الزاماتی برای استوار نگه داشتن پایه‌های وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 4107746
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

الزاماتی برای استوار نگه داشتن پایه‌های وحدت حوزه و دانشگاه

سال‌هاست که اندیشمندان حوزه و دانشگاه برای استوار نگه داشتن پایه‌های وحدت تلاش می‌کنند، اما موانعی را سر راه می‌بینند و پیشنهاداتی دارند که باید عملیاتی شود؛ این پیشنهادات باید در مسیر تعالی جامعه به‌کار گرفته شود تا با استفاده از ظرفیت این دو نهاد بتوان اثرگذاری جمعی را پیش برد.

وحدت حوزه و دانشگاهحوزه علمیه و دانشگاه دو نهاد اثرگذار در طول سال‌های انقلاب بوده‌اند که هر زمان مانعی بر سر راه آرمان‌های انقلاب وجود داشت با دقت و به شیوه‌ای علمی و معارفی برای برداشتن این موانع با استفاده از نیروهای خود تلاش کرده‌اند.

سال‌هاست که اندیشمندان این دو نهاد برای استوار نگه‌ داشتن پایه‌های وحدت تلاش می‌کنند، اما موانعی را سر راه می‌بینند و پیشنهاداتی دارند که باید عملیاتی شود؛ این پیشنهادات باید در مسیر تعالی جامعه به‌کار گرفته شود تا با استفاده از ظرفیت این دو نهاد بتوان اثرگذاری جمعی را پیش برد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و عضو شورای فرهنگ عمومی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: وحدت معمولا در برنامه مشترک نهادها تعریف می‌شود و این وحدت باید در اهداف نیز دیده شود.

وی افزود: در نظام الهی که شکل گرفت حوزه و دانشگاه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی پشتوانه محکمی بودند و برای همراهی با حضرت امام(ره) نقش شایسته‌ای ایفا کردند؛ قطعا در حفظ انقلاب و پیشبرد اهداف اسلام و همچنین تأثیراتی که انقلاب اسلامی می‌تواند برای هدایت و پیشرفت بشریت بگذارد نیز این دو نهاد مؤثرند.

قائم‌‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم از این دو نهاد در جهت اهداف انقلاب، اسلام و شریعت بهره بگیریم بسیار مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: وحدت این دو نهاد آثار و برکات بسیار عظیمی می‌تواند در سطح جهانی داشته باشد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی و عضو شورای فرهنگ عمومی

نوفرستی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس جوانان از مدرسه، دانشگاه و طلاب حوزه‌های علمیه در کنار یکدیگر توانستند در برابر تمام دنیا که علیه ایران می‌جنگیدند پیروز شوند و با تأثیرگذاری این دو نهاد و بدنه جامعه توانستیم به این پیروزی بزرگ دست یابیم.

وی با اشاره به نقش دانشگاه در تسخیر لانه جاسوسی که حضرت امام(ره) از آن به انقلاب دوم تعبیر کردند و نقش دانشجویان در همراهی آرمان‌های انقلاب، تصریح کرد: امروز کسانی در سطح مدیریت‌ها هستند که در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده‌اند. اکنون باید شناختی از اهداف مشترک داشته باشیم و فرزندانی را تربیت کنیم که با نیت خالصانه نظام اسلامی را مدیریت کنند. یگانگی حوزه و دانشگاه به معنای حرکت در مسیر خاص است و آنچه مهم است این است که در سطح اساتید دانشگاه و حوزه نشست‌هایی برگزار شود.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف اسلام نیاز به قرارگاهی داریم که در جنگ سخت فرهنگی، آرمان‌ها را حفظ کند، اظهار کرد: باید نقش هر کدام از مجموعه‌ها و افراد در این قرارگاه تعیین شده و نیت خالصانه هر کدام برای اهداف اسلام و انقلاب و پیشرفت بشریت مشخص شود تا در مقابل دشمنان نقش خود را درک کرده و متناسب با آن اقدام کنیم.

نوفرستی با بیان اینکه اساتیدی داریم که در سطح جهاد تبیین شناخته شده هستند که باید از ظرفیت آنان بهره برد، افزود: اگر به این سطح برسیم خواهیم توانست با توجه به نیاز مدیریتی، مدیران حوزه نظام اسلامی را پرورش دهیم و باید رؤسای دانشگاه و حوزه‌ها، نماینده ولی‌فقیه در استان و مدیران دلسوز عضو قرارگاه بوده و مانند جنگ نظامی که هر کس نقش خود را می‌دانست امروز نیز جامعه را با تعریف این نقش‌ها بیمه کنیم.

موانع سر راه را برداریم 

حجت‌الاسلام حسین قاسمی، مدرس مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از الزامات وحدت حوزه و دانشگاه این است که موانع از سر راه برداشته شود؛ این موانع می‌تواند موانعی چون جانبداری‌های سیاسی باشد.

وی با بیان اینکه بحث وحدت این دو نهاد از ابتدای انقلاب وجود داشته است، افزود: اما گاهی تفاوت اهداف حوزه و دانشگاه مانع از رسیدن به وحدت عملی می‌شود؛ یکی از الزامات وحدت، وحدت در متون است؛ دروس معارف و اندیشه اسلامی و یا ظرفیت بین‌رشته‌ای که در دانشگاه استفاده می‌شود در حد حداقلی بوده و بیشتر از این انتظار است.

قاسمی با اشاره به اینکه باید به اندازه کافی وحدت در متون رعایت شود، چراکه در متون علمی نیز می‌توان از معارف قرآن و نهج‌البلاغه بهره گرفت، تصریح کرد: یکی دیگر از الزامات هم‌اندیشی است و باید گفت اندیشمندان حوزه و دانشگاه در طول سال تنها به یک نشست آن هم در روز وحدت حوزه و دانشگاه بسنده می‌کنند که راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه وحدت ظاهری مؤثر نخواهد بود، اظهار کرد: برای رسیدن به راه‌های باطنی وحدت و وحدت عملی باید موانع برطرف شود و در این راستا و در قدم اول باید گفت‌وگو بین حوزویان و دانشگاهیان شکل گیرد و در این نشست‌ها تنها رؤسای دانشگاه و سران حوزه نبوده و تمام اساتید و نظریه‌پردازان دانشگاهی و حوزوی جدای از مباحث سیاسی به گفت‌وگو بپردازند.

این دکترای معارف اسلامی بیان کرد: از لحاظ شخصیتی شهید مفتح و مطهری و علمایی که در دانشگاه تدریس دارند می‌توانند نمونه وحدت باشند و به لحاظ محتوایی هم متونی که اعتقادات حوزه و علم دانشگاه را در هم آمیخته می‌تواند مؤثر واقع شود؛ از طرفی متولی وحدت نهاد نمایندگی ولی‌فقیه بوده که برای تقویت وحدت می‌تواند اثرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha