فضایل و اعمال ماه رجب
کد خبر: 4116369
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

فضایل و اعمال ماه رجب

رجب هفتمین ماه از سال قمری میان جمادی‌الاخر و شعبان است که خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو می‌ریزد. فضایل و اعمالی برای این ماه روایت شده است که برای مخاطبان ایکنا بیان می‌شود.

ماه رجببه گزارش ایکنا از همدان، رجب ماه هفتمین از سال قمری میان جمادی‌الاخر و شعبان است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر و از برف سفیدتر، هر کس یک روز از این ماه رجب را روزه دارد البته از آن نهر بیاشامد»؛ از این سبب ماه مذکور را رجب نام نهادند.

لفظ رجب مأخوذ از ترجیب به معنی تعظیم است؛ چون این ماه را عرب شهر اللّه گفته و تعظیم کرده است. به این ماه «رجب المرجب» می‌گویند؛ مرجب یعنی ذبح کردن گوسفند قربانی در ماه رجب. دیگر معنی مرجب بزرگ و باشکوه و با هیبت است. لذا، مرجب صفتی است برای ماه رجب به جهت بزرگ داشتن این ماه. رجب را اَصب نیز می‌گویند، زیرا که رحمت خدا بر امت بسیار ریخته می‌شود. از دیگر نام‌های این ماه «رجب مضر» است. به سبب احترامی که از آن قبایل گذشته به آن ماه قائل بودند.

این ماه را «رجب‌الفرد» نیز گفته‌اند، به این دلیل که ماه‌های حرام، چهار ماه است که سه ماه از این ماه‌ها یعنی، ذیقعده، ذیحجه و محرم به دنبال هم می‌آیند ولی تنها یکی از این چهار ماه جدای آنهاست و آن هم ماه رجب است. پس به این جهت به آن رجب‌الفرد نیز گفته‌اند. برای این ماه نام‌های دیگری نیز ذکر کرده‌اند از جمله «شهراللّه الاصم»، «رجب الاصم»، «رجب الحرام»، «منصل الاسنه» و «منصل الال».

فضایل ماه رجب

ماه رجب ماهی است که ارزش و شرافت بسیاری دارد و از مشهورترین ماه‌هاست. روایات بسیاری در فضیلت این ماه وارد شده است. پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد. فردای قیامت نیز منادی ندا می‌دهد «أین الرجبییون»؛ خداوند متعال در حدیثی قدسی می‌فرماید: «ماه رجب را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده‌ام؛ هر کس به آن چنگ زند به وصال من رسد» و در حدیث قدسی دیگر می‌فرماید: «ماه رجب ماه من؛ بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ هر که در این ماه مرا بخواند، اجابتش کنم و هر که حاجت آورد، عطایش کنم.»

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «رجب ماه بارش رحمت الهی است.»؛ خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو می‌ریزد و در حدیث دیگر می‌فرماید: «در بهشت قصری است که جزء روزه‌داران ماه رجب وارد آن نمی‌شوند.»؛ امام موسی کاظم(ع) نیز می‌فرمایند: «رجب ماه بزرگی است که خداوند پاداش نیکی‌ها را در آن دو چندان و گناهان را پاک می‌کند.»

اعمال ماه رجب

ماه رجب ماه بارش رحمت الهی است. هرگاه ماه رجب فرا می‌رسد پیامبر(ص) مسلمانان را جمع می‌کرد و عظمت این ماه را یادآوری می‌کرد. این ماه موسم عبادت و شب زنده‌داری است. از اوقات ارزنده برای دعا و انجام اعمال مستحبی است در این قسمت برخی از این اعمال بیان می‌شود.

«روزه گرفتن»؛ پیامبر(ص) فرمودند هر کس یک روز از ماه رجب روزه بدارد مستوجب خشنودی بزرگ خدا شود و غضب الهی از او دور شود، دری از درهای جهنم به روی او بسته شود. امام موسی کاظم(ع) فرمودند «هر کس یک روز از این ماه روزه بگیرد آتش جهنم یک ساله راه از او دور شود.»؛ هم‌چنین فرمودند: «هر کس سه روز از این ماه روزه دارد بهشت بر او واجب گردد.»؛ پیامبر اکرم‌(ص) فرمودند «هر کس سه روز از این ماه (منظور ماه رجب و سایر ماه‌های حرام) را روزه بدارد حق تعالی برای او ثواب 900 سال عبادت بنویسد.»

امام صادق‌(ع) فرمودند: «هر کس یک روز آخر این ماه را روزه بدارد بر پل صراط به آسانی بگذرد.»؛ همچنین فرمودند: «هر کس سه روز آخر این ماه را روزه بدارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌های آن روز و برات بیزاری از آتش جهنم بر او عطا کنند.»

«استغفار»؛ پیامبر(ص) فرمودند: «ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدای متعال آمرزنده و مهربان است.» در این ماه بسیار بگویید «اَستَغفِرُ اللّه وَ أَسئَلُهُ التّوبَه» پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر کس در ماه رجب 100 مرتبه بگوید «اَستَغفِر اللهَ الذی لا اِلهَ الا هُوَ وَحدَهُ لا شریکَ لَهُ وَ اَتُوبُ الیه» و ختم کند این ذکر را به صدقه، حق تعالی برای او ختم کند به رحمت و مغفرت. هر کس این ذکر را 400 مرتبه بگوید خداوند برای او اجر 100 شهید را می‌نویسد. در جمیع این ماه 100 مرتبه بگوید «اَستَغفرُ اللّه ذالجلال و الاکرام من جَمیع الذّنوبِ و الاثامِ » تا خداوند رحمن او را بیامرزد.

«اذکار»؛ پیامبر(ص) فرمودند: «هر کس در ماه رجب هزار مرتبه بگوید «لا اِلهَ اِلّا اللّه» خداوند عزوجل بنویسد برای او صد هزار حسنه و بنا فرماید برای او صد شهر در بهشت. هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره توحید را بخواند برای او نوری باشد در قیامت که او را به بهشت بکشاند.

انتهای پیام
captcha