینه یک معضل است که در این راستا تفاهم نامه‌هایی با اداره بهزیستی منعقد شده است که کفاف هزینه مسکن را نخواهد داد. با وجود تورم موجود در جامعه و قیمت تمام شده مسکن، معلولان خیلی نخواهند توانست این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

پارسائیان اشتغال را مشکل دیگر افراد با آسیب بینایی برشمرد و بیان کرد: مشکل اشتغال افراد نابینا و کم بینا چند برابر افراد عادی جامعه است که در این راستا ۵۰ نفر افراد با آسیب بینایی در ادارات مختلف استان مشغول به کار شدند و امیدواریم سازمان‌ها و بخش خصوصی این قشر را به‌کار گیرند تا حدودی مشکل رفع شود.

وی راه‌اندازی مهدکودک ویژه افراد با آسیب بینایی زیر سن دبستان را از دیگر اقدامات این تشکل ذکر کرد و گفت: این مرکز مهارت‌ها و آموزش‌ها را به این کودکان ارائه می‌دهد که برگزاری کلاس‌های آموزشی از قبیل تحرک و جهت‌یابی، قرآن، گلیم بافی، بافتنی با دست، تریکو بافی، کیف بافی، کامپیوتر از جمله خدمات این تشکل به افراد نابینا و کم بینا است.

لزوم افزایش آگاهی جامعه نسبت به معلولیت

پارسائیان هدف از برگزاری کلاس‌های آموزشی را، یادگیری نوعی مهارت و نهایتاً اشتغال این افراد دانست و به حمایت‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: مشاوره‌های حقوقی به افراد دارای مشکل ارائه می‌شود و طی هماهنگی با معاونت پیشگیری دادگستری، در دعاوی خانوادگی مشاوره رایگان به این افراد ارائه  شود.

وی به دغدغه نابینایان از نبود فرهنگ‌سازی در برخورد با معلولان اشاره کرد و گفت: متأسفانه خیلی از افراد جامعه برخورد مناسب با یک معلول را نمی‌دانند این در حالی است که در قانون حمایت از معلولان در زمینه فرهنگسازی نیز تأکید شده است، البته در زمینه فرهنگ‌سازی عمومی از جهت آگاهی‌های جامعه نسبت به افراد دارای آسیب بینایی و نحوه رفتار با آنان در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فرهنگ‌سازی انجام شده است و در سطح شهر هم اقداماتی با همکاری سازمان فرهنگی و رفاهی شهرداری صورت گرفته است. در اماکن عمومی با توجه به استانداردها بخشی از  مبلمان شهری، مناسب‌سازی شده است هر چند جای کار بسیار است و همت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

رئیس جامعه هیئت نابینایان استان یزد در پایان خواستار حمایت مسئولان از جامعه معلولان شد و گفت: آنچه از آن به عنوان قانون حمایت از حقوق معلولان یاد می‌شود، به درستی عمل و اجرایی شود و همچنین استفاده از توان افراد دارای معلولیت، اولویت داده شود و نهادها و دستگاه‌های اجرایی به حرف اکتفا نکنند و به قوانین در رابطه با اشتغال، مسکن، خدمات، آموزش، بیمه معلولان و ... به درستی عمل کنند.

انتهای پیام
captcha