ولایتمداری مهمترین عامل حفظ انقلاب در برابر هجمه‌های دشمن است
کد خبر: 4112532
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
ماندگاری انقلاب در سیره فاطمی و مکتب سلیمانی / ۱

ولایتمداری مهمترین عامل حفظ انقلاب در برابر هجمه‌های دشمن است

استاد حوزه و دانشگاه ولایتمداری را خصوصیت ویژه حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حاج قاسم سلیمانی از این خصوصیت الگو گرفت. مردم ایران نیز در طول ۴۴ سال با داشتن این خصوصیت و ویژگی توانستند انقلاب خود را با وجود هجمه‌های دشمن حفظ کنند.

طیبه توکلی حامد مدرس حوزه و دانشگاه

طیبه توکلی‌حامد، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به بررسی راز ماندگاری انقلاب اسلامی در سیره فاطمی و مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در روز شمار دهه مقاومت در سومین سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، امروز، ۱۶ دی ماه به درستی به نام «شهید سلیمانی، اقتدا به اهل‌بیت(ع) و زمینه سازی ظهور» نام‌گذاری شده است. سردار دلها دانش‌آموخته دانشگاه فاطمی بود و با تأسی از رفتار حضرت زهرا(س)، اطاعت از امام زمان خویش و ولایت پذیری را سرلوحه زندگی خود قرار داده و در راه دغدغه و خواسته امام زمان خویش که همان تحقق امر ظهور است، قدم برداشته و سالیان طولانی در صحنه‌های نبرد با دشمنان امام، مقابله کرده است.

وی با بیان اینکه سردار دلها راه، منش، رفتار و کنش حضرت زهرا(س) را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود، گفت: حضرت فاطمه(س) سرور و پیشوای بانوان سراسر جهان هستی از آغاز تا پایان است و مردانی چون سردار سلیمانی‌ها دانش‌آموخته دانشگاه بزرگ فاطمی هستند که به تعبیر امام علی(ع) یار مظلوم و دشمن ظالمند.

این مبلغ بین‌الملل ولایتمداری را خصوصیت ویژه حضرت زهرا(س) در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: حاج قاسم سلیمانی از این خصوصیت الگو گرفت. مردم ایران نیز در طول ۴۴ سال با داشتن این خصوصیت و ویژگی توانستند انقلاب خود را با وجود هجمه‌های دشمن حفظ کنند.

وی با طرح این سؤال که چرا حضرت زهرا(س) یک تنه و حتی به قیمت جان به دفاع از مقام ولایت برخاسته، گفت: حضرت خود به این سوال پاسخ داده‌اند و در این ارتباط سخنی از رسول خدا(ص) ذکر کرده‌اند که فرمود «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی، مثل امام همچون کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او برگرد چیزی نمی‌چرخد.» (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۶، صفحه۳۵۳)

توکلی‌حامد با بیان اینکه شباهت‌هایی که بین کعبه و مقام امامت وجود دارد سبب شد تا حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت از جان خود بگذرد، گفت: بین امام و کعبه شش شباهت وجود دارد که اولین آن مرکزیت است. همانگونه که کعبه قبله مسلمانان است و آنها در هر نقطه از کره زمین که باشند باید رو‌به‌روی کعبه نماز بخوانند؛ امام نیز به منزله قبله است که همه باید روبه روی ایشان بایستند و جهت و افق دید خود را با او تنظیم کنند.

وی افزود: همه باید امام را میزان اعمال و صراط خود قرار دهند تا نمازشان قبول شود، از همین‌رو رسول‌الله(ص) می فرمایند، «فَاِنَّ عَلِیّا کَالْکَعْبَةِ الَّتی اَمَرَاللّه ُ، بِاسْتِقْبالِها لِلصّلوه: علی مانند کعبه است که خداوند دستور داده برای نماز رو به سوی آن بایستند.» (شیخ حر عاملی، اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، جلد ۳، صفحه ۱۱۸).

این مدرس دانشگاه شرافت و فضیلت ذاتی را دومین شباهت کعبه و امام برشمرد و افزود: اگر مردم به کعبه کافر شوند و او را خانه خدا ندانند از شرافت کعبه کاسته نمی‌شود و همچنان خانه خداست و این مردم هستند که ضرر می‌کنند زیرا خود را از شرافت و فضیلت کعبه محروم کرده‌اند. امام نیز در این مورد مانند کعبه است، امام نیز شرف و فضل ذاتی دارد. هر کس که در تأیید و ترویج و یا در دفاع از او کوتاهی کند در حقیقت خویش را از فیض برکات و نورانیت امام(ع) محروم کرده است.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) فرموده‌اند، علی مانند کعبه است که خداوند آن را قرار داد تا در امور دین و دنیا از آن تبعیت کنند؛ همچنان که اگر کعبه دچار کمبود و نقصان شود چیزی از شرف و فضیلت آن کاسته نمی‌شود؛ اگر کافران نیز از امام رو برگردانند، ادای حق او را به تأخیر اندازند و ستمکاران او را از انجام تکلیفش باز دارند، امام(ع) ضرر نمی‌بیند.(شیخ حر عاملی، اثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، جلد ۳، صفحه ۱۱۸).

این مبلغ بین‌الملل مجعول و منصوب خدا بودن را شباهت سوم دانست و گفت: خداوند در آیه ۹۷ سوره مائده می‌فرماید«جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ: خداوند زیارت آن خانه را با حرمت قرار داد» لذا با آمدن مردم به مکه و طواف کردن آنها کعبه، کعبه نشده است بلکه کعبه مجعول و منصوب خداست و تعیین و تأیید شده از سوی خداست و با نیامدن مردم به مکه و طواف نکردنشان نیز کعبه از کعبه بودن خارج نمی‌شود. امام نیز مجعول و منصوب خداست. خداوند در آیه ۱۲۴ سوره بقره می‌فرماید: «قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا: من تو را برای همه مردم پیشوا قرار دادم.»

وی ادامه داد: اگر همه مردم رو به امام بیاورند و به او رأی بدهند او امام نخواهد شد زیرا او قبل از تأیید و رأی مردم هم امام بوده است و اگر تمام مردم به او پشت کرده و او را تأیید نکنند یا به او رأی ندهند یا از رأی خود برگردند از امام بودن عزل نمی‌شود زیرا مقام امامت را مردم به امام نداده بودند تا بخواهند از او بگیرند.از همین رو رسول‌الله(ص) می‌فرماید «یا عَلِیُّ، انْتَ بِمَنْزِلَةِ الْکَعْبَةِ تُؤْتی وَلاتَأْتی فَانْ اتاکَ هؤُلاءِ الْقَومِ فَسَلَّمُوا لَکَ فَاقْبَلْهُ مِنْهُمْ، وَانْ لَمْ یَأْتُوکَ فَلا تَأْتِهِم». حضرت در این سخن وجه تشبیه امام علی(ع) را به کعبه تشریح می‌کند که حاکم جامعه باید از چنان جایگاهی برخوردار باشد که مردم با عشق و علاقه او را بپذیرند و به ولایتش گردن نهند و اطاعتش را بر خود واجب بشمارند. (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۴۰، صفحه ۷۸ )

توکلی‌حامد تصریح کرد: اگر مردم به طرف حاکم بر حق و منصوب از جانب خدا نرفتند و ولایت او را در جامعه تحقق نبخشیدند، معصیت کرده و ضرر و زیان آن نیز متوجه ایشان است زیرا حکومت برای امام معصوم یا عادل مقام و فضیلتی محسوب نمی‌شود؛ چرا که در این صورت قابل غصب نیست.

وی کعبه و امام را محور وحدت همه مسلمانان دانست و افزود: کعبه را خداوند جعل و نصب کرده تا عَلَم و محور وحدت همه مسلمین باشد و با آمدن مسلمانان از دورترین نقطه جهان به مکه و قرار گرفتن زیر این علم و بیرق، وحدت، قدرت و برادری آنها به نمایش گذاشته شود. امام نیز منصوب خداست تا محور وحدت همه مسلمانان باشد تا کسی از اسلام حقیقی منحرف نشود زیرا در این انحراف بلاها و ظلمت‌های بسیاری نهفته است. از این رو رسول خدا (ص) می‌فرماید:«مَثَل تو در میان امت، مَثل کعبه است که خداوند به عنوان عَلَم و پرچم، آن را نصب کرد و معین نمود و از هر درّه عمیق و ناحیه دور دستی به سوی او می‌شتابند و او به سوی آنها نمی‌رود و تو ای علی! پرچم هدایتی و نور و روشنایی دینی و آن نور خدا است.» (مجلسی، بحارالانوار، جلد ۲۳، صفحه ۴۸۳ ؛ طبرسی، الاحتجاج، جلد ۱، صفحه ۴۴۶)

این مدرس حوزه در بیان شباهت پنجم گفت: رابطه و نسبت مردم با کعبه مانند رابطه و نسبت فقیر با غنی است. کعبه در اوج بی نیازی است و هرگز به سمت مردم نمی‌رود تا از آنها چیزی بخواهد اما مردم در اوج فقر و نیاز هستند و سخت محتاج به معنویت کعبه‌اند. این مردم هستند که در خود احساس نیاز می‌کنند و به سمت کعبه می‌روند، امام نیز اینگونه است.

وی ادامه داد: امام در اوج بی نیازی است چرا که مقام امامت را از مردم نمی‌گیرد تا محتاج مردم باشد و به سمت مردم برود و آنها را بخاطر نیاز متوجه خویش کند. این مردم هستند که سخت محتاج به دستگیری امام هستند و از همین رو است که حضرت فاطمه(س) در پاسخ به محمد بن ولید که پرسید: چرا اینگونه فداکاری می‌کنید؟ می‌فرماید «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی.»

توکلی‌حامد در بیان آخرین شباهت بیان کرد: همانگونه که نفس نظر و نگاه به کعبه عبادت و رفتن به حج و کعبه فریضه است، امام نیز در بین امت اینگونه است و نگاه به وی عبادت و بیعت و نصرت رساندن به امام واجب است. «مَثَلُ عَلِیٍّ فِیکُم ـ فِی هذِهِ الأُمَّةِ ـ کَمَثَلِ الْکَعْبَةِ الْمَسْتُورَةِ، النَّظَرُ اِلَیها عِبادَةٌ وَالْحَجُّ اِلَیها فَرِیضَه، مَثَل علی در میان شما (در میان این امت) مانند کعبه پوشیده است، که نگاه به آن عبادت و حج آن فریضه و تکلیف است.»(مجلسی، بحارالانوار، جلد ۳۸، صفحه ۱۹۹).

وی با اشاره به جمله مشهور جرج جرداق نویسنده و ادیب مسیحی در وصف علم، بصیرت، عدالت و جوانمردی امام علی(ع)، گفت: در کتاب «۵۰ درس اصول عقائد برای جوانان» تألیف آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به فلسفه وجود امام، شرایط و صفات ویژه امام، نصب امام بر عهده کیست و ... به خوبی پرداخته شده است که توصیه می‌شود همه به ویژه جوانان آن را مطالعه کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تربیت یافتگان در دانشگاه و مکتب فاطمی از جمله حاج قاسم سلیمانی همانند حضرت فاطمه(س) بحث ولایت پذیری را در زندگی خود دنبال کردند، گفت: وصیت نامه سردار دلها تشبیه شده به ولایت نامه است و بیشتر مطالب ایشان در رابطه با ولایت پذیری است.

توکلی‌حامد در پایان با بیان اینکه مردم ایران در سال ۱۳۵۷ با ولایت پذیری خود توانستند شاه معدوم را از کشور خارج کنند و حکومت ۲۵۰۰ ساله پهلوی را سرنگون نمایند گفت: این پرسش مطرح می‌شود که مردم در زمان غیبت امام معصوم چگونه در سال ۱۳۵۷ و با پیروی از چه کسی پیروز شدند؟

ادامه دارد....

انتهای پیام
captcha