توسل به پیش‌گو بهره‌ای جز خسران ندارد
کد خبر: 4118610
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد؛

توسل به پیش‌گو بهره‌ای جز خسران ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در یازدهمین جلسه تفسیر قرآن با اشاره به آیه ششم سوره جن گفت: افرادی که به‌جای خداوند به جنیان و شیطان متوسل می‌شوند و آن‌ها را راهنما قرار می‌دهند بهره‌ای جز خسران و ضرر ندارند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین، در یازدهمین جلسه تفسیر قرآن در ادامه تفسیر سوره مبارکه جن و در تفسیر آیه ششم گفت: «وَأَنَّهُ کانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ یعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا» افرادی از انس به افراد برجسته‌ای از جنیان پناه برده و از آن‌ها هدایت را جستجو می‌کردند تا راه موفقیت در عرصه‌های مختلف را به آنها نشان دهد که جز طغیانگری و گناه و بی‌راهه چیزی نصیب آن‌ها نمی‌شد.

وی اظهار کرد: «یعُوذُونَ» یعنی متوسل شدن و پناه بردن، وقتی مردی از عرب وارد مکان خوفناکی می‌شد و می‌ترسید به‌جای صحبت با جنیان حاضر در آن محل به رئیس آن‌ها متوسل می‌شد تا افرادش آسیبی به او نرسانند و در نتیجه آن کمک خواستن‌ها چیزی جز معصیت و گناه بر آن فرد افزوده نمی‌شد که خدا را رها کرده و به شیطان متوسل شده و شرک ورزیده و بر ذلت او افزوده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: «رَهَقًا» پوشاندن چیزی با غلبه و به‌معنای طغیانگری و سفاهت است. یعنی با این درخواست انسان‌ها بر طغیانگری جنیان فاسد و شرور افزوده می‌شد. این وجه را هم می‌توان استنباط کرد که قبل از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بعضی از جنیان استراق‌سمع می‌کردند و اخبار را به گوش برخی از مردم می‌رساندند، آن‌ها هم از این اخبار پنهانی که به دست آورده بودند کسب درآمد کرده و به مردم می‌گفتند که گره کار تو در دست من است، اگر مبلغی بپردازی می‌گویم که از چه روشی می‌توانی مشکل خود را حل کنی یا مال گمشده‌ات را پیدا کنی و یا به سود بسیاری رسیده و یا در جنگ و مقابله با دشمن پیروز میدان باشی.

پیش‌گویی محکوم به نابودی است

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: افرادی که به‌جای خداوند به جنیان و شیطان متوسل می‌شوند و آن‌ها را راهنما قرار می‌دهند بهره‌ای جز خسران و ضرر ندارند و البته این کفاره گناهان و معاصی است که در گذشته مرتکب شده‌اند.

وی در بیان مصداقی برای تفسیر این آیه بیان کرد: زمانی‌که حضرت علی(ع) عازم جنگ نهروان بود، منجم و پیشگویی جلوی حضرت را گرفت و به ایشان گفت لطفاً در این ساعت برای جنگ اقدام نکنید، حضرت دلیلش را جویا شد، آن مرد گفت اگر در این ساعت حرکت کنید سپاه شما تلفات بسیاری را متحمل خواهد شد بهتر است که وقتی سه ساعت از میانه روز گذشته عازم شوید، اگر در آن ساعتی که من می‌گویم حرکت کنید پیروزی و ظفر از آن شما خواهد بود و به هر چشم‌اندازی که برای خود تصور کرده‌اید دست خواهید یافت. حضرت در جواب او گفت اگر کسی این حرف تو را باور کند خدا را تکذیب کرده است. این علم خداست حتی پیامبر چنین چیزی را که تو می‌گویی ادعا نمی‌کرد، آیا تو تصور می‌کنی قادری ساعتی را پیش‌بینی کنی که کار فرد در آن ختم به موفقیت شود و یا ساعتی را پیش‌گویی کنی که اگر در آن ساعت اقدامی انجام دهد، محکوم به نابودی خواهد بود.

این مفسر قرآن ادامه داد: حضرت در ادامه کلام آن پیش‌گو آثار شرک و توسل به پیشگویی را تبیین کرد و افزود خداوند می‌خواهد ما در تمامی امور تنها او را ببینیم و تنها به منبع هستی متوسل شویم. اگر کسی دنباله‌رو حرف تو باشد اعتمادشان به خدای متعال را از دست خواهند داد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: حضرت در پایان این گفت‌وگو عنوان می‌کند هیچ گمان خوشبختی غیر از آنچه که خدا برای ما مقدر کرده وجود ندارد؛ تو را تکذیب می‌کنم و دقیقاً در همان ساعتی که تو ما را از سفر نهی کردی کار خود را آغاز می‌کنم و پیروزی با سپاه اسلام خواهد بود. در آنجا حضرت مردم را از فراگیری نجوم نهی می‌کنند مگر اینکه بخواهند از دانش آن در بیابان‌ها و دریا و یافتن راه و زمان استفاده کنند.

ساحر کافر است

وی ادامه داد: حضرت خطاب به مردم گفت اگر از نجوم برای پیش‌گویی و تعیین سعد و نحس زمان استفاده کنید همچون کاهن خواهید بود که کاهن نوعی ساحر است و ساحر هم کافر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه تفسیر سوره مبارکه جن به آیه هفتم پرداخت و گفت: در آیه هفتم خداوند می‌فرماید «وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا کمَا ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا و آن‌ها هم مانند شما (آدمیان گروهی کافر شده و) گمان کردند که خدا احدی را (به قیامت) زنده نخواهد کرد». یک معنا از این آیه این است که کسانی که نبوت و رسالت و وحی و کتاب را انکار می‌کنند قیامت و زنده‌شدن دوباره انسان‌ها و حساب و کتاب آن را هم انکار می‌کنند.

وی ادامه داد: در آیه ۸ خداوند می‌فرماید «وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِیدًا وَشُهُبًا و جنّیان گفتند ما به آسمان بر شدیم (تا اسرار وحی را استراق کنیم) لیکن یافتیم که آنجا فرشته نگهبان با قدرت و تیر شهاب آتشبار فراوان است». منظورشان آن است که قبل از رسالت پیامبر جنیان به آسمان سرَک می‌کشیدند و اخبار را استراق سمع می‌کردند اما بعد از بعثت پیامبر نگهبانانی در آسمان بودند که با شهاب باران جلوی نزدیک شدن جنیان به طبقات آسمان را می‌گرفتند و آن‌ها دیگر نمی‌توانستند از اخبار غیب مطلع شوند. آسمان‌ها حفاظت و حراست شدید شده بود و هر کسی نمی‌توانست در آن نفوذ کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: «حَرَسًا» جمع حارس و اسم جمع است و به‌معنای نگهبان‌هاست؛ یعنی با آمدن پیامبر و آغاز رسالتش خداوند نگهبانان و حارسان را بیشتر کرده تا پیامبر و قرآنش از شر دشمنان و شیاطین در امان باشند و حفظ شوند. جنیان می‌گویند چه خبر شده، در گذشته نفوذ می‌کردیم و خبر فروشی داشتیم اما الان پیش از نفوذ مورد تهاجم سنگ‌های آسمانی قرار می‌گیریم.

متقیان دست رد به شیطان می‌زنند

این مفسر قرآن اظهار کرد: وقتی به‌خدا پناه ببریم شیطان دیگر هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. امام‌ خمینی رضوان‌الله‌علیه فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و در جای دیگری اشاره کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. کسانی‌که سرپرستی شیطان را می‌پذیرند و او را والی و کدخدای خود قرار می‌دهند آسیب‌های جدی را متحمل خواهند شد.

وی با بیان اینکه گنبد محافظ انسانها تقواست، افزود: شیطان قدرت نفوذ در آن را نخواهد داشت و انسان متقی با بصیرت خود همواره دست رد به سینه شیطان می‌زند. باید در راه دین به وعده‌های خدای متعال اعتماد کرد و نباید احساس ضعف و تنهایی و ناتوانی را ابراز داشت، به خدا اعتماد کنید.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: بزرگانی که در عصر غیبت کارهای بزرگی انجام دادند همچون امامین انقلاب و یا سردار سلیمانی که همه در انجام رسالت‌های الهی به خدا اعتماد کردند، خدا را یاری کردند و خدا هم آنان را یاری کرد و نتیجه آن را دیدیم. اگر بر اساس اعتماد به‌ خدا حرکت کنیم عاقبت به‌خیر خواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: جنیان درگذشته به قسمت‌های حساس آسمان نفوذ کرده و اخبار مهم را استراق سمع می‌کردند اما بعد از رسالت پیامبر راه نفوذ بر آن‌ها بسته شد و با کوچکترین تحرکی مورد اصابت شهاب‌سنگ‌ها قرار می‌گرفتند این در مورد دشمنان ما هم صدق می‌کند که قبلاً در منطقه و در آب‌های ایران و خلیج فارس به‌راحتی تردد می‌کردند اما الان دیگر جرئت کوچک‌ترین نفوذی ندارند چون با کوچکترین تحرک مورد اصابت موشک‌های نقطه زن ایران قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
captcha