جلسات خانگی قرآن به کانون‌های تربیتی تبدیل شود
کد خبر: 4115481
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

جلسات خانگی قرآن به کانون‌های تربیتی تبدیل شود

پیشکسوت قرآنی فارس با یادآوری منویات رهبری در خصوص احیای جلسات خانگی قرآن گفت: این جلسات می‌تواند یکی از کانون‌های مهم تربیتی و مجری آموزش قرآن باشد.

لیلی رشیدی، مدرس دانشگاهلیلی رشیدی، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دوره‌های خانگی قرآن باید احیا شود، گفت: نزدیک‌ کردن جامعه به فهم قرآن، فراهم کردن زمینه انس با قرآن، متجلی شدن رفتار قرآنی در جامعه، فراگیری فنون تلاوت و حرکت به سمت حفظ قرآن، ترویج اخلاق قرآنی و سبک زندگی قرآنی و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، لبیک‌ به مطالبات ایشان برای برگزاری جلسات خانگی قرآن است.

وی افزود: برگزاری جلسات خانگی قرآن از سنت‌های حسنه‌ای است که بین ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و به مصداق کلام وحی که می‌فرماید: «...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...؛ ... هر چه از قرآن ميسر مى‌شود بخوانيد...» (آیه 20 سوره مزمل) خانه‌های خود را به نور قرآن منور می‌سازند.

رشیدی با بیان اینکه جلسات خانگی قرآن می‌تواند به یکی از کانون‌های مهم تربیتی تبدیل شود، اظهار کرد: در این جلسات علاوه بر آموزش قرآن، افراد از حال هم با خبر شده و در رفع مشکلات اجتماعی به یکدیگر کمک می‌کنند. در واقع این جلسات ظرفیت آن را دارد که به مانند دارالقرآن مجری تمام سطوح آموزشی قرآنی باشد.

وی با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری اهمیت این جلسات را بیشتر می‌کند، افزود: معظم‌له در همین رابطه فرموده‌اند فعالان قرآنی باید نگاه عمیق‌تری به این محافل و جلسات داشته باشند. ایشان ما را به تشکیل یک اجتماع دینی و اسلامی با محوریت تربیت دعوت می‌کنند و می‌فرماید که کار سختی را در برابر جبهه منسجم دشمن که احساسات و اندیشه جوان و نوجوان ما را به بازی گرفته و سعی در متلاشی کردن خانواده‌ها دارد در پیش‌رو داریم.

خروجی جلسات خانگی قرآن

رشیدی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین دلیل این هجمه دشمن را کمرنگ شدن جلسات قرآن به ویژه جلسات خانگی می‌دانند، گفت: هر چه جلسات قرآن در منازل پررنگ‌تر شود، نقشه‌های شوم دشمن بیشتر خنثی می‌شود. پس وظیفه ماست که نسل آینده اسلامی و انقلابی را بر سر سفره قرآن و معارف اسلامی تربیت کرده و پاسخ محکمی به نقشه‌های دشمنان قسم‌خورده دین خدا و اهل بیت(ع) دهیم.

این پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه خروجی جلسات خانگی باید انسان های تربیت یافته در مکتب قرآن باشد، گفت: مزیت ویژه‌ای که جلسات قرآن خانگی نسبت به سایر جلسات قرآن دارد، دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه ای است که با محوریت قرآن شکل می‌گیرد و همچنین رسوخ مفاهیم قرآنی به قلب خانواده‌های ایرانی که دشمنان با برنامه‌های زیرکانه و هزینه‌کردهای بسیار بالا کمر به فروپاشی آن بسته‌ است.

وی با بیان اینکه علاوه بر برگزاری جلسات خانگی باید به ساماندهی آن نیز توجه ویژه داشته باشیم، افزود: باید برای جلسات استاد تربیت کنیم، اساتیدی که دوره دیده و کاملاً به معارف قرآنی آشنایی داشته باشند.

رشیدی همچنین بر محتواسازی جلسات خانگی قرآن تأکید کرد و گفت: دستگاه‌ها، تشکلات و فعالان این حوزه می‌توانند محتوا‌های قرآنی را تولید کنند و در اختیار جلسات خانگی قرار دهند. ثبت جلسات و داشتن آرشیوی از این جلسات می‌تواند در برنامه‌ریزی جهت تربیت استاد، تولید محتوا، تهیه جوایز، برگزاری مسابقات و اردو، تجلیل از بانیان و فعالان این جلسات کمک بسیار فراوانی کند.

این پیشکسوتان قرآنی تأکید کرد: بانیان این جلسات برای به‌روزرسانی اطلاعاتشان باید تحت آموزش قرار گیرند چراکه این جلسات یک مدرسه کوچک با رویکرد آموزشی و پرورشی هستند اما توصیه می‌شود فعالان قرآنی خود برگزارکننده جلسه خانگی و احیاگر این جلسات باشند.

میزبان کلام وحی در مهمانی‌ها باشیم

وی اظهار کرد: باید فرهنگ‌سازی کنیم که حتی در شب‌نشینی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی میزبان کلام وحی باشیم چراکه بضاعت مالی و ساختار رسمی نمی‌خواهد بلکه عزم و اراده قرآنی می‌خواهد که دل‌های مؤمنان را به نور و حکمت قرآن روشن کرده و آن‌ها را دور هم جمع کنیم.

رشیدی گفت: یکی از راهکارهای تقویت جلسات قرآن خانگی گرامیداشت یاد بانیانی است که زمانی با عشق واقعی به خدا و اهل بیت(ع) با حضور خود برکت این مجالس بودند.

وی با بیان اینکه همچنین مهربانی و روی خوش نشان دادن، تفویض اختیار، هدیه دادن و مشورت کردن با جوانان می‌تواند باعث رونق این جلسات شود، افزود: مهم‌ترین مسئله در برگزاری جلسات قرآنی خانگی، نظارت بر آموزش است که منجر به بازخورد و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت می‌شود.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: راهکار دیگر برای احیای جلسات ترویج فرهنگ وقف مشارکتی از سوی فعالان قرآنی و افراد دغدغه‌مند  است. همچنین ‎مسئولان باید قدردان افرادی باشند که با میل و رغبت با ایثار مالی، وقت گذاشتن و برنامه‌ریزی بدون هیچ چشم‌داشتی به برگزاری جلسات اقدام می‌کنند. گرچه امروزه این جلسات به نسبت گذشته کمرنگ شده و کمتر اثری از آن در محله‌هایمان می‌بینیم، اما هنوز هم هستند مردمانی که رسم مسلمانی را به‌جای آورده و دین خود را ادا می‌کنند و سعادت دنیا و آخرت را برای خود می‌خرند.

رشیدی با تأکید بر اینکه جلسات خانگی قرآن آبروی فرهنگی و مذهبی محل زندگی است، گفت: قطعاً این جلسات از آسیب‌های اجتماعی که گریبان‌گیر خانواده‌ها و جامعه است، جلوگیری می‌کند. اگر فعالان قرآنی و مسئولان دغدغه نداشته باشند و از این جلسات غافل شوند روز به‌روز شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود چرا که مهم‌ترین راهکار نجات توسل و تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.

این پیشکسوت قرآنی در پایان گفت: جلسات قرآن خانگی ماهیت دین ما را رقم می‌زنند، به امید اینکه روزی را شاهد باشیم که خانه هر ایرانی مهیای جلسات قرآن خانگی باشد.

انتهای پیام
captcha