مشکلات اساسی اولویت‌بندی شوند تا بتوانیم آن‌ها را حل کنیم
کد خبر: 4123980
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان:

مشکلات اساسی اولویت‌بندی شوند تا بتوانیم آن‌ها را حل کنیم

آیت‌الله محامی گفت: در سفرهای شهرستانی مردم و مسئولان لیست بلندی از نیازها و مشکلات را ارائه می‌کنند در صورتی که اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم باید مشکلات اساسی را اولویت‌بندی و مطالبه کنیم تا به تدریج حل شده و سپس به دنبال حل مشکلات دیگر برویم.

آیت‌الله محامی امام‌جمعه زاهدانبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام‌جمعه زاهدان امروز پنج‌شنبه 4 اسفند در جلسه شورای اداری شهرستان چابهار که با حضور مسئولان و جمعی از معتمدین این شهرستان برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان به قرائت و ترجمه فرازی از صلوات شعبانیه پرداخت و گفت: اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبِى بِطاعَتِكَ، وَلَا تُخْزِنِى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنِى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ؛ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَأَحْيَيْتَنِى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهٰذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ شَعْبانُ الَّذِى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ؛ خداوندا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و دلم را با طاعتت آباد کن و به نافرمانی از خود رسوایم مساز و این امور را روزی من کن، حمایت از آن‌که رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از احسانت بر من وسعت دادی و از عدلت بر من گستردی و مرا در سایه رحمتت زنده داشتی، این است ماه پیامبرت، آن سرور فرستادگان، شعبانی که آن را به رحمت و رضوانت پوشاندی.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه ما هم باید برای پیروی از پیامبر اکرم(ص)، بندگی خداوند متعال و کمک به مردم تلاش کنیم، به حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن اشاره کرد و افزود: مردم حجت را بر ما مسئولان تمام کرده و مسئولیت ما را نیز بیشتر کردند و باید تلاش کنیم تا خدمت بیشتری داشته باشیم و مسئولان نباید این حضور را پای عملکرد خود بگذارند زیرا فهم و شعور انقلابی و اجتماعی مردم بود که بین اصل انقلاب، نظام اسلامی‌، مقام معظم رهبری و شهدا تفکیک قائل شدند و در کنار آن از مسئولان نیز گلایه‌مندند و مطالبه دارند.

آیت‌الله محامی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار زمینه‌های رشد فراوان است و از طرفی نیازها متراکم و عقب‌ماندگی‌هایی هم وجود دارد که کار ما را زیاد و مسئولیت ما را سنگین می‌کند، وقتی زمینه کار یا امکاناتی وجود نداشته باشد قابل تحمل است اما وقتی زمینه رشد و نیاز وجود دارد و از طرفی مردم خوب و پای کار وجود دارند حجت بر ما تمام است و باید برای خدمت بیشتر به مردم همت و تلاش بیشتری داشته باشیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: برای ثمردهی بیشتر کار نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد و یک بخش آن این است که با همدیگر هماهنگ عمل کنیم و یکدلی و هم‌افزایی داشته باشیم که در این‌صورت سرعت خدمت‌رسانی بیشتر و عامل رشد شهرستان خواهد بود، بسیاری از مشکلات شهرستان در خود منطقه و به دست خود مسئولان قابل حل است و تنها نیاز به اتخاذ تدابیر و همت دارد.

مشکلات اساسی اولویت‌بندی شوند

آيت‌الله محامی گفت: در سفرهای شهرستانی مردم و مسئولان لیست بلندی از نیازها و مشکلات را ارائه می‌کنند در صورتی که اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم باید مشکلات اساسی را اولویت‌بندی و مطالبه کنیم تا به تدریج حل شده و سپس به دنبال حل مشکلات دیگر برویم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در آیات و تعالیم دینی بر اعتقاد به خداوند متعال و روز قیامت تاکیدات فراوانی شده از این جهت که ریشه کار در انسان‌سازی است و اگر انسان خداوند را ناظر دانسته و بداند در قیامت باید پاسخگو باشد، خودکنترلی خواهد داشت و در غیر این‌صورت زمینه‌های لغزش وجود دارد و ما باید این جهت را در خود تقویت کنیم‌.

وی ادامه داد: اگر ضعف ایمانی داشته باشیم و تقوا و خود کنترلی نباشد در هر جایگاهی که قرار بگیریم امکان لغزش ما وجود خواهد داشت، اگر ما بخواهیم جنبه اصلاحی اجتماعی را دنبال کنیم قدم اول اصلاح نفس و تربیت اشخاص است.

مردم نباید سردرگم شوند

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: در جلسات گذشته با مسئولان شهرستان مطرح کردم که اگر مشکلی در قوانین یا مصوبات وجود دارد مردم نباید سر درگم شوند و باید از دو مسیر کار را دنبال کنند؛ ابتدا توافقات داخلی خودشان در شهرستان حل شود و در گام بعد نیز مسیر قانونی اصلاح مصوبات را دنبال کنند و نباید اجازه دهند روند پیگیری طولانی شود.

آیت‌الله محامی با اشاره به جشنواره‌ طلایه‌داران شکوه ایران زمين گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی تجربه خوبی است که موجی در شهرستان ایجاد می‌کند که امیدواریم مستمر باشد و توجه مردم و مسئولان کشور را به استان جلب کند زیرا مهم است که ظرفیت‌های استان شناسایی و به مسئولان کشور شناسانده شود.

مدیرانی که روحیه جهادی ندارند باید تغییر کنند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی استاندار جهادی، با نگاه فرهنگی و اقتصادی داریم که باید با ایشان همراهی کرد و نیازمند تیم همراه جهادی هستند زیرا برخی از مدیران کل در استان اهل کار جهادی نیستند که باید آن‌ها را اصلاح و در غیر اين‌صورت تغییر داد چون دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

امام‌جمعه زاهدان ادامه داد: برای اینکه بدانیم کجای کار قرار داریم نیازمند گزارش تطبیقی و مقایسه‌ای توسط مسئولین هستیم تا میزان پیشرفت‌ها را نسبت به یک بازه زمانی مشخص کنیم و در گام بعد میزان نیازمندی‌ها را مشخص کنیم که در این‌صورت میزان رشد صورت گرفته و راه نرفته مشخص خواهد شد و باعث می‌شود مأیوس یا مغرور نشویم و به ادامه راه امیدوار باشیم.

آیت‌الله محامی در پاسخ به درخواست برخی مسؤلان شهرستان مبنی بر توجه به آسیب‌های اجتماعی، گفت: بخش زیای از آسیب‌های اجتماعی با همت و هماهنگی مسئولان در داخل شهرستان قابل حل است و باید کار شروع شود تا حمایت و پشتیبانی لازم نیز از مرکز استان صورت گیرد.

وی با اشاره به درخواست یکی از معتمدین مبنی بر رسیدگی ویژه به حوادث اخیر و ایجاد وحدت و همدلی در استان، افزود: بنده از ابتدای حضور در استان در جلسات عمومی و خصوصی با علمای مختلف از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی؛ امام‌جمعه مسجدمکی زاهدان و سران طوایف مطرح کردم که فضای استان مطلوب نیست و دیوار بی‌اعتمادی متقابلی وجود دارد و این‌گونه نیست که تنها نظام، اعتمادی نداشته باشد و برعکس آن هم وجود دارد و تاکید داشتم این دیوار باید تخریب و تبدیل به اعتماد متقابل شود و نیازمند نقش‌آفرین هر دو طرف هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: در فضای عمومی مردم جامعه، قبایل و طوایف و برخی از روحانیون مشکلی وجود ندارد و تنها در جمع محدودی این فضا تغییر کرده است، قبل از حوادث زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی به‌دنبال برگزاری جلساتی با برخی از مسئولین در مرکز کشور بود که به‌علت برخی سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها، مسئولان چنین چیزی را نمی‌پذیرفتند که با پیگیری‌های بنده این دیدار صورت گرفت و هر دو طرف از برگزاری جلسه و گفتگوهای صورت گرفته راضی بودند.

آیت‌الله محامی افزود: تعاملات ما در چند محور پیش می‌رفت و حتی روز پنج‌شنبه هفتم مهرماه امام‌جمعه مسجدمکی زاهدان برای ارائه گزارش سفر خود نزد ما آمدند و به ایشان هشدار دادم که ارتباط شما را با مسئولان دفتر مقام معظم رهبری برقرار کردیم اما ادامه این ارتباط به خود شما بستگی دارد و به پیگیری مطالبات خود بپردازید.

وی در ادامه گفت: کار به جایی رسیده بود تا قدم‌به‌قدم دیوار بی‌اعتمادی تخریب شود و ایشان به بنده گفتند اپوزیسیون نیستند و می‌دانند که اگر نظام اسلامی نباشد نظام اسلامی دیگری روی کار نخواهد آمد و ما نیز جایگاهی نخواهیم داشت و مشکلی با نظام نداشته و تنها پیشنهاد اصلاحی داریم.

وی ادامه داد: جمعه هشتم مهرماه اتفاقاتی رخ داد و در ادامه صدا و سیمای مرکز استان نیز بحث تجزیه‌طلبی این افراد را مطرح نمود که تبدیل به سوژه‌ای برای رسانه‌های معاند شد و در سفر هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری نیز مردم به‌شدت از این جهت گلایه‌مند بودند که حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی در پاسخ بیان کرد هر کس مردم بلوچ را تجزیه‌طلب خوانده، غلط کرده است.

امام جمعه زاهدان افزود: برای رسیدگی به این ماجرا و حل بحران و احقاق حق مردم باید قضایا از همه جوانب بصورت دقیق، جامع و منصفانه بررسی و با خاطی به تناسب خطا و در جهت احقاق حق مردم برخورد قاطع صورت پذیرد.

آیت‌الله محامی گفت: اینکه نظام‌اسلامی در جایگاه پدری قرار دارد و باید ناز پسر را خریدار باشد حرف درستی است اما نه به گونه‌ای که اثر سوءتربیتی داشته باشد و تاکنون نیز با نگاه پدرانه عمل شده و در غیر این‌صورت می‌توانست برخورد‌های دیگری هم صورت گیرد و امیدواریم آقایان زودتر به دامن انقلاب بازگردند.

وی در پاسخ به درخواست یکی از فعالان فرهنگی شهرستان فنوج، گفت: قرارگاه فرهنگی درسطح استان راه‌اندازی شده اما به‌دنبال راه‌اندازی تشکیلات جدیدی در سطح شهرستان‌ها نیستیم و قرار است وظایف قرارگاه فرهنگی توسط شورای فرهنگ عمومی در سطح شهرستان‌ها دنبال شود.

انتهای پیام
captcha