امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و کتابخانه‌های عمومی استان
کد خبر: 4125230
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی و کتابخانه‌های عمومی استان

تفاهم‌نامه همکاری سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، نشست‌های تخصصی معرفی کتاب، ارائه خدمات فرهنگی به جامعه هدف امضا شد.

تفاهم نامه همکاری، جهاددانشگاهی آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، تفاهم‌نامه همکاری سازمان جهاددانشگاهی استان با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی معرفی کتاب، ارائه خدمات فرهنگی به جامعه هدف منعقد شد.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در این مراسم با بیان اینکه طی هفت ماه اخیر سقف تاریخی عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان را شکسته‌ایم، گفت: پیش از این، بیشترین میزان عضویت مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۱۱۳ هزار عضو بود که امسال این رقم را به ۱۲۷ هزار عضو رسانده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۱۴۰ هزار عضو برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی را در اولویت فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم، اظهار کرد: طی هفت ماه گذشته تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان از ۷۷ هزار عضو فعال به ۱۲۷ هزار عضو رسیده و در این رابطه با رشد ۸۰ درصدی روبه‌رو هستیم.

بابایی، با بیان اینکه طی هفت ماه اخیر در راستای افزایش کتابخانه‌های نهادی و مستقل نیز گام برداشته‌ایم، گفت: طی این مدت، امانت سپاری کتاب نیز با رشد ۲۱۶ درصدی رشد مواجه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش ارتباطات به‌روز و تسهیل دسترسی به کتابخانه را جزو اهداف خود داریم، اظهار کرد: در این رابطه مینی‌بوس‌های سیار به نقاط محروم روستاها و حاشیه شهرها اعزام می‌کنیم که اجرای آن در تبریز و جلفا رقم خورده و در تلاش هستیم تا در اکثر شهرستان‌ها اجرایی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به طرح امانت‌دهی کتاب از طریق «الو پیک»، افزود: با استفاده از این روش برای دریافت کتاب، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کتابخانه نبوده و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان می‌توانند از خانه با ورود به سامانه و انتخاب کتاب مورد نظر، کتاب را درب منزل تحویل بگیرند که هزینه در نظر گرفته شده برای این کار در تبریز ۱۰ هزار تومان و در شهرستان‌ها پنج هزار تومان است.

بابایی با اشاره به راه‌اندازی مرجع الکترونیک برای پژوهشگران و محققان، یادآور شد: در این روش نیز پژوهشگران برای دسترسی به منابع مورد نیاز خود نیازی به جست‌وجوی منابع ندارند و می‌توانند با اعلام کلیدواژه‌های مورد نظر به همکارانمان، تمامی مقالات علمی به‌روز و قابل دسترسی در حوزه کلیدواژه‌ها را به‌صورت فایل فشرده دریافت کنند.

هزینه‌کرد برای ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی ضروری است

وی با تأکید بر اینکه تمامی خدمات ارائه شده در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان بوده و صرفاً مبلغ اندکی به‌عنوان حق عضویت دریافت می‌شود که این موضوع نیز در مناسبت‌های مختلفی چون دهه فجر، هفته کتاب و.... رایگان می‌شود، افزود: هزینه‌کرد در راستای ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی ضروری است، چرا که اگر کتابخوانی با زندگی مردم آمیخته شود، بسیاری از مسائل فرهنگی نیز حل خواهد شد و طبق تحقیقات ملتی که کتاب می‌خوانند هفت برابر بیش از سایر افراد مسئولیت‌پذیری دارند.

بابایی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی میزان دسترسی و عضویت مردم در کتابخانه‌های محله بالای ۵۰ درصد است، گفت: متأسفانه جامعه ما چنین نبوده و با تمام تلاشی که انجام می‌شود، به سه درصد پوشش جمعیت در استان رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر چند سالن‌های کتابخانه مرکزی تبریز شلوغ بوده و با وجود ۷۰۰ صندلی گاه با مشکل کمبود صندلی مواجه می‌شویم، اما خدمات ما صرفاً معطوف به مطالعه و سالن مطالعه نیست، افزود: بخش‌ها و آیتم‌های مختلفی در این رابطه برگزار کرده و بخش کودک را در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز کرده‌ایم و کتابخوانی و قصه‌گویی هم داریم؛ همچنین بخش ناشنوایان با کتب مربوطه و بخش نابینایان نیز با کتاب‌هایی که به خط بریل در تبریز و قم چاپ می‌شود، تجهیز شده‌اند.

بابایی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در کنار فعالیت‌های کتابخوانی، گفت: برنامه‌هایی مثل محفل ادبی، جمع خوانی و... نیز جزو فعالیت‌های ما بوده و  اخیراً نیز به حوزه کسب و کارهای کوچک ورود کرده و آموزش‌هایی در قالب ۱۳ نوع کسب و کار کوچک در حوزه صنایع دستی و در راستای توانمندسازی ارائه می‌شود که در ماه جاری نمایشگاهی در این رابطه برپا خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های کتابخوانی برای بانوان خانه‌دار و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و جشن‌ها، اظهار کرد: در حال تبدیل شدن به یک پایگاه فرهنگی هستیم و در این راستا ۲۰ هزار برنامه فرهنگی طی سال گذشته برگزار کرده‌ایم و امسال هم فعالیت‌های بیشتری در این رابطه خواهیم داشت، چراکه معتقدیم اگر دغدغه و مسیر زندگی مردم با کتاب و کتابخوانی عجین شود، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه با زندان تبریز نیز تفاهم‌نامه داشته و کتابخانه زندان توسعه و تجهیز خواهد شد، افزود: کتابخوانی را وارد مدارس کرده‌ایم و در این رابطه بولتنی ویژه به تازه‌های کتاب اختصاص داده شده است و همچنین با مرکز بهداشت نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا کودکان شش ساله دریافت کننده واکسن که در سطح استان بیش از ۶۸ هزار کودک را شامل می‌شود، کارت دعوت به کتابخانه نیز دریافت کنند.

بابایی با تأکید بر اهمیت جذب نوجوانان و جوانان به محیط کتابخانه، اظهار کرد: اقدام به راه‌اندازی وای فای پرسرعت در کتابخانه مرکزی تبریز کرده‌ایم که هر چند کاری هزینه‌بر بوده اما معتقدیم جوانی که در محیط کتابخانه حضور داشته باشد، به هر نحو از فواید فرهنگی این محیط فرهنگی بهره‌مند خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دومین کتابخانه بزرگ استان در شهر سهند، بیان کرد: در صورت تأمین اعتبارات لازم، کتابخانه‌ای در مساحت سه هزار مترمربع در فاز دوم شهر سهند که مربوط به مساکن ملی را افتتاح خواهیم کرد که دومین کتابخانه بزرگ استان خواهد بود.

اثرات و نتایج ارزشمند کتابخوانی در جامعه

علی‌اصغر فاتحی فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه دغدغه‌های فرهنگی جزو اولویت‌های اصلی جامعه بوده و رهبر معظم انقلاب در منویات خود به دفعات در این باره سخن گفته‌اند، افزود: کتابخانه بهترین محل برای حضور کودکان و نوجوانان بوده و قطعاً صرف قرارگیری در این محیط فرهنگی تأثیرات ارزشمندی به‌دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اثرات و نتایج ارزشمند کتابخوانی در جامعه، گفت: جهاددانشگاهی دو ماموریت اصلی در حوزه فرهنگی و حوزه علمی داشته و سال‌ها است در این حوزه فعالیت دارد که طبق منویات رهبر معظم انقلاب، رسالت جهاددانشگاهی تمرکز بر کارهای بر زمین مانده در این دو حوزه است.

فاتحی فر، در ادامه بخشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه‌های فرهنگی، مطالعاتی، تحقیقاتی و همچنین پزشکی و آموزشی بیان کرد.

انتهای پیام
captcha