میراث ناملموس یزدی‌ها گردآوری می‌شود
کد خبر: 4122054
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲

میراث ناملموس یزدی‌ها گردآوری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به فعالیت کمیته گردشگری مذهبی - معنوی این نهاد از تدوین میراث ناملموس مردم یزد در ماه مبارک رمضان خبر داد.

احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، امروز، 25 بهمن ماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی با اشاره به پلمپ یکی از اماکن تاریخی در یکی از شهرستان‌های استان بر اجرای قانون در این زمینه تأکید کرد و گفت: در این زمینه نشستی در شهرستان برگزار و این موضوع مورد تأکید قرار گرفت در صورت تخلف فرد یا افرادی، برخورد با فرد خاطی ضروری است نه اینکه مکانی پلمپ شود. همچنین تذکر و ارشاد برای اماکن تحت نظارت در اولویت قرار دارد تا ان‌شاءالله دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر با آژانس‌ها و یا افراد متخلف برخورد شده و حتی برخی با برخورد قضایی پلمپ شدند و لذا هر کجا خلاف قانون و شرع صورت گرفت، با فرد خاطی برخورد خواهد شد و نباید نسبت به پلمپ مکان تاریخی اقدام کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه برای نوروز امسال دو برنامه ویژه در دستور کار قرار دارد افزود: گردشگران و مسافرانی که به استان وارد می‌شوند، باید با روحیه مردم استان آشنا شده و نسبت به کدهای اخلاقی این منطقه آگاهی داشته و آن را رعایت کنند چرا که این موارد در تمام دنیا پذیرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور ویزای فرودگاهی نیز گفت: یکی از اجزای فرودگاه بین‌المللی این است که ویزا داخل فرودگاه صادر شود و لذا این اقدام در دستور کار قرار دارد و مقدمات آن فراهم شده و آمادگی تجهیزاتی و عملیاتی وجود دارد و به محض آغاز پروازهای بین‌المللی این اتفاق نیز رقم خواهد خورد.

آخوندی با اشاره به احیای قنوات بیان کرد: رویکرد حفاظت و احیای قنات‌های شهر در راستای دفع آب‌های سطحی است که در این زمینه پنج قنات با بیش از ۳۰ متر عمق در دستور کار قرار دارد و برای این امر به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به برنامه‌های کمیته گردشگری مذهبی - معنوی گفت: با اقدامات انجام شده از سوی این کمیته، و حضور گردشگران در مناسبت‌های مختلف بویژه محرم، در محرم امسال شاهد بیشترین استقبال گردشگران خارجی از استان یزد بودیم. همچنین میراث ناملموس مردم یزد در ماه رمضان تدوین خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اینکه تاکنون برای مرمت، ساز و کاری اجرایی نشده است افزود: نظام فنی احیا و مرمت به همت فعالان استان یزد تألیف و در سفر رئیس جمهور به این استان به عنوان پایلوت مدنظر قرار گرفت و لذا برای مرمت آموزش محوریت قرار می‌گیرد تا ان شاءالله در این زمینه شاهد مرمت‌های اصولی باشیم و البته تسهیلاتی برای این اقدام در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای به میزبانی این استان در روزهای ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه گفت: مجموعاً ۲۷۷۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شد.
 
وی بیان کرد: این جشنواره در بخش‌های رادیویی، سینمایی، تلویزیونی و فضای مجازی برگزار می‌شود و آثار جشنواره در محل سینما تک یزد به مدت دو روز اکران خواهد شد و چهار کارگاه آموزشی و نشست استاندار با هنرمندان از جمله برنامه‌های جنبی جشنواره است.
انتهای پیام
captcha