تبدیل محتوای علمی به ثروت اصلی‌ترین وظیفه دانشگاه‌هاست
کد خبر: 4106149
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
رئیس دانشگاه زابل:

تبدیل محتوای علمی به ثروت اصلی‌ترین وظیفه دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه زابل گفت: امروز صرفاً تولید مقاله و محتوای علمی مکتوب، ملاک عمل دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه انتقال محتویات و تولیدات علمی به چرخه تولید و تبدیل به ثروت، اصلی‌ترین وظیفه دانشگاه‌هاست.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابلبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، پیمان افراسیاب، رئیس دانشگاه زابل امروز، 20 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه، با اشاره به سرعت بالای تغییر و تحولات ساختاری و ماموریتی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر، بر ضرورتِ تطابق و هماهنگی متناسب با این تغییرات تاکید و ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی را فرصتی برای بازنگری در میزان تناسبِ فعالیت‌های دانشگاهی با تحولات و نیازهای جامعه و آمادگی جهت برنامه‌ریزی برای مواجهه و پاسخگویی به آن برشمرد.

وی نامگذاری حکیمانه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به‌نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را فصل‌الخطابی در لزوم درک و دریافتِ اهمیت این مسئله و تعریف راهبردها و چشم‌اندازها بر مبنای آن توصیف کرد و افزود: امروز صرفاً تولید مقاله و محتوای علمی مکتوب، ملاک عمل دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه انتقال محتویات و تولیدات علمی به چرخه تولید و تبدیل به ثروت، اصلی‌ترین وظیفه دانشگاه‌هاست.

افراسیاب در ادامه گفت: بسترسازی و نقش‌آفرینی مؤثر برای تسهیل جریانِ دانش و فناوری با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و کارآفرینی، وجه تمایز دانشگاه‌های نسل جدید با گذشته به حساب می‌آید و آنچه امروز برای ما ارزش شمرده می‌شود پاسخ به این پرسش است که تا چه میزان توانسته‌ایم متناسب با نیازها و دردمندی‌های امروز سیستان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم از دانایی خود استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در تحقق این امر علاوه بر وظیفه‌ای که بر دوش جامعه دانشگاهی قرار دارد، تعامل تصمیم‌سازان و مدیران اجرایی با دانشگاه و نیز زیست بوم و جامعه‌ای که به آن تعلق داریم نیز حائز اهمیت است و نباید اجازه داد که مشکلات ساختاری و جغرافیایی موجود این عقب‌ماندگی و غفلت را عمیق‌تر سازد.

افراسیاب با اشاره به عدم انسجام ساختاری حاکم بر مناسبات اداری، بر ضرورت توجه مسئولان به نقش و پیوند دانشگاه‌ها با تحولات جامعه، تأکید و موازی‌کاری و تعدد مراکز پژوهشی غیرمستقل و وابسته را عامل اتلاف سرمایه دانست که نتیجه‌ای جز سردرگمی تصمیم‌سازان به همراه نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه زابل در ادامه از اعضای هیئت علمی دانشگاه خواست تا با راهبری جمعیت جوان و مستعد دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی مرتبط با مسائل سیستان، آنان را به سمت چاره‌جویی برای حل مشکلات منطقه سوق دهند و از طرح رویین‌تن‌سازی سیستان که با مشارکت دانشگاه زابل درحال انجام است به‌عنوان یکی از نقاط عطف دانشگاه در احصا و ارائه‌ راهکارهای علمی و کارشناسانه برای رفع مشکلات منطقه یاد کرد.

افراسیاب ضمن تشکر از همت و تلاش بی‌اجر و منت پژوهشگران دانشگاه زابل، بر ساماندهی و هدفمندی گرنت‌های پژوهشی و ضرورتِ نظارت معاونت پژوهشی بر مؤثربودن هزینه‌های صرف شده در آن تأکید کرد و با ارائه پیشنهاد تأسیس اندیشکده سیستان با تکیه بر توان و پتانسیل دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی و نخبگان سطح شهر، بزرگداشت علم و فناوری را تنها منحصر به دانشگاه ندانست.

 

انتهای پیام
captcha