پنج هزار جایزه در کتابخوانی رضوی اهدا می‌شود + فیلم
کد خبر: 4122104
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
هراتی در نشست خبری:

پنج هزار جایزه در کتابخوانی رضوی اهدا می‌شود + فیلم

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی و دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ضمن معرفی ۹ کتاب با موضوع امام رضا(ع) و امام حسن عسکری(ع) به‌عنوان منابع این دوره از جشنواره در سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان و بزرگسال، گفت: در مجموع قریب به پنج هزار جایزه در دو سطح استانی و کشوری به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز سه‌شنبه ۲۵ بهمن در کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار و برنامه‌های این دوره از جشنواره تشریح شد.

محمدرضا هراتی در ابتدای نشست به طور مختصر به تشریح اهم فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ترویجی نهاد کتابخانه‌های عمومی طی یک‌سال گذشته پرداخت و گفت: در ماه‌های گذشته مرحله منطقه‌ای دومین جشنواره قصه‌گویی با رقابت ۳۲۶ نفر شرکت‌کننده در هشت منطقه برگزار شد که مرحله پایانی و اختتامیه آن را در 1402 شاهد خواهیم بود. همچنین مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی در کنار ظرفیت اعضا و همکاران خود، مجموعه فعالیت‌هایی در گرامیداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، از جمله محافل شعر «جان فدا» در 31 استان کشور،  سلسله نشست‌های تخصصی نقد کتاب با عنوان «اَبَر مرد»، طراحی پوستر و معرفی کتاب‌های با موضوع حاج قاسم در  «کتاب ماه» برگزار کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن اشاره به تقدیر از بانوان شاعر و نویسنده در استان‌ها، برگزاری سلسله نشست‌های قصه‌گویی، محافل شعر با حضور بانوان شاعر و دیدار با مادران و همسران شهدا و برخی برنامه‌های دیگر را از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایام ولادت حضرت زهرا(س) برشمرد.

هراتی با اشاره به برنامه‌های متنوعی که در نهادکتابخانه‌های عمومی به مناسبت دهه مبارک فجر تدارک دیده شد، عنوان کرد: از جمله این فعالیت‌ها تجلیل از قادر طهماسبی(فرید)، شاعر صاحب‌نام و اثرگذار انقلاب و نام‌گذاری یک کتابخانه عمومی در محله پیروزی تهران به نام این شاعر گرانسنگ بود. همچنین تمامی آثار موجود وی برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شد و نسخه صوتی یک کتاب شعر او تولید و رونمایی شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی  ضمن اشاره به برگزاری محفل شعرخوانی شاعران بین‌المللی با عنوان راویان فجر با حضور هفت استاد و شاعر از کشورهای مختلف و دبیران و داوران جشنواره شعر فجر به میزبانی نهاد کتابخانه‌ها در ایام دهه فجر، تجلیل از یک فیلم جشنواره فجر که به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته‌ است را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی برشمرد.

هراتی در بخش دوم سخنان خود ضمن اشاره به آغاز دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، عنوان کرد: امسال هفتمین سالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی این جشنواره را برگزار می‌کند. امیدواریم این دوره هم با عنایت خداوند و لطف حضرات معصوم(ع) بتوانیم به سهم خود در شناخت سیره اهل بیت‌(ع) به‌ویژه حضرت رضا(ع) کمک کنیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بیان اهداف برگزاری جشنواره، عنوان کرد: از جمله اهداف مهم این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا(ع)، گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره ائمه(ع) و تولید محتوای ادبی و هنری کتاب‌محور در این حوزه است.

هراتی ضمن اشاره به بخش ویژه این دوره از جشنواره، اعلام کرد: امسال علاوه بر موضوع امام رضا(ع)، کتاب‌هایی درباره امام حسن عسگری(ع) نیز به منابع مسابقه اضافه شده است.  

وی با اشاره به دیدار اخیر مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی با تولیت آستان قدس رضوی، گفت: طبق برآورد این دوستان حرم رضوی ۳۰ میلیون زائر در طول سال دارد که با احتساب روزهای حضور آن‌ها در شهر مقدس مشهد و تعداد حضور آن‌ها در حرم مطهر رضوی، یک عدد بزرگ حاصل می‌شود. اگر این عدد و ظرفیت با فرهنگ مطالعه و فعالیت‌های هنری باشد اتفاقات خوب و مبارکی رقم خواهد خورد. برای نمونه سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره شرکت کرده‌اند.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه گفت: در این دوره 9 کتاب به عنوان منبع به تفکیک گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان و بزرگسال  انتخاب شده است. 5 عنوان از این کتاب‌ها با عناوین «مسافران شب برفی»، «اسب چوبی»، «بیدار شو بابا»، «من ضامن» و «آبی‌ها» در موضوع امام رضا(ع) و 4 کتاب «ده قصه از امام حسن عسکری(ع)»، «غروب خورشید در سامرا»، «نادانی دشمن ما است» و «ماه در ماه» مربوط به امام حسن عسکری(ع) است که در مجموع در خدمت 9 نویسنده و 6 ناشر هستیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی  ضمن تشکر از همراهی و همکاری خوب ناشرها در تامین منابع جشنواره و عنوان کرد: بخش‌های مختلف دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای سه گروه فردی، گروهی و خانوادگی در نظر گرفته شده است که بخش خانوادگی آن برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هراتی  اضافه کرد: منبعی که برای گروه بزرگسال در بخش هنرهای تجسمی انتخاب شده، یکی از منابع گروه کودک است، لذا هم بزرگترها و هم بچه‌ها می‌توانند در بخش خانوادگی  از این یک اثر و یک عنوان در جشنواره شرکت کنند و از این اثر به عنوان مرجع تولید آثار استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش و فضای کتابخوانی و هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بخش هنرهای تجسمی شامل طراحی و نقاشی، خوشنویسی، کلاژ، دست‌سازه‌هاف کاغذهای برش‌خورده، کتابسازی و روزنامه‌دیواری، نوشتن داستان و شعر و هنرهای دیجیتال مانند تولید پادکست و ویدیوکست، پویانمایی، نقاشی دیجیتال و موشن‌گرافیک می‌شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: بخش کتابخوانی جشنواره هم یک قسمت سنتی و قدیمی و دیرینه یعنی مسابقه چهارگزینه‌ای دارد و بخشی هم به پویش کتابخوانی، معرفی کتاب و خوانش بخش‌هایی از کتاب اختصاص دارد.

هراتی ضمن اشاره به اینکه قطعا بخش کتابخوانی و مسابقه چهارگزینه‌ای مهم است، تاکید کرد: در این دوره بخش هنرهای تجسمی برای برگزارکنندگان اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا تولید و خلق یک اثر از یک روایت و کتاب بسیار اثرگذارتر است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین در بیان تمایزات این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل، عنوان کرد: اختصاص بخشی از منابع به امام حسن عسکری(ع) و اضافه شدن آثار درباره این حضرت در بخش ویژه جشنواره، همچنین تمرکز روی بخش هنری جشنواره و اختصاص منابع مطالعاتی برای گروه خردسال برای اولین بار، از جمله موارد تمایز این دوره از جشنواره است.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ضمن اعلام اینکه منابع جشنواره هم‌اکنون در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد، خبر داد: با مجموعه ایران‌صدا صحبت‌هایی صورت گرفته که نسخه صوتی کتاب‌های منبع هم تولید و در دسترس شرکت‌کنندگان قرار بگیرد.

هراتی در پایان زمان احتمالی برگزاری اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را اواخر بهار یا اوایل تابستان 1402 پیش‌بینی و اعلام کرد و افزود: راه‌های شرکت در جشنواره از طریق سامانه‌ها و پایگاه نهاد کتابخانه‌ها  و شماره تماس‌های اعلام شده است و نزدیک به ۵ هزار جایزه در دو سطح استانی و ملی برای جشنواره در نظر گرفته شده است.

در پایان این نشست تیزر و پوستر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی رونمایی شد. 

انتهای پیام
captcha