کتاب «احیاگر حکمت» منتشر شد
کد خبر: 4120790
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

کتاب «احیاگر حکمت» منتشر شد

کتاب «احیاگر حکمت؛ نگاهی به زمانه، زندگی و آثار فارابی مؤسس فلسفه اسلامی» تألیف رضا ماحوزی است که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزات علوم، به همت انتشارات موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دو کتاب «اخلاق بهره‌وری» و «احیاگر حکمت» منتشر شد.

کتاب «اخلاق بهره‌وری در آثار استاد احد فرامرز قراملکی» تلخیص و بازنویسی آن را رستم فلاح برعهده داشته‌اند. اخلاق حرفه‌‏ای اصطلاحی پرکاربرد در فضای کنونی ایران شده است. نباید آن را با اخلاق کاربردی معادل گرفت؛ چون اخلاق کاربردی، همه گستره‌‏های اخلاق فردی، اخلاق خانواده، اخلاق اجتماعی، اعم از فرهنگی و سیاسی، و نیز اخلاق مشاغل و حرفه‏‌ها را دربرمی‌گیرد؛ اما اخلاق حرفه‌‏ای فقط با حوزه «حرفه‌‏ها» سروکار دارد. 

فلاح تلاش کرده نگارشی آسان یاب، کوتاه، دقیق و جامع از کتاب اخلاق حرفه‌ای را همراه با برخی از نکته‌های دیگر خودشان و نکته‌های نویسنده فراهم آورند.

کتاب «احیاگر حکمت؛ نگاهی به زمانه، زندگی و آثار فارابی» تألیف رضا ماحوزی است. سعی مؤلف در این کتاب این بوده است که از حیات و احوال و افعال فارابی در طول زندگی و تاثیری که بر فیلسوفان پس از خود نهاده با رویکردی تاریخی و تحلیلی و قراردادن شخصیت فارابی در متن تحولات زمانه خویش تا حد امکان نزدیک به واقع زندگی نامه‌ای از مؤسس فلسفه اسلامی و یا معلم دوم ترسیم نماید. مؤسس فلسفه اسلامی و یا معلم دوم خواندن فارابی و نسبت دادن او به فرهنگ و تمدن اسلامی نباید این شائبه را ایجاد کند که او فیلسوفی محدود به جریانی مشخص است. از عالمی چون او که سیره‌اش نوعی جهان‌بینی فراقومی و فرازبانی را یادآوری می‌کند نباید یک‌دستی و محدودیتی مشخص در تبیین دیدگاه‌ها و آراء رایج و شناخته شده در عالم فلسفه و خاصه فلسفه اسلامی توقع داشت. سفرهای مختلف و معاشرت‌های طولانی با دیگر اصحاب ملل و نحل و دیگر عالمان عصر، وی را در معرض تأثیر و تأثر از ایشان قرار داده بود.

انتهای پیام
captcha