نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام برگزار شد
کد خبر: 4105392
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱

نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام برگزار شد

نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام در سال 1401 با حضور استاندار برگزار شد.

به گزارش ایکنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام، عصر امروز، ۱۶ آذرماه در نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام در سال ۱۴۰۱نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ا، ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: تولید علم به فناوری جای تأمل دارد، ما از نظر علم رتبه ۱۵ و از نظر فناوری رتبه ۵۳ را داریم و نتوانسته‌ایم علم را به ثروت تبدیل کنیم، به همین خاطر بسیاری از پژوهش‌ها و تحقیقات خاک می‌خورند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به نخبگان و فناوران دارند و دولت نیز اعتبارات خوبی در قالب پارک علم و فناوری برای این قشر توانمند در نظر گرفته است و با توجه به اهمیت بالای حوزه پژوهش و تولید دانش‌بنیان، ۱۱ میلیارد تومان نیز جهت تکمیل زیرساخت‌های پارک علم و فناوری در استان اختصاص یافته است.

استاندار ایلام با بیان اینکه انگیزه بالای پژوهشگران و فناوران، حمایت دولت با پرداخت تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند استان را در مسیر توسعه قرار دهد، افزود: خروجی تولید علم به محصول، ایجاد ثروت و ارزآوری برای کشور است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: باید فناورمحور فکر کنیم. پژوهش و فناوری پیشران تولید و اشتغال است. کار‌های خوبی در سطح استان انجام گرفته است هر چند کم است.

وی همچنین در خصوص اولویت‌های پژوهشی استان، گفت: ۱۲ اولویت پژوهشی در استان مشخص شده و در شورای برنامه‌ریزی با اعتبار یک میلیارد و ۱۹ میلیون تومان تصویب شده است.

طاهر علی‌محمدی، رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: نیاز است فاصله بین تولید علم و فناوری کمتر شود و مسیر تولید ما باید با تغییراتی همراه باشد.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه در ماهیت علم و فناوری تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: باید بتوانیم دانش را جهانی کنیم. در علم بحث مالکیت شخصی وجود ندارد، اما در فناوری کاملاً برعکس است؛ بنابراین ما زمانی می‌توانیم به استقلال برسیم که به تولید فناوری و تولید ثروت دست پیدا کنیم.

علی‌محمدی با بیان اینکه علم مفید اقتدارآفرین استو  به دنبال همه‌ این‌ها مالکیت به دست می‌آید، گفت: شاخص فناوری ثبت اختراع است و مالکیت معنوی در علم مطرح نیست که این موضوع دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: باید تلاش ما این باشد پیکان تولید علم را به سمت فناوری ببریم و بتوانیم به تولید فعالیت رقابت‌ناپذیر هم برسیم. پژوهش باید نیازمحور باشد که امیدواریم با این اتفاقات شاهد پیشرفت کشورمان باشیم.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام در سال ۱۴۰۱ تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha