شناخت و تقویت مشترکات، لازمه وحدت حوزه و دانشگاه است
کد خبر: 4107738
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

شناخت و تقویت مشترکات، لازمه وحدت حوزه و دانشگاه است

مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمان با بیان اینکه اگر چه علوم حوزه و دانشگاه در ظاهر سنخیتی با یکدیگر ندارند، گفت: منظور از وحدت توجه به مشترکات است و هر اندازه توجه به این مشترکات بیشتر شود وحدت حوزه و دانشگاه نیز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس سلمه‌ای مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمان

حجت‌الاسلام عباس سلمه‌ای، مدیر حوزه‌های علمیه استان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با بیان اینکه علومی که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود علوم دینی بوده اما در دانشگاه علوم تجربی بیشتر مورد توجه قرار دارد، بیان کرد: از نظر ظاهری این علوم و رشته‌ها سنخیتی با یکدیگر ندارند، وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که در حوزه درس‌های دانشگاه تدریس شود و یا بالعکس بلکه منظور از وحدت، توجه به مشترکات است.

وی ادامه داد: با توجه به کلام امام راحل، حوزه و دانشگاه باید مدافع اسلام و انقلاب، ظلم ستیز و عدالت‌خواه باشند؛ این موضوعات از مشترکات حوزه و دانشگاه است که باید به آن پرداخته و براساس آنها برنامه‌ریزی شود. هر اندازه توجه به این مشترکات بیشتر شود وحدت حوزه و دانشگاه نیز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام سلمه‌ای با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند، افزود: گاهی شبهات دینی برای دانشگاهیان مطرح می‌شود که پاسخگویی به آنها بر عهده حوزویان است؛ گاهی نیز سؤالاتی علمی برای حوزویان پیش می‌آید که پاسخگویی آن برعهده دانشگاهیان است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه این وحدت به‌صورت نسبی محقق شده اما هنوز بسیار جای کار دارد و هرچه ارتباط قوی‌تری شکل بگیرد وحدت نیز بیشتر می‌شود، افزود: مانع جدی عدم وحدت حوزه و دانشگاه کم بودن رفت‌وآمدها و برقرار نشدن ارتباط مؤثر بین این دو مجموعه است و شاید این تفکر که دانشجو و طلبه نمی‌توانند ارتباط خوبی داشته باشند سبب این امر شده است.

وی با تأکید بر شناسایی و تقویت راه‌های ارتباطی حوزه و دانشگاه، گفت: نهادهای نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از عوامل اصلی تقویت این ارتباط هستند که با هم‌اندیشی و هم‌افزایی باید برای رفع ضعف‌ها و نواقص موجود تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سلمه‌ای در پاسخ به این سؤال که چرا وحدت حوزه و دانشگاه نسبت به اوایل انقلاب نمود کمتری دارد، گفت: امروز در دانشگاه‌ها چهره‌های موفق روحانی هستند که فعالیت خوبی هم دارند اما جایگاه آنها به درستی شناخته شده نیستند. جایگاه علمی شخصیت‌های بزرگی همچون شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر پس از شهادت بیشتر شناخته شد و شاید یکی از دلایلی که امروز شخصیت‌های بزرگ شناخته نمی‌شوند همین نکته باشد که معمولًا جایگاه انسان‌ها پس از مرگ شناخته شده و کمتر در زندگی مورد توجه هستند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چهره‌های تأثیرگذار و مهم حوزوی در دانشگاه‌ها فعال هستند که هنوز شناخته نشده‌اند و این وظیفه دانشگاه است که برای معرفی اینگونه افراد اقدام کند.

گفتنی است، در کل استان کرمان ۲۵ مدرسه علمیه(مقدمات، سطح ۲ و سطح ۳) وجود دارد. همچنین طلاب در ۵ رشته‌ تخصصی در مؤسسه عالی حوزوی امام صادق(ع) در حال تحصیل هستند و درس خارج نیز امسال برای نخستین‌بار در استان کرمان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام
captcha