«آقای مهربانی‌ها» پای کار محرومیت‌زدایی
کد خبر: 4121657
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵

«آقای مهربانی‌ها» پای کار محرومیت‌زدایی

قرارگاه جهادی «آقای مهربانی‌ها» یکی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی استان خوزستان است که توانسته فعالیت‌های خود را توسعه دهد و در زمینه‌های مختلف عمرانی، معیشت و فرهنگی به ارائه خدمت بپردازد.

جهادگران «آقای مهربانی»گروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. گروه‌های جهادی که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

یکی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی از استان خوزستان، قرارگاه جهادی «آقای مهربانی» است که تاکنون توانسته است در مناسبت‌ها و نیز حوادث طبیعی برنامه‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذاری را در سطح استان اجرا کند.

حجت‌الاسلام علی هوشمندزاده، مدیر قرارگاه جهادی «آقای مهربانی‌ها» استان خوزستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های این گروه جهادی که در سطح استان خوزستان مشغول خدمت‌رسانی به محرومان است، اظهار کرد: بنده سال 87 و در دوران دانشجویی با فضای اردوهای جهادی آشنا شدم. از آن زمان به فعالیت جهادی در قالب گروه‌های جهادی دانشجویی پرداخته و در برخی حوادث طبیعی همچون زلزله ورزقان و ... راهی خدمت به زلزله‌زدگان شدم.

وی افزود: این فضا پیش آمد تا زمانی که از این اردوی جهادی بازگشته و توفیق این را پیدا کردم که به حوزه علمیه وارد شوم و در آنجا بود که نسبت به ایجاد فضایی جهادی در داخل حوزه علمیه اقدام کردم که این فضای جهادی تقریبا جزء اولین مجموعه‌های جهادی حوزوی بود.

هوشمندزاده با بیان اینکه این فضای جهادی در داخل حوزه علمیه خوزستان راه‌اندازی شد، گفت: پس از این دوران، فضای جهادی ایجاد شده در داخل حوزه علمیه را به مجموعه‌ای به نام هیئت محبان فاطمة‌الزهرا(س) پیوند داده و این حوزه جهادی وارد مجموعه هیئت و به ویژه خدمت‌رسانی جهادی دانش‌آموزی شد.

جهادگران «آقای مهربانی» از خدمت به یتیمان تا محرومیت‌زدایی از زلزله‌زدگان سوری

وی تصریح کرد: در این دوران فعالیت‌های جهادی ما برای قشر نوجوان متمرکز شد که البته کاری سخت و دشوار بود؛ چراکه معضلات فراوانی در این راه وجود داشت و مسئولان به این دلیل که دانش‌آموزان نمی‌توانند وارد فعالیت‌های یدی و سنگین جهادی شوند، تقریبا با این فعالیت‌ها مخالف بودند. به همین دلیل تصمیم بر این شد تا مدلی تلفیقی از جهادگران تهرانی و خوزستانی راه‌اندازی شود که این گروه جهادی در سال 1393 در حمیدیه اهواز نزدیک یادمان شهدای عشایر عرب خوزستان مشغول فعالیت شد. البته پیش از این زمان، گروه‌های تکفیری فعالیت‌هایی را در این منطقه آغاز کرده بودند که در همان زمان دانش‌آموزان جهادگر دوره سوم راهنمایی و اول دبیرستان ما توانستند در این منطقه یک باب خانه 150 متری را برای سه نفر از یتیمان منطقه احداث کنند.

هوشمندزاده با بیان اینکه با این فعالیت ویژه که از سوی دانش‌آموزان گروه انجام شد، فضایی شاد در منطقه به وجود آمد، تصریح کرد: این برنامه، پایه‌ای برای بنیان‌گذاری اردوهای جهادی هفت روزه دانش‌آموزی شد که این طرح را به بسیج دانش‌آموزی و بسیج سازندگی کشور ارائه شد و مورد تأیید مسئولان بسیج سازندگی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: اجرای این برنامه‌ها در ادامه منجر به ایجاد قرارگاه جهادی «آقای مهربانی‌ها» شد که در حقیقت تلفیقی از دانش‌آموزان بسیجی و هیئت محبان فاطمة‌الزهرا(س) بود. با ایجاد این قرارگاه، جهادگران وارد مناسبت‌های ملی، مذهبی شده و برنامه‌های خود را در داخل مناطقی که وهابیت نفوذ داشته و در حال فعالیت بود، توسعه دادند.

هوشمندزاده ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم قراگاه جهادی «آقای مهربانی‌ها» خدمت‌رسانی به محرومان در میلاد امام حسن مجتبی(ع) و عید سعید غدیر بود. طرحی که در عید غدیر اجرایی شد نیز به نام طرح «فتوت علوی» نام‌گذاری شد که طی اجرای آن 110 بسته غذایی تهیه شده و در اختیار محرومان قرار گرفت. البته این برنامه‌ها همچنان نیز ادامه داشته و هر سال در موعد مقرر اجرا می‌شود.

جهادگران «آقای مهربانی» از خدمت به یتیمان تا محرومیت‌زدایی از زلزله‌زدگان سوری

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در ابتدا بسیار دشوار بود و بسته‌های غذایی بعضا تا شب مناسبت مدنظر آماده نمی‌شد، گفت: البته توسل جهادگران قرارگاه به حضرت امیرالمؤمنین(ع) در تمامی این دوران باعث شد تا تمامی اهداف طرح به موقع و در موعد مقرر اجرا شده و بتوانیم بسته‌های غذایی مورد نظر را آماده و در اختیار محرومان قرار دهیم.

هوشمندزاده با بیان اینکه در ابتدای امر و در شب عید سعید غدیر 220 بسته غذایی تهیه و در دو منطقه محروم استان خوزستان توزیع شد، تصریح کرد: این طرح همچنان ادامه دارد و هم‌اکنون کار به جایی رسیده که بسته‌های فرهنگی شامل کتب مختلف نیز به بسته‌های غذایی افزوده شده و جهادگران قرارگاه توانسته‌اند تا برنامه‌های خود را در قالب 110 کتاب و 110 جایزه برای کودکان توسعه دهند.

وی ادامه داد: همچنین، هماهنگی‌هایی با نانوایی‌های مناطق محروم انجام  شده که در روز عید غدیر به پخت و توزیع نان رایگان اقدام می‌کنند و از ظرفیت ایشان نیز در این زمینه استفاده می‌شود. در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) نیز طرحی در قالب تهیه و توزیع پیتزا برای کودکان محروم اجرا می‌شود.

هوشمندزاده با بیان اینکه در قالب این طرح برنامه‌هایی همچون ایستگاه ذرت و ... نیز اجرا می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های قرارگاه «آقای مهربانی‌ها» به صورت منطقه‌محور انجام می‌شود و جهادگران در بحران‌های مختلف وارد میدان خدمت می‌شوند. این خدمات در بحران‌هایی مانند زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان، زلزله سی‌سخت، زلزله خوی و ... ارائه شد که همچنان نیز ادامه دارد. همچنین، در حال حاضر مشغول ایجاد هماهنگی‌ها لازم برای اعزام برخی از اعضای گروه به سوریه برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان سوری که اغلب علوی نیز هستند، هستیم.

وی تصریح کرد: دو منطقه محوری داخل خوزستان شامل منطقه کوی مهدیس اهواز و شهر جدید شیرین‌شهر، مناطقی هستند که جهادگران گروه در حال خدمت‌رسانی به آن‌ها هستند. البته این دو منطقه به جز مناطق دیگری هستند که اعضای گروه در آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند. در این مناطق حلقه‌های میانی بین جهادگران ایجاد کرده‌ و با پشتیبانی‌های لازم، جهادگران نسبت به محرومیت‌زدایی از این مناطق اقدام می‌کنند.

هوشمندزاده بیان کرد: در دوران کرونا و در میلاد امام حسن مجتبی(ع) برنامه‌های بسیار تأثیرگذاری در میان خانواده‌های محرومان و ویژه کودکان یتیم انجام شد که همچنان نیز ادامه دارد. در حال حاضر گروه‌های بانوان و آقایان جهادی قرارگاه «آقای مهربانی‌ها» همچنان در مناطق مورد نظر فعال بوده و نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان و یتیمان اقدام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha