فعالیت جهادی از جنس اصلاح فرهنگ ازدواج و تعالی خانواده
کد خبر: 4122267
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) خوزستان دنبال می‌کند؛

فعالیت جهادی از جنس اصلاح فرهنگ ازدواج و تعالی خانواده

اصلاح مواردی همچون ازدواج مردان مسن با دختران کم سن و سال، تعیین مهریه منطقی و مقبول، ایجاد زمینه برای بازگشت به تحصیل محرومان، ایجاد شرایط برای قبولی بسیاری از جوانان تحت پوشش در کنکور، تربیت حدود 20 حافظ قرآن کریم و حل مسائل مادران باردار از جمله فعالیت‌های گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) استان خوزستان است.

فعالیت جهادی

به گزارش ایکنا، یکی از گروه‌های جهادی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی از استان خوزستان به ویژه منطقه شهرستان ایذه، گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) است که تاکنون توانسته است در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه عمرانی فعالیت‌های تأثیرگذاری را در شهرستان ایذه و مناطق محروم آن اجرا کند.

مجتبی جهان‌بین، مدیر گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) استان خوزستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های این گروه جهادی که در سطح استان خوزستان مشغول خدمت‌رسانی به محرومان است، اظهار کرد: گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) به برکت نام مبارک امام رضا(ع) فعالیت‌های خود را از سال 1390 در منطقه ایذه استان خوزستان آغاز کرد. البته فعالیت‌های گروه تقریباً از سال 1387 آغاز شده بود که در سال 90 به صورت جدی و رسمی جریان یافت. این گروه متشکل از طلاب، دانشجویان، کسبه و بازاریان بوده و از اقشار مختلف در آن فعالیت دارند.

وی افزود: طیفی از اعضای این گروه جهادی به واسطه دوستی که از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در اردوهای راهیان نور با یکدیگر داشتند، مبنا و پایه ایجاد این گروه جهادی را تشکیل دادند. در میان اعضای گروه، افراد تحصیل‌کرده از تمامی مقاطع دانشگاهی، حوزوی و نیز افراد خبره فنی حضور دارند و امروز تقریباً حدود 30 نفر از اعضای گروه در سطح دو حوزه علمیه و یا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا قرار دارند.

اصلاح مهریه و تأمین آب شرب روستاها؛ افتخارات گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع)

جهان‌بین ادامه داد: گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) از معدود گروه‌های جهادی است که دفتر فنی، مهندسی داشته و اعضای آن نیز عضو نظام مهندسی هستند. همچنین، برخی از اعضای گروه بر پروژه‌های سنگین استانی نیز نظارت دارند و از وجود ایشان به عنوان مشاور طرح‌های مختلف استفاده می‌شود.

مدیر گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) بیان کرد: فعالیت گروه از سال 1390 به صورت تخصصی در داخل مناطق پاشنه زاگرس یعنی از شمال شهرستان باغملک تا شمال دزفول آغاز شد و امروز نیز به صورت تخصصی در منطقه ایذه خوزستان ادامه دارد. تاکنون نیز فعالیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی در این منطقه انجام شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت گروه به ویژه در مسائل عمرانی به صورت تخصصی انجام می‌شود. با توجه به اساس‌نامه گروه که اعضا باید حتماً نسبت به حل مسئله در مناطق تحت پوشش اقدام کنند، همواره به دنبال فرمول حل مسئله بوده‌ایم. آب‌رسانی‌های متعدد در ابعاد مختلف از جمله برنامه‌های ویژه گروه ثامن‌الائمه(ع) بوده و تا امروز به 12 روستا به طور کامل آب‌رسانی شده است.

جهان‌بین اظهار کرد: همچنین، برنامه راه‌شکافی سنگین چندین کیلومتری برای 8 روستای منطقه ایذه، تعبیه ده‌ها مخزن آب برای روستاهای مختلف، ایجاد کانال‌های آبرسانی برای مزارع کشاورزی و لایروبی چاه‌ها، قنوات و چشمه‌‌های مختلف نیز از دیگر خدمات اعضای گروه به مناطق محروم شهرستان ایذه بوده است.

اصلاح مهریه و تأمین آب شرب روستاها؛ افتخارات گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع)

مدیر گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) تصریح کرد: همچنین، احداث چهار مدرسه بزرگ و کوچک برای دانش‌آموزان محروم، احداث نزدیک به 50 خانه برای مستضعفان، تهیه خانه برای غارنشینان و کپرنشینان روستاهای صعب‌العبور منطقه با همکاری بنیاد علوی و بسیج سازندگی، جابجایی هوایی 8 کانکس برای تغییر مدارس کپری به کانکسی و ... نیز از دیگر فعالیت‌های اعضای گروه در حوزه عمرانی بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی به مسئله حفظ بافت اجتماعی منطقه اعتقاد داریم،‌ گفت: در این حوزه به مفاهمه مشترک با مردم منطقه دست پیدا کرده و فعالیت‌های فرهنگی خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم. اصلاح مواردی همچون ازدواج مردان مسن با دختران کم سن و سال و تعیین مهریه منطقی و مقبول از جمله افتخارات اعضای گروه است.

جهان‌بین ادامه داد: ایجاد زمینه برای بازگشت به تحصیل محرومان، ایجاد شرایط برای قبولی بسیاری از جوانان تحت پوشش در کنکور و پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌های سراسری، تربیت حدود 20 حافظ قرآن کریم، حل مسئله مادران باردار، برق‌رسانی به روستاهای محروم، ایجاد شرایط تحصیل برای محرومان و تربیت آن‌ها در سطوح مختلف حوزوی و ... نیز از دیگر برنامه‌های گروه در ایام خدمت‌رسانی به محرومان بوده است.

مدیر گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) تصریح کرد: رمز موفقیت اعضای گروه پس از توفیقات الهی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است، مفاهمه مردمی بوده است. یعنی این‌گونه نبوده است که فقط بسیج و سپاه به کمک آن‌ها بیایند و مسائل را حل کنند، بلکه خود ایشان نیز وارد میدان شده و نسبت به رفع محرومیت منطقه بومی خود اقدام می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های عمرانی و خدمات گروه ثامن‌الائمه(ع) با حضور حداکثر مردم و حداقلی جهادگران انجام شده است، افزود: در تمامی برنامه‌ها سعی کرده‌ایم تا خود مردم در صحنه حضور داشته باشند و جهادگران حالت نظارت بر برنامه‌ها داشته باشند.

جهان‌بین با بیان اینکه طی سال‌های اخیر جزء چهار گروه برتر جهادی کشور در حوزه عمرانی بوده‌ایم، تصریح کرد: همواره تلاش کرده‌ایم که اعضای گروه در کنار خدماتی که ارائه می‌دهند، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز سرآمد باشند که در این راستا امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که برخی از اعضای گروه با اینکه سن و سال زیادی نیز ندارند، در مناصب مختلف مدیریتی قرار دارند.

وی بیان کرد: گروه‌های جهادی قرار نیست مردم را شبیه خود کنند، بلکه قرار است تا با مردم زندگی کنند. باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مردم در طرح‌های مختلف جهادی مشارکت کرده و جهادگران وظیفه نظارت و هدایت آن‌ها را بر عهده داشته باشند. لذا فرهنگ‌سازی مسئله مهمی است که باید در بلندمدت تثبیت شده و مردم خود وارد مقوله حل مشکلات شوند.

جهان‌بین در ادامه با بیان اینکه گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) دارای دفتر جهادی در روستاهای مختلف شهرستان ایذه است، گفت: تعداد اعضای ثابت در روستاهای مستقر، حدود 30 نفر است اما تعداد کل اعضای گروه که در مناسبت‌ها و پروژه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، حدود 120 نفر است.

اصلاح مهریه و تأمین آب شرب روستاها؛ افتخارات گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع)

مدیر گروه جهادی ثامن‌الائمه(ع) با اشاره به برنامه‌های آتی این گروه جهادی بیان کرد: بنا داریم تا به توفیق الهی و تا پایان سال 1402 هیچ روستای بدون آب در مناطق شمالی ایذه وجود نداشته باشد. همچنین، باید به جایی برسیم که تا پایان سال 1402 روستای بدون مدرسه وجود نداشته و تمامی مدارس کپری از این مناطق جمع‌آوری شوند.

وی تصریح کرد: در ایام عید نوروز نیز جشنواره فرهنگی، بومی بختیاری را برگزار می‌کنیم که در ابعاد چند هزار نفری همراه با مسابقات مختلفی همچون تیراندازی، اسب‌سواری، بازی‌های بومی، محلی و ... برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که چندین هزار نفر از مردم بومی منطقه و گردشگران از سایر نقاط کشور در این جشنواره حضور پیدا کنند. همچنین، اجرای طرح روخوانی و صحیح‌خوانی نماز را در ایام ماه رمضان در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم به توفیق الهی نسبت به اجرای کامل این برنامه‌ها اقدام کنیم.

انتهای پیام
captcha