فرمان عفو رهبر انقلاب مقدمه‌ای بر اصلاح شیوه‌های حکمرانی است
کد خبر: 4121867
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام منتجب‌نیا:

فرمان عفو رهبر انقلاب مقدمه‌ای بر اصلاح شیوه‌های حکمرانی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب فرمان عفو رهبر انقلاب را فتح باب و آغاز خوبی بر اصلاح و تحول در شیوه‌های حکمرانی خواند و اظهار کرد: این عفو فضای کشور را کاملا تغییر داد و یک کار نشدنی را شدنی کرد ولذا لازم است مسئولان از این روش درس گرفته و این رویکرد در سایر دستگاه‌ها نیز تداوم پیدا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیام حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران، مؤمن و معتقد هستند و این اعتقاد، راسخ و بنیادین است و اعتقادی نیست که از طریق شنیدن‌، وراثت‌، خرافات و مسائل سست شکل گرفته باشد. شاید تنها اقلیت معدودی در کشور باشند که هیچ اعتقادی به ماورا نداشته باشند که من حتی این را بعید می‌دانم زیرا همین کسانی که ادعا دارند اعتقادی ندارند در روزهایی مانند ماه رمضان و محرم و صفر گرایش‌های خود را به این مسائل نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم ایران با چنین پیشینه‌ای، انقلاب اسلامی را براساس اعتقاد و ایمان خود پذیرفتند، گفت: درست است که مردم در دوران رژیم پهلوی تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بودند و این پدر و پسر جنایات و مفاسد زیادی کردند و اینها در خیزش و انقلاب مردم مؤثر بود اما آنچه که مردم را به حرکت درآورد و همه چیز خود را فدا کردند اعتقاد و ایمان آنها بود.


بیشتر بخوانید:


منتجب‌نیا اظهار کرد: از طرفی مردم به امام خمینی(ره) نه به عنوان یک رهبر سیاسی بلکه به منزله یک انسان کامل و وارسته و یک مرجع تقلید آشنا به کشور و مسائل جهان که سر سوزنی منافع خود را در نظر نمی‌گیرد، اعتقاد پیدا کردند و امام(ره) هم با بهره گرفتن از این اعتقاد، مردم را به صحنه آورد. وقتی مردم وارد صحنه شدند اعتقاد آنها موتور حرکت‌شان شد و شعارهایی که سر می‌دادند کاملا قلبی و آگاهانه بود که از امام الهام گرفته بودند.

انتقاد به مسئولان با ارجاع به آرمان‌های انقلاب 

این فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب ادامه داد: بر همین مبنا انقلاب اسلامی با همه انقلاب‌های قبل از آن کاملا متفاوت بود و هیچ انقلابی را نمی‌توان در دنیا پیدا کرد که کاملا مردمی و از روی اعتقاد و عقلانیت باشد. این اعتقاد و باور هنوز در میان مردم وجود دارد و مردم همچنان اصل انقلاب و آرمان‌های آن را قبول دارند. حتی مردم نظام جمهوری اسلامی را چون برپایه انقلاب استوار شده و قرار بر این بوده با رأی مردم و برپایه قانون اساسی باشد، قبول دارند.

وی یادآور شد: البته اگر مردم نسبت به مشکلات و اقدامات مسئولان حساسیت دارند چون می‌بینند برخی از مسئولان با اعتقاد مردم بازی می‌کنند و مصالح مردم را در نظر نمی‌گیرند و با عملکرد اشتباه، تقصیرها و کم‌کاری‌های خود نظام را تضعیف می‌کنند. در حقیقت مردم با ارجاع به آرمان‌ها و اصول انقلاب، مسئولان کشور را ارزیابی و به آنها نقد و اعتراض دارند‌ و این به معنای آن است که مردم از انقلاب پشیمان و سرخورده نیستند.

بلوغ مردم در تفکیک عملکردها از اصل انقلاب

منتجب‌نیا تصریح کرد: به عبارتی مردم به این آگاهی رسیده‌اند که بین انقلاب و مسئولان تفکیک قائل شوند و این دو  را به هم ارتباط ندهند. مردم از مسئولی که خطا می‌کند ناراحت می‌شوند و می‌گویند مسئول نظام جمهوری اسلامی نباید چنین اشتباهی مرتکب شود و اینگونه نیست که اشتباهات مسئولان را به انقلاب و نظام ارتباط دهند و شاید تنها اقلیتی در میان مردم اینگونه قضاوت کنند.

دبیرکل حزب جمهوریت اظهار کرد: مردم حتی آنهایی که علیه نظام شعار می‌دهند، مسئولان را مد نظر دارند نه خود نظام. اگر مسئولان در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و برخی رویه‌ها را اصلاح کنند خواهیم دید همین معترضان هم حامی این مسئولان می‌شوند. مردم امروز براساس آگاهی و تجزیه و تحلیل مسائل به این نتیجه رسیده‌اند که خیلی از مسئولان مسیر غلطی می‌روند و براساس خواست انقلاب و مردم عمل نمی‌کنند و لذا اعتراض دارند اما این اعتراض به مسئولان است و کسی نباید تصور کند اعتراض مردم به انقلاب است.

وی تأکید کرد:‌ مردم آنقدر از بلوغ و شعور بالایی برخوردار هستند که انقلاب اسلامی و نظام شاهنشاهی را از هم تفکیک کنند و بین امام(ره) و یاران امام(ره) و حتی مسئولان فعلی با آنهایی که در رژیم شاه به عیاشی و فساد مشغول بودند و اموال مردم را چپاول کردند و الان هم در خارج از کشور در حال خوشگذرانی از پول همین مردم هستند، فرق اساسی قائل شوند اما چه کنیم که مردم از عملکرد مسئولان ناراضی هستند و گله‌ دارند و حتی کمتر به نخبگان و احزاب سیاسی بهای لازم داده می‌شود و اگر حرفی هم می‌زنند کمتر گوش شنوایی نیست.

ضرورت فراهم کردن زمینه اعتراضات قانونی

منتجب‌نیا با اشاره به درخواست‌های مکرر خود از مسولان برای فراهم کردن زمینه اعتراض قانونی مردم و بسته نشدن فضای سیاسی کشور گفت: یکی از این کارهای غلط و خیانت‌ها، فیلترینگ و مسدود کردن فضای مجازی است که به شدت مردم را عصبانی کرده در حالی که مسئولان تصور می‌کردند این اقدام به نفع انقلاب و نظام است اما واقعا ضربه سنگینی به کشور زد.

وی اضافه کرد: از دیگر کارهایی که در این مدت مردم را بسیار ناراحت کرده تصویب قوانین و مصوباتی است که بیشتر در جهت ایجاد محدودیت برای مردم و آزادی‌های قانونی آنهاست. 

حضور مردم را مصادره به مطلوب نکنیم

دبیرکل حزب جمهوریت با تأکید بر اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را نباید مصادره به مطلوب کرد، گفت: این حضور را نباید به معنای حمایت مردم از مسئولان تصور کرد بلکه این حضور به معنای تداوم حمایت مردم از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن است و مردم این پیام را می‌دهند که ما 44 سال قبل انقلاب کردیم و همچنان پای انقلاب و شعارهای آن هستیم؛ مردم با این حضور نشان دادند که همچنان خواهان استقلال کشور هستند.

پنهان‌کاری مسئولان، مخالف جهاد تبیین 

وی ابراز کرد: انتقاد دیگر مردم نسبت به پنهان‌کاری‌های مسئولان است که به ویژه در خصوص مسائلی مانند مولدسازی دارایی‌های دولت این ذهنیت مردم تشدید شده که قرار است برخی اموال دولت را که در حقیقت اموال ملت است در قالب یک هیئت 7 نفره با مصونیت کامل قضایی به فروش برسانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: امروز یکی از مطالبات اصلی مردم، شفافیت است و در این مسیر نباید ابهامات را افزایش داد. رهبر معظم انقلاب در چند وقت اخیر بارها بر جهاد تبیین تأکید کردند. تبیین فقط نسبت به کارهای مثبت انجام شده نیست بلکه بخشی از جهاد تبیین مربوط به رفع ابهامات شکل گرفته در ذهن مردم است و باید در خصوص اشتباهات نیز به مردم توضیح داد و از مردم عذرخواهی کرد اما متأسفانه این شبهات و ابهامات تنها به اعتماد مردم ضربه می‌زند.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من بخش زیادی از جمعیت میلیونی حاضر در راهپیمایی 22 بهمن نیز به این نوع عملکردها و سیاست‌های مسئولان معترض هستند و نباید با این اعتراضات با بگیر و ببند و رفتارهای سخت برخورد کرد. حتی با حکم شرعی نیز نمی‌توان ابهامات را برطرف کرد و مسئولان نباید مقدسات و رهبری و مراجع تقلید را وجه المصالحه تصمیمات غلط خود قرار دهند و تنها اثر این نوع رفتارها ضربه زدن به اعتقادات مردم است.

درس‌های مسئولان از دستور عفو رهبری 

منتجب‌نیا درباره تأثیر فرمان عفو رهبری بر اقدامات تحولی در حوزه حکمرانی گفت: این اقدام رهبری می‌تواند فتح باب و آغاز خوبی بر اصلاحات بعدی باشد. در واقع مسئولان باید این رویکرد رهبری را ادامه دهند و از آن درس بگیرند. رهبری با این اقدام یک کار نشدنی را شدنی کردند و اگر به قوه قضاییه می‌گفتند چنین کاری شدنی است پاسخ می‌دادند اصلا امکان ندارد و باید در مسیرهای طولانی و پیچیده قضایی طی شود.

وی با بیان اینکه این عفو فضای کشور را کاملا تغییر داد، گفت: قطعا مردم از این مسئله استقبال کردند و خوشحال شدند اما لازم است این رویکرد تکرار شده و در سایر دستگاه‌ها نیز تداوم پیدا کند و جلوی برخی اشتباهات مسئولان گرفته شود. رهبری با این اقدام در حقیقت به مسئولان نظام کمک کردند و آنها را از برخی اشتباهات خارج ساختند.

منتجب‌نیا تصریح کرد: این عفو رهبری واقعا جای تقدیر و تشکر دارد و بخشی از اشتباهات و ندانم‌کاری‌های سایر مسئولان را جبران کرد. امیدوارم لطف ایشان در سایر مسائل ادامه پیدا کند و دیگران نیز عبرت بگیرند و بدانند با شدت و غلظت نباید با این مردم رشید و آگاه برخورد کرد و حکمرانی را مبتنی بر گفت‌وگو و صحبت با مردم و مردم‌داری اصلاح کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha