مشارکت دانش‌آموزان یزدی در امور تربیتی افزایش می‌یابد
کد خبر: 4123989
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱

مشارکت دانش‌آموزان یزدی در امور تربیتی افزایش می‌یابد

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرروش استان یزد با اشاره به اینکه دولت نگاه تحول آفرین به حوزه تربیتی و پرورشی دارد گفت: دانش آموز محوری در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و برنامه‌ها با مشارکت دانش‌آموزان در حال برگزاری است.

حسن عبداللهیان، معاون آموزش و پرورش یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حسن عبداللهیان، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، امروز، 4 اسفندماه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره 28 معلم شهید تربیتی گفت: هفته تربیت اسلامی از هشتم اسفندماه آغاز می‌شود و در طول این هفته برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده که با شعار «تربیت، همیشه و همه جا» اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز هفته تربیت اسلامی، گردهمایی مربیان، مشاوران و معاونان پرورشی را خواهیم داشت و در روز سه شنبه، نهم اسفندماه که با نام خانواده و تربیت نامگذاری شده، از والدین فعال تربیتی و خانواده‌های موفق در این زمینه تجلیل به عمل می‌آید.

عبداللهیان، دیدار با خانواده شهدای تربیتی، همچنین نشست با آیت‌الله ناصری؛ نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، افتتاح دارالقرآن فاطمه الزهرا ناحیه دو و نشست دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با مدیرکل و معاون پرورشی را از دیگر برنامه‌های این روز برشمرد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: در روز چهارشنبه، افتتاح دبیرخانه کشوری فعالیت شورای دانش آموزی مدارس که به استان یزد واگذار شده را خواهیم داشت و این مراسم به صورت همزمان در کل کشور پخش خواهد شد. البته اداره مدارس سطح استان در این روز برعهده شوراهای دانش آموزی خواهد بود.

وی، دیدار با پیشکسوتان حوزه تربیتی، غبارروبی قبور شهدا، حضور در نماز جمعه و تجلیل از فعالان حوزه تربیتی در حاشیه این مراسم، تکریم از خیران مجموعه آموزش و پرورش، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان با حضور 900 نفر ناشر و 15 هزار عنوان کتاب از 6 الی 12 اسفندماه، اجرای ورزش همگانی و کوهپیمایی معلمان و مربیان پرورشی، مسابقات و اردوها و ...را از دیگر برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

چرخش‌های تحول‌آفرین در حوزه تربیتی

عبداللهیان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نگاه تحول آفرین به حوزه تربیتی و پرورشی دارد، با اشاره به چرخش‌های تحول آفرین در این دوره گفت: نگاه به این حوزه فرابخشی و نظام‌مند خواهد بود چرا که تنها نباید به یک بعد نگاه کرد و تمام ابعاد تربیتی مدنظر است و لذا تأکید شده در مدارس تمام حوزه‌های پرورشی برای دانش آموزان برنامه ریزی شود.

وی، ارزش گذاری کمی و کیفی توأمان را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: اکنون تأکید شده علاوه بر توجه به کیمیت به کیفیت بیشتر پرداخته شود و این مؤلفه در برنامه‌ها بسیار مهم است، چرخش دیگر اینکه تربیت از حاشیه به متن تعلیم هدایت شود، همچنین نقش حداقلی معلم به نقش حداکثری تبدیل شود و در واقع تمام معلمان، معلم تربیتی هستند.

عبداللهیان توجه به فضای مجازی را از دیگر مؤلفه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: تبدیل نگاه تهدیدی به فضای مجازی به نگاه فرصت از مؤلفه‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و فضای مجازی را به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم، خوشبختانه در حوزه پرورشی این اتفاق افتاده و بسیاری از برنامه‌ها در این فضا اجرا می‌شود و دبیرخانه پایگاه مجازی انتظار و مهدویت به یزد واگذار شده و فعالیت‌های بسیار خوبی در این حوزه انجام می‌شود، به نحوی که از بین 8 قرارگاه مجازی کشور، پایگاه انتظار و مهدویت که برعهده یزد گذاشته شده، رتبه اول کشوری را کسب کرد.

وی ادامه داد: تنوع بخشی و تکثر در محیط کلاس نیز مورد توجه قرار گرفته و هنر را در کلاس‌های درس وارد کردیم و تئاتر درسی راهکاری شد برای اینکه درس را با هنر آمیخته کنند و یکی از تئاترهای ما در کلاس درسی رتبه کشوری را کسب کرد، البته مشارکت حداکثری خانواده‌ها و معلمان در حوزه تربیتی مدنظر قرار گرفته و امیدواریم با مشارکت حداکثری اقدامات اساسی صورت گیرد.

کمبود 600 مشاور تربیتی در یزد

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرروش استان یزد گفت: دانش آموز محوری نیز در اولویت برنامه‌ها است تا تمام فعالیت‌ها دانش آموز محور باشد و این امر، یک رویکرد و نگاه مهم است.

وی با اشاره به کمبود مشاور تربیتی نیز گفت: در استان باید 800 مشاور داشته باشیم که اکنون 200 مشاور فعالیت دارند و با کمبود 600 مشاور مواجه هستیم. با رایزنی‌های صورت گرفته امیدوارم هستیم نیروی مخصوص مشاوره به‌کارگیری شود.

عبداللهیان، وجود 27 کانون و 12 اردوگاه را یادآور شد و از اعزام 2500 دانش آموز دختر متوسطه به اردوی راهیان نور و حضور بیش از 12 هزار دانش آموز در اردوی راهیان  پیشرفت خبر داد و بیان کرد: دانش آموزان در قالب اردوی راهیان پیشرفت از مراکز علمی، فناوری و نوآوری، صنعتی و کارخانجات استان بازدید کردند. 

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد فعالیت 20 دارالقرآن و 22 مدرسه قرآنی در استان را یادآور شد و تقویت این مدارس تخصصی و دارالقرآن‌ها را در دستور کار دانست و بیان کرد: برنامه زیارت اولی‌ها در قالب اعزام به مشهد مقدس در حال انجام است که اولین کاروان 18 اسفندماه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

انتهای پیام
captcha