مدیران پاسخگوی خبرنگاران باشند
کد خبر: 4111285
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

مدیران پاسخگوی خبرنگاران باشند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه مسئولین و مدیران باید گوش شنوای مردم و پاسخگوی خبرنگاران باشند، گفت: خبرنگاران بلندگوی نظام هستند و دغدغه‌ها و مشکلات را از مردم به مسئولین انتقال می‌دهند و همانطور که مسئولین را در جهت رفع موانع کمک می‌کنند، مسئولین هم باید پاسخگوی آنها باشند.

آیت الله رسوال فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز، 11 دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران که در سالن جلسات دفتر نماینده ولی‌فقیه در گیلان برگزار شد، با اشاره به تأثیرگذاری اصحاب رسانه و قدردانی از بیان صریح و جسورانه و شفاف مشکلات، اظهار کرد: بسیاری از بخش‌های مشکل‌دار جامعه در سایه نوشتار و مطالب شما اصحاب رسانه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران با درک بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه، به موضوعات مختلف می‌پردازند، افزود: مسئولین و مدیران باید گوش شنوای مردم و پاسخگوی خبرنگاران باشند.

امام جمعه رشت با قرائت حکمت 381 نهج‌البلاغه گفت: سخن و حرف در گروی اندیشه است لذا انسان باید مواظبت کند آنچه که می‌گوید منطبق بر واقعیات باشد؛ اصحاب رسانه باید دقت کنند تا جامعه دچار یأس نشود.

آیت‌الله فلاحتی سوالات مطرح شده اصحاب رسانه استان پیرامون پسماند، اقتصاد، معیشت و فرهنگ را بیانگر اهمیت موضوع دانست و تصریح کرد: خبرنگاران با رسالتی که دارند باید همواره مطالبه‌گر حق جامعه از مسئولان باشند، در مواردی بنابر ضرورت ضمن نظارت بر عملکرد مدیران، تذکرات لازم به مسئولان داده می‌شود؛ از شما همکاران رسانه‌ای توقع این است که ظرفیت‌های عموم جامعه را بنگرید و با دقت انعکاس دهید.

وی در خصوص چالش‌های حوزه پسماند گفت: متاسفانه معضل پسماند تبدیل به چالش بزرگی شده و ارتفاع 100 متری زباله در سایت سراوان خود نشان‌دهنده موضوع است لذا این موضوع باید به گفتمانی بین دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصین تبدیل میشد. در این راستا اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست. با راه اندازی فاز سه و چهار کودآلی بخشی از مشکل حل می‌شود، کارخانه زباله‌سوز به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده که هنوز راه نیفتاده، علاوه‌بر این با توجه به اینکه احداث دستگاهی که شیرآبه را به آب خاکستری تبدیل می‌کند هزینه‌بر است. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته این بوده که فاضلاب‌ شهرک‌های صنعتی و بیمارستان‌ها به تصفیه خانه هدایت می‌شود. اقداماتی در حوزه پسماند انجام شده اما قانع‌کننده نیست. وعده داده شده تا پایان سال 1402 مسئله پسماند حل می‌شود اما مشکل دو رودخانه رشت و تالاب انزلی چون نیازمند لایروبی است زمان‌بر است.

امام جمعه رشت در خصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شفاف‌سازی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: پیش از این عملکرد شورای فرهنگ عمومی معلوم نبود و هیچ عملکرد خوبی نداشتیم، مصوبات یا اجرا نمی‌شدند یا فقط در حد جلسات باقی می‌ماندند، اما سعی کردیم جلسات را به سمت رویکرد فرهنگ عمومی جامعه ببریم؛ مسئله فقط حجاب و عفاف نیست بلکه سبک زندگی اسلامی، توجه به مطالبات مردم خصوصا بیماران، اشتغال، معیشت و... همه مربوط به فرهنگ عمومی است.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان بیان کرد: تا قبل از اغتشاشات در جهت فرهنگ عمومی از ادارات خواستیم که فرهنگ حجاب و عفاف را نخست در ادارات مورد توجه قرار دهند، حتی در این راستا سپاه، نیروی انتظامی، اطلاعات، صدا و سیما موظف شدند تا گزارشی از وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌های اجرایی طی جلسه بعدی شورای فرهنگ عمومی استان ارائه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه رشت از معدود شهرهایی است که با مشکل ترافیکی مواجه است، افزود: به دلیل وجود کوچه‌ها و معابر کم عرض و احداث آپارتمان‌های چند طبقه فاقد نگاه تخصصی و همچنین تعدد شخصی سواران، رشت به یکی از شهرهای پر ترافیک تبدیل شده است، از طرفی بازار بزرگ رشت با معماری بدون سقف و تردد خودروها در این بازار و قفلی که پیاده راه فرهنگی در مرکز شهر ایجاد کرده، مزید بر علت شده بر این اساس چنانچه از شما اصحاب رسانه یا نخبگان دعوت می‌کنیم که اگر طرح و برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید، ارائه دهید.

امام جمعه رشت با اشاره به گرانی‌های افسارگسیخته گفت: در تمام دنیا گرانی‌ها وجود دارد البته که نمی‌خواهیم این موضوع را توجیه کنیم ولی برای استانی که تولید، توزیع و صادر کننده مرغ است قابل پذیرش نیست مردمش مرغ را از دیگر استان‌ها گران‌تر بخرند، لذا بی‌نظارتی عامل ضعف است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید از مسئولین سؤال کنند و مشکلات و دغدغه جامعه را انتقال دهند، تصریح کرد: خبرنگاران بلندگوی نظام هستند و دغدغه‌ها و مشکلات را از مردم به مسئولین انتقال می‌دهند و همانطور که مسئولین را در جهت رفع موانع کمک می‌کنند، مسئولین هم باید پاسخگوی آنها باشند، گاهی به دلایل امنیتی مسئولین ممکن است نتوانند پاسخگو باشند که پذیرفتنی است.

وی افزود: معیشت مردم مسئله مهمی است اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند «فرهنگ حرف اول را می‌زند» لذا اگر فرهنگ درست باشد معیشت، اقتصاد، کارآمدی مدیران و... هم درست می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان ادامه داد: رسانه‌ها را دروغگو نمی‌دانیم بلکه رسانه‌های جمهوری اسلامی را رسانه دین و آیین این مرز و بوم هستند، با وجود مشکلات متعددی که در غرب وجود دارد باز رسانه‌های ایرانی هستند که مشکلات غرب را منعکس می‌کنند وگرنه رسانه‌های رسمی دنیا در اختیار صهیونیسم هستند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه خبرنگاران را نور چشم نظام و انقلاب می‌دانیم و باید مورد تکریم قرار گیرند، تأکید کرد: رسانه‌های ما قالب کار خود را با نگاه به سخنان مقام معظم رهبری و توجه به مسائل کلان کشور انجام می‌دهند لذا توجه‌شان معطوف به اقتصاد، فرهنگ و روابط خارجه باشد. اهل انصاف باشید و همانطور که دغدغه و مشکلات را منعکس می‌کنید درد دل‌های مدیران را هم انعکاس دهید.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی استان گفت: توجه به قرآن و مفاهیم ارزشمند این کتاب آسمانی همواره مورد تأکید است، به همه مسئولان می‌گویم که باید توجه به انجام فعالیت‌های قرآنی و حمایت از مراکز و مؤسسات قرآنی و جلسات خانگی قرآن را در دستورکار قرار دهند، خیلی از این فعالان قرآنی بدون پشتوانه و با کم‌ترین حمایت در حال فعالیت هستند لذا حمایت از اهالی قرآن مورد تأکید است.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان در خصوص عدم ارائه پول نقد توسط عابر بانک‌ها بیان کرد: بخشی از مسئله پول امنیتی است که مسئولان مربوطه در کشور باید پاسخگو باشند، اما عابربانک‌ها باید تأمین پول شوند و مسئولان استانی باید پیگیر حل این مسئله باشند تا برای مردم ایجاد مشکل نشود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه وضعیت شهر رشت نباید اینطوری باشد از مجموعه مدیریت شهری راضی نیستم، گفت: همه مردم رأی دادند و اعتماد کردند و انتظار دارند مشکلات شهری حل شود، لذا باید ستادهای نظارتی و اجرایی افرادی که می‌خواهند کاندید شوند را رصد کنند، متأسفانه قانون شوراها عملی شد اما هنوز زیربنا و زیرساخت شهرداری‌ها درست نشد.

وی خطاب به اصحاب رسانه تأکید کرد: ایجاد یأس نکنید در مسئله عفاف و حجاب مهم‌انگاری کنید، روزهای اخیر گروه‌های مختلفی از بانوان با تجمع خواستار حمایت از حجاب و نظارت بیشتر متولیان بودند که باید به این مهم پرداخته شود.

امام جمعه رشت خطاب به اصحاب رسانه و خبرنگاران تأکید کرد: انتقال‌دهنده دردهای مردم باشید، در خبررسانی‌ها به اولویت‌های استان توجه نمایید، صادقانه و فارغ از حزب و جناح خبرنویسی کنید، زیبا و جامع بنویسید، اصول نوشتاری را رعایت نمایید، مشوق و مروج زبان فارسی باشد، پای آرمان‌های انقلاب و اسلام بایستید، آبروی افراد را نبرید، منویات مقام معظم رهبری را بازگو کنید، خدمات نظام را نشر دهید، به تحقق حجاب و عفاف و سبک زندگی اسلامی کمک کنید، قناعت را ترویج کرده و نسبت به مصرف‌گرایی هشدار دهید، مروج فرهنگ جهاد و شهادت باشید، فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را ترویج دهید. هوشیار باشید اختلافات موجب تفرقه و رخنه می‌شود لذا این اختلافات را باید با وحدت حفظ کرد.

در ادامه رضا الباد‌، مدیر روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه رسالت خبرنگاران بسیار خطیر است، اظهار کرد: اهل قلم امید را سرعت می‌بخشند. دو مؤلفه تعهد و توقعات در عرصه خبرنگاری بسیار ضروری است. یکی از ویژگی‌های خبرنگار در نشر خبر، این است که صداقت داشته باشد چون بخشی از عدم صداقت مربوط به نگفتن واقعیت‌هاست.

وی با بیان اینکه مرز امیدواری‌ها و نگرانی‌های عاقلانه باید در اخبار رعایت شود، گفت: خبرنگاران باید به رویدادها توجه عمیق داشته باشند و همچنین مطالبات مردم را منعکس کنند، حق جویی و حق گویی را مدنظر قرار دهند.

الباد با بیان اینکه خبرنگار و رسانه باید در حوزه‌های مختلف جویای حقیقت باشد و مرز انتقاد و تخریب را مشخص کند، افزود: اصحاب رسانه باید در نشر و انتشار اخبار جریان‌سازی کرده و ایجاد جذابیت کنند و به واقعیت موضوع بپردازند و به دور از وابستگی‌ها بازگو کننده وقایع باشند. همواره امید، وحدت، آرامش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتهای پیام
captcha