ظرفیت اقتصادی صنایع خلاق فرهنگی مورد غفلت واقع شده است
کد خبر: 4124892
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹

ظرفیت اقتصادی صنایع خلاق فرهنگی مورد غفلت واقع شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: متأسفانه به عرصه اقتصادی صنایع خلاق فرهنگی و هنری کمتر پرداخته شده است، در حالی که تجاری‌سازی محصولات و کالاهای فرهنگی می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد.

هشتمین جشنواره «جایزه فیروزه» در یزد برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز، هشتم اسفندماه در نشست شورای هماهنگی برگزاری هشتمین دوره جشنواره جایزه فیروزه گفت: این جشنواره با نگاه ویژه به حوزه اقتصاد فرهنگی اجرایی می‌شود و یکی از ویژه برنامه‌ها و البته بستری است تا به موضوع تولید در عرصه فرهنگ و هنر و تجاری‌سازی در عرصه فروش پرداخته شود.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره جایزه فیروزه به صورت ملی افزود: امسال دومین دوره این جشنواره به صورت استانی برگزار می‌شود و یکی از ظرفیت‌های خوب در حوزه تولید و درآمد اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر است که مزایای فراوانی نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.

عابدی، نداشتن آلایندگی در این هنر صنعت، وجود نیروهای متخصص و همچنین تبعات مثبت و ارزش‌گذاری در محصولات فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر را از مزایای صنعت خلاق فرهنگی دانست و ادامه داد: متأسفانه محصولات فرهنگی و صنایع خلاق فرهنگی در استان یزد مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: یکی از زیرشاخه‌ها صنایع خلاق است که هنرپروری بر اساس دانش تخصصی حوزه فرهنگ و هنر بوده و بر این مبنا محصول و خدمت ارائه می‌کنند. اکنون بیش از 50 شرکت خلاق در حوزه‌های انیمیشن‌سازی، تولید صنایع دستی، خدماتی در حوزه مجازی و ... فعالیت دارند و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد که اگر در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد، تولید ثروت قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اکنون در استان یزد حوزه گردشگری مورد توجه قرار گرفته و ظرفیتی برای رشد صنایع دستی و محصولات فرهنگی فراهم است بیان کرد: ذیل بحث شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند و این شرکت‌ها حمایت اداره کل ارشاد و میراث فرهنگی را نیاز دارند هر چند تاکنون حمایت  قابل توجهی صورت نگرفته است اما باید بیش از پیش به این حوزه توجه شود.

عابدی با اشاره به اینکه جشنواره جایزه فیروزه فرصتی برای تقویت این عرصه است، با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف این جشنواره این است که تولیدکنندگان و صنایع خلاق فرهنگی به جامعه و حامی تولید معرفی و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های مختلف در این حوزه آگاه شده تا ان شاءالله حمایت لازم صورت گیرد.

وی؛ ایده‌های استارتاپی و نوآورانه، کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای تجاری شده را از محورهای این جشنواره برشمرد و گفت: این جشنواره با اهدافی از جمله ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، تولید و مصرف کالاهای ایرانی اسلامی، تشویق تولیدکنندگان به کالاها و محصولات فرهنگی مورد نیاز کشور، ترویج کارهای خلاق و رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی، معرفی فعالان این حوزه به جامعه و بخش‌های خصوصی برگزار می‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه این جشنواره در چهار قالب اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی برگزار خواهد شد، کسب رتبه سوم هنرمند یزدی در جشنواره سال گذشته در سطح کشوری را یادآور شد و افزود: یزد ظرفیت این را دارد تا در حوزه صنایع خلاق فرهنگی بیشتر و بهتر فعالیت داشته باشد و لذا حمایت از هنرمندان و شرکت‌های این حوزه می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم زند.

هشتمین جشنواره «جایزه فیروزه» در یزد برگزار می‌شود

الهه افسریه، دبیر هشتمین جشنواره «جایزه فیروزه» در استان یزد نیز در این نشست گفت: قالب‌های این جشنواره مهم و باید در استان یزد نیز مورد توجه باشد بویژه در حوزه هدایای فرهنگی که در سطح استان نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و می‌تواند در حوزه اقتصاد قوی‌تر وارد شود.

وی ادامه داد: صنایع خلاق فرهنگی در جامعه امروزی جای کار بسیاری دارد، این در حالی است که این صنعت به عنوان یک صنعت سبز به شمار می‌آید و می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند و البته اشتغالزایی خوبی نیز رقم خواهد زد.

افسریه افزود: پیشنهاد می‌شودجشنواره امسال متفاوت‌تر از جشنواره‌های گذشته برگزار شود که باید در مباحثی از جمله داوری و جوایز مورد توجه خاص مسئولان امر قرار گیرد و البته می‌توان مزیت‌هایی برای هنرمندان شرکت کننده ایجاد کرد که مزیت‌های رقابتی برای شرکت‌کنندگان می‌تواند ایجاد انگیزه داشته باشد یا در نظر گرفتن تسهیلات بانکی، حمایت در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه گذار و تعهد لازم برای حمایت از این قشر و سپس ایجاد فضایی برای بازار فروش مورد اهتمام باشد.

دبیر هشتمین جشنواره «جایزه فیروزه» در استان یزد، مهلت ارسال اثر را تا 18 فروردین ماه اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به صورت مجازی از طریق تارنمای platzaar.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

محمدرضا پاکدل، سرپرست دفتر اقتصادی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: می‌توان ساختاری در اداره کل ارشاد مشابه واحد R&D در صنایع  شکل گیرد تا اقتصادی فرهنگی را مورد برررسی قرار دهد. همچنین برنامه‌ای تدوین شود برای اقتصادی کردن طرح‌ها و محصولات فرهنگی و در این زمینه شاخص‌هایی تعریف شود و بر اساس هدف مورد نظر نشست‌ها و جلسات برگزار و ساختارها درگیر شود.

وی بر بهره‌مندی از ظرفیت خواهر خواندگی‌هایی که در موارد مختلف شکل گرفته، تأکید کرد و گفت: در بخش هدایای فرهنگی نیز جای کار بسیار است و باید کارگروه تخصصی شکل گیرد و تولیدات به تجاری‌سازی هدایت و بازار این بخش‌ها مورد حمایت قرار گیرد تا تولید بیشتری در عرصه محصولات فرهنگی صورت گیرد. 

پاکدل اضافه کرد: برای بعد از برگزاری جشنواره نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و شاخص‌های کیفی مورد توجه باشد و به آموزش‌ها به صورت عمومی و تخصصی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha