اجرای چند پروژه زیارتی در سال ۱۴۰۲
کد خبر: 4112422
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد:

اجرای چند پروژه زیارتی در سال ۱۴۰۲

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: برنامه‌های سال 1402 در قالب چند پروژه تدارک دیده شده  که «فرهنگ میزبانی»، «قرار زیارت» و «چهارشنبه‌های امام رضایی» از آن جمله‌اند.

حرم رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد، شامگاه ۱۴ دی‌ماه، در سلسله نشست‌های تخصصی زیارت و گردشگری که در پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دو اداره ذیل ساختار جدید معاونت زیارت و گردشگری در حال فعالیت هستند که اداره فرهنگ میزبانی و اداره خدمات امور زائرین را شامل می‌شود. اداره فرهنگ میزبانی به دنبال ترویج فرهنگ‌ میزبانی است و جامعه هدف مجاوران امام رضا(ع) هستند، اداره امور زائران نیز بیشتر به دنبال ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات به زائران است.

وی درباره برنامه‌های ۱۴۰۲ این معاونت بیان کرد: برنامه‌های سال آینده در قالب چند کلان‌پروژه تدارک دیده شده  که یکی از این کلان پروژه‌ها «فرهنگ میزبانی» است که در واقع در قالب یک دبیرخانه با سایر نهادهای متولی این حوزه همکاری‌های لازم را به‌عمل می‌آورد.

بامشکی اضافه کرد: کلان‌پروژه بعدی «قرار زیارت» که برای مجاوران است که در برنامه‌های متعددی در بحث فرهنگ زیارت تدارک دیده شده است. تعدادی پروژه نیز وجود دارد که از جمله‌ آنها می‌توان به «چهارشنبه‌های امام رضایی» اشاره کرد که برای ترویج زیارت در روز زیارتی تدارک دیده شده است.

وی بیان کرد: پروژه نشان امام رضا(ع) از دیگر موارد تدارک دیده شده است که مخصوص اصناف، اماکن و اشخاصی بوده که در حوزه خدمت‌رسانی به زائران و برندسازی این حوزه در حال فعالیت هستند

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد ادامه داد: در برنامه‌ عملیات شهری نیز میز زیارت یکی از میزهای مورد نظر بوده است که دو مورد از چشم‌اندازهای شهردار نیز در این میز وجود دارد، اولین چشم‌انداز تجلی‌گاه معنویت و اخلاق با الگوی سطح زندگی خادم، زائر، مجاور و دیگری مبحث مجاوران و زائران سرزنده و با نشاط با احساس رضایت مادی و معنوی است.

وی اضافه کرد: برای این معاونت نیز یک مأموریت در قالب تعالی خدمات و ارتقاء فرهنگ میزبانی برای مجاوران و زائران شهر امام رضا(ع) تدارک دیده شده است تا رضایت و خشنودی زائر را به همراه آورد.

حسین باغ‌گلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد نیز در ادامه جلسه گفت:در شهرداری مشهد ۱۱ میز تخصصی برای تدوین برنامه‌های میان‌مدت تشکیل شد که یکی از این موارد به میز زیارت تعلق دارد.

وی ادامه داد: این میز سه ضلع دارد که یکی از ضلع‌ها نخبگانی و اضلاع دیگر خبرگان فعال در حوزه شهرداری و فعالان حوزه موضوعی را در بر می‌گیرد که طی جلساتی سند اولیه زیارت تهیه، اولویت‌ها مشخص و راهکارهایی نیز پیشنهاد شده است.

باغ‌گلی با اشاره به وظایف پژوهشکده مطالعات اسلامی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم سلسله جلساتی برگزار شود که در آنها سند به رسمیت شناخته شود و راهکارهایی برای بهبود حوزه‌های مدنظر از جمله زیارت مطرح شود، همچنین توضیح داده شود که چرا برخی از راهکارها با چالش در حوزه مدیریتی رو به‌رو می‌شوند و یا اینکه کدام راهکارها با چالش کمتری در حوزه مدیریتی همراه هستند.

وی ادامه داد: همچنین درخواست می‌کنیم در این جلسات چالش‌هایی که در سند تدوین شده وجود دارد نیز مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد تا برای رسیدن به عرصه عمل به یک بارش فکری متحد برسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد اضافه کرد: با توجه به دوره گذاری که مدیریت شهری داشته، در دوره قبل رویکرد گردشگری بر رویکرد زیارت غلبه داشته است. معاونت فرهنگی و حوزه‌هایی از گردشگری در دوره گذشته کمتر مورد توجه و ضعیف‌ترین بودجه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در این معاونت مربوط به بخش زیارت بوده و در حال حاضر برای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بودجه‌ای چهار برابر سال گذشته پیشنهاد شده، همچنین تلاش شده است تا اعضای شورا نیز توجه بیشتری به حوزه زیارت و بودجه این بخش داشته باشند.

انتهای پیام
captcha