انقلاب اسلامی همواره به نظر و مشورت نخبگان نیاز دارد
کد خبر: 4114083
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
به بهانه سالروز تشکیل شورای انقلاب

انقلاب اسلامی همواره به نظر و مشورت نخبگان نیاز دارد

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به نقش مهم خواص جامعه در جهاد تبیین گفت: شورای انقلاب زمینه را برای پیروزی انقلاب مهیا و نظر نخبگان انقلابی را تقویت کرد، چراکه نظام اسلامی در آغاز شکل‌گیری به مشورت افراد آگاه به مقتضیات زمان نیاز داشت.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجندروز ۲۲ دی ۱۳۵۷، شورای انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) به‌صورت علنی تشکیل شد. امام چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند.

تشکیل این شورا اولین اقدام عملی در راستای اداره کشور با توجه به نظر نخبگان جامعه به شمار می‌رود؛ شورایی که اگر نبود ممکن بود بسیاری از مشکلات ابتدای انقلاب به مسائلی بزرگ تبدیل می‌شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال‌های تبعید امام خمینی(ره) با حضور شهید مطهری در فرانسه و دیدار ایشان با حضرت امام خمینی(ع) تصمیم بر تشکیل شورایی به نام‌ شورای انقلاب گرفته شد.

مشورت نخبگانی در کالبد شورایی به نام‌ انقلاب 

وی افزود: جمع‌بندی این بازدید این بود که شهید مطهری بیان می‌دارد که امام را ملاقات کردم در حالی که به خداوند تکیه و به مردم ایران اعتقاد داشت؛ امام معتقد بود که مردم ایران همراه این انقلاب خواهند بود.

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شورای انقلاب در واقع برای زمینه‌سازی حضور تمام در ایران و پیروزی انقلاب تشکیل شد، تصریح کرد: این شورا زمینه را برای پیروزی انقلاب مهیا و نظر نخبگان انقلابی را تقویت کرد، چراکه با توجه به اینکه نظام اسلامی در حال شکل‌گیری بود به مشورت و شور افراد آگاه به مقتضیات زمان نیاز داشت.

نوفرستی با بیان اینکه در زمینه‌سازی ورود امام راحل و بعد پیروزی انقلاب، نقش شورای انقلاب نقش برجسته‌ای بود و در تقابل با حکومت شاه و همچنین در برابر آمریکا نقش خود را ایفا می‌کرد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی همواره به نظر و مشورت نخبگان خود نیاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر، مجمع تشخیص مصحلت نظام کالبدی شبیه شورای انقلاب دارد که بازویی برای مقام معظم رهبری بوده و مسائل کلان ملی و بین المللی را دنبال می‌کند و در واقع پشتوانه‌ای برای قوای سه گانه است.

نوفرستی با بیان اینکه افراد در این مجمع تجربیات زیادی در دوران انقلاب داشته و از قشرها و تفکرهای مختلف هستند که به پیشبرد اهداف انقلابی کمک می‌کنند، اظهار کرد: در بیشتر مجموعه‌های انقلابی نیز این شیوه دنبال می‌شود.

خواص جامعه و وظیفه‌ای به نام جهاد تبیین

وی با اشاره به وضعیت موجود، افزود: در موقعیتی هستیم که مقام معظم رهبری پیوسته مسئله جهاد تبیین را بیان می‌کنند؛ این انقلاب در هر موقعیتی با دشمنان خود به نحوی درگیر بوده؛ در ابتدای انقلاب خطر نفوذ عناصر لیبرالی و حوادث تلخ آن زمان و در  سال‌های بعد جنگ تحمیلی و امروز خطر نفوذ دشمانو در ذهن جوانان.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه دشمن در تلاش است جوان ایرانی حقایق را نبیند، بیان کرد: با توجه به تلاش دشمنان برای از بین بردن زمینه شناخت، معرفت و حقایق انقلاب، امروز آنچه که می‌تواند نجات دهنده باشد بحث جهاد تبیین به عنوان یک رسالت است.

نوفرستی اظهار کرد: خواص جامعه و افراد آگاه به انقلاب باید در بحث روایت صحیح از اسلام و انقلاب و جهاد تبیین تلاش کنند چراکه بسیاری افرادی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند به دلیل عدم آگاهی مناسب از انقلاب و ارزش‌های آن از دشمن تبعیت کردند.

وی افزود‌: دشمن از عدم آگاهی و جهل جامعه استفاده کرده و در این راستا جهاد تبیین با بهره‌گیری از نقش اساتید، روحانیت و معلمان در بستر جامعه به عنوان بازوان جهاد تبیین باید دنبال شود‌.

نوفرستی با بیان اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین دو رکن دارد که شامل کار و تلاش و بصیرت در برابر دشمن است، تصریح کرد: باید خود را برای مقابله با دشمن آماده و مجهز کنیم و روشنگری و بصیرت از مهم‌ترین ابزار است.

انتهای پیام
captcha