پنهان‌کاری آفت بزرگ زندگی مشترک است
کد خبر: 4113695
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
طیبی:

پنهان‌کاری آفت بزرگ زندگی مشترک است

استاد حوزه خواهران با اشاره به برخی آفات در زندگی زناشویی، گفت: امروز از آفات بزرگ پنهان‌کاری است در حالی که شفاف‌سازی اعتماد ایجاد می‌کند.

ناهید طیبیبه گزارش ایکنا، ناهید طیبی، استاد حوزه خواهران، 20 دی ماه در مدرسه زمستانی شبهه‌پژوهی «زن و زندگی فاطمی»، گفت: ما دو گفتمان در مورد زندگی زناشویی داریم؛ یکی جاهلیت که معتقد بود «المراة بعله» و دیگری گفتمان اسلامی که زوج‌زوج است؛ بعل بتی بوده که مردم آن را می‌پرستیدند و اسلام که آمد معنای بعل را به زوج تغییر داد و برای زن و مرد و حتی برای خلوت آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است زیرا صلاح و فساد جامعه از کنج خانه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه‌پذیری از کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده آغاز می‌شود و خانواده‌ها هر طوری باشند آینده جامعه هم همانطور است، افزود: بین رابطه و ارتباط فرق است؛ رابطه یعنی نسبت بین دو چیز مانند چپ و راست ولی ارتباط رابطه گفت‌وگو محور است که در آن تفاهم ایجاد می‌شود بنابراین رابطه غیرشرعی همان رابطه است نه ارتباط. رابطه زن و شوهر، ارتباط است یعنی خروجی دارد و گفت‌وگو محور است و می‌تواند خروجی آن تفاهم و انتقال احساس و پیام و  .. . باشد؛ ما با زبان رفتار و بدن و حتی سکوت می‌توانیم ارتباط را با همسرمان برقرار کنیم و مهارت این کار را باید بیاموزیم.

طیبی با اشاره به فرمایشات ویژه مقام معظم رهبری در این عرصه گفت: ایشان فرمودند زن، هوا و اکسیژن خانه است که باید خانه را از اکسیژن انباشته کند، هوا نیازی نیست بگوید من هستم بلکه بودن آن حیات‌آفرین است؛ نیازی نیست ما برای همسرانمان توضیح دهیم که هستیم بلکه همین حضور فعال و مجاهدانه و ارتباط مؤثر ما خودش تأمین هوای خانه و منزل است. یعنی زن طوری باید رفتار کند که وقتی مرد از او فاصله گرفت، نبود او را با همه وجود و سلول‌هایش حس کند.

پذیرش تفاوت زن و مرد

طیبی بیان کرد: ایشان برای اولین بار زن را به اکسیژن تشبیه کردند از این رو رابطه تنگاتنگی بین فرهنگ و زن وجود دارد. موضوعی که رهبری خیلی بر آن تأکید فرمودند گره‌گشایی ظریف زنانه است؛ یکسری کارها فقط با خلاقیت‌های زنانه قابل انجام است و آقایان نمی‌توانند آن را حل کنند؛ البته این ضعف مرد نیست بلکه تناسب خلقت الهی است. بیشتر مخترعان مردان هستند زیرا بیشتر تمرکزگرایی دارند ولی زن، گسترده‌نگرتر است و این خصلت باعث حفظ زندگی و خانواده و رسیدگی به فرزند می‌شود.

عضو هیئت علمی حوزه خواهران بیان کرد: لمبروزو در کتاب روان‌شناسی زن تأکید کرده که زنان تمرکزنگر نیستند و این نقطه قوت آنان است و مردان گسترده‌نگر نیستند و این هم نقطه قوت آنان است. عمده اختلافات زن و شوهر این است که این تفاوت‌ها را نقص می‌بینند، در صورتی که این تفاوت‌ها نقص نیست بلکه تناسب است. در روایات زیاد داریم که این تفاوت، زمینه رشد و تعالی طرفین است و مهم شناخت آن و شکل دادن انتظارات براساس آن است.

طیبی بیان کرد: رهبری فرمودند عشق و آرامش‌بخشی اولین محصول حضور زن در خانواده است. زن، لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا برای مرد است و امام علی(ع) در سخنانشان از فاطمه(س) زیاد حرف زده‌اند و به ما الگوی عشق و آرامش داده‌اند. مقام معظم رهبری همچنین فرمودند زنان با اینکه خانه‌داری می‌کنند ولی خانه‌داری با خانه‌نشینی تفاوت دارد؛ حفظ تعادل و ایجاد حس عاطفی در خانه، شغل است و اگر زن کارهای منزل را می‌کند ناشی از روحیه مجاهدت و گذشت او است. 

وی افزود: رهبری تقدم حفظ فرزند و خانه را مطرح کردند و فرمودند اگر بانویی بتواند برنامه بیرون و درون خانه را متعادل کند، حضور اجتماعی او هم بسیار خوب است البته ایشان خانواده را مقدم شمردند. همچنین فرمودند که اسلام هم انسان را مورد نظر دارد و زن و مرد خصوصیتی در خطابات قرآن ندارند. در 10 صفت ویژه، قرآن کریم زن و مرد را همسنگ همدیگر معرفی کرده و اگر وظایفی تعیین شده، بر اساس اولویت‌ و تناسب است.

لزوم شناخت زن و مرد از همدیگر

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: اگر جهاد زن خوب شوهرداری است باید چند کار انجام شود. اول لزوم وجود یک برنامه شناختی است، یعنی زن اگر بداند مرد با او فرق دارد در مشکلات و بحران‌ها، دنبال مشاوره و درددل شنیدن نیست بلکه دوست دارد در خلوت خود مسئله‌ای را حل کند، از او انتقاد نخواهد کرد و برعکس زنان نیازمند شنیدن  درددل و حامی هستند؛ اگر  ما بعد شناختی را نسبت به تفاوت خودمان با همسرمان تقویت کنیم، در این صورت خیلی از اختلافات ایجاد نخواهد شد.

طیبی بیان کرد: اینکه روایت فرموده است قول مرد به زن مبنی بر اینکه من تو را دوست دارم، هرگز از قلب زن خارج نخواهد شد بر همین اساس است؛ بدون اغراق هیچ روایتی به این شکل خطاب به زنان نداریم که محبت خودشان را ابراز کنند زیرا نیازی نیست زن چنین جمله‌ای بگوید؛ زن به صورت عادی عاطفه و محبت‌ورز است و دائما قربان‌صدقه فرزند و شوهر می‌رود ولی یک مرد در ابراز عاطفه قوی نیست. چون بانوان در ابراز محبت قوی هستند در عمل نشان می‌دهند از همین رو، روایت نیازی به تأکید ندیده است ولی به مردان این تأکید وجود دارد.

پرهیز از طرح مباحث جنسیتی

وی اضافه کرد: در دو دهه اخیر این افت در خانواده‌های مذهبی وجود دارد و آن اینکه مباحث جنسیتی در خانه مطرح می‌شود، تعابیری مانند اینکه ما زنان اینطوری و شما مردان اینطوری هستید؛ زن و شوهر «ما» هستند؛ انگاره یا نقاشی ذهنی زن و شوهر خیلی مهم است زیرا ما دیگران را براساس این انگاره قضاوت می‌کنیم. مثلاً اگر انگاره ما این باشد که مردان فقط سرسفره می‌نشینند و غذا می‌خورند و دنبال کار خودشان می‌روند یا مرد بگوید من صبح تا حالا زحمت کشیده‌ام و زن تو خانه نشسته و نق هم می‌زند، رفتار ما هم براساس همین انگاره خواهد بود. اگر نگاه ما این باشد که مرد در بیرون زحمت کشیده و کار می‌کند و من باید این زحمات او را تلافی کنم، دیگر احساس چندش نخواهیم داشت.

طیبی با تأکید بر اینکه باید بعد شناختی خودمان را تقویت کنیم و به خصوص طلاب جامعه الزهرا و حوزه خواهران باید به این صفت متصف باشند، اظهار کرد: ما معمولاً مورد سؤال واقع می‌شویم بنابراین باید خیلی مطالعه داشته و خودمان هم در عمل پایبند باشیم. مطالعه درباره رفتارهای جنسی که امروزه از بزرگ‌ترین مشکلات در خانواده‌ها است خیلی مهم است زیرا الان مسئله خیانت حتی در خانواده‌های مذهبی مطرح است لذا باید دانش خود را در این عرصه بالا ببریم و بدانیم عشق یک مهارت است و باید آن را فرا بگیریم.

عضو دانشنامه زنان گفت: عمده مشکلات منجر به طلاق این است که انتظار یک زن مغایر با توانایی شوهرش و یا بیش از آن است و برعکس؛ مثلاً خیلی از بانوان با یک طلبه ازدواج می‌کنند؛ طلبه اهل مطالعه و تحقیق و برنامه علمی است و اگر یک خانم تفاوت زی و صنف طلبگی را با غیر طلبگی نداند، انتظار مهمانی چندشبه در یک ماه را دارد و این مشکل ایجاد می‌کند یا انتظار خریدهای آنچنانی دارد و آن مرد توان برآورده کردن ندارد.

وی افزود: مهارت مواجه‌شدن با سلایق و اختلافات را باید ایجاد کنیم تا درک متقابل بیشتر شود؛ توجه به ظاهر یکی از این‌ها است؛ در روایات بیان شده که لباس زرد و قرمز تیره و سفید در منزل بپوشید ولی ما بیشتر رنگ‌های خنثی می‌پوشیم. برای عطرزدن اهمیت زیادی قائل باشیم ولی متأسفانه امروز خانواده‌های ما از این مسئله ضربه می‌خورند در حالی که علمای شیعه مرابطون و مرزبانان دین هستند و وظیفه داریم این مسائل را تبیین کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه زن باید از صداقت و مهر و عاطفه مردان را سرشار کند، اظهار کرد: در بحش احساس و عاطفه زنان باید با رفتار آن را ایجاد کنند و خیلی نیاز به ابراز زبانی نیست، امام مجتبی(ع) نامه‌ای برای زیدبن ابیه نوشته و خطاب این است که از حسن بن فاطمه به زیاد بن ... یعنی آنقدر برای مادر اهمیت قائل بودند که در نامه خودشان این تعبیر را به کار می‌برند.؛ حضرت فاطمه(س) در رابطه زن و شوهری الگوهایی در اختیار ما قرار داده‌اند از جمله اینکه با احترام و ادبیات و شعر با یکدیگر سخن گفته‌اند و از آن باید استفاده کنیم.

پنهان‌کاری آفت بزرگ زندگی

وی با اشاره به برخی آفات در زندگی زناشویی، گفت: امروز از آفات بزرگ پنهان‌کاری زن است یعنی برای مرد چیزی بدتر از این نیست که زن، پنهان‌کاری بکند؛ شفاف‌سازی اعتماد ایجاد می‌کند؛ مقایسه همسر با دیگران هم از آفات بزرگ دیگر در این زمینه است؛ زن باید مرد را قهرمان زندگی خودش بداند و حضرت فاطمه این تعبیر را در مورد امام علی(ع) به کار برده‌اند، و به بچه‌ها هم بیاموزیم که مرد قهرمان خانه است. شخص اول مملکت وجود زن باید شوهر او باشد و نه فرزند و حتی والدین او.

وی در مورد ضرورت اذن زن از شوهر برای برخی امور گفت: اذن از همسر خیلی در موفقیت زن مؤثر است از طرفی بدانیم خداوند علیم و حکیم آن را ایجاد کرده است و نباید منفی تلقی کنیم.

انتهای پیام
captcha