فلسفه وجودی المصطفی جهاد تبیین است
کد خبر: 4125552
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری:

فلسفه وجودی المصطفی جهاد تبیین است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از اقدامات شایسته و دوراندیشانه پس از انقلاب اسلامی توجه به طلاب غیر ایرانی و حوزه‌های علمیه در خارج از کشور است.

محسن قمی، معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ظهر امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند در آیین اختتامیه جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی در سخنانی اظهار کرد: علما و شخصیت‌های علمی برجسته همچون شیخ طوسی، مصداق علما و وارثان انبیاء هستند و اجازه ندادند تطورات و تحولات اجتماعی و سیاسی تاریخ، به مکتب اهل‌بیت(ع) ضربه‌ای وارد کند، چرا که ایفای رسالت وراثت انبیاء مستلزم فداکاری و از خودگذشتی است.

وی افزود: عالم اگر به خودبینی دچار باشد به بُت تبدیل می‌شود، اما اگر در مسیر جهاد علمی، خود را نبیند، عالم ربانی خواهد بود. همانگونه که اعطای لقب شیخ الطائفه به شیخ طوسی را به دلیل رویکرد آینده‌نگرانه این عالم برجسته عنوان شده است. گاهی ما تصور می‌کنیم آینده مشکل ما نیست و به آیندگان مربوط است و گرفتار روزمرگی می‌شویم. ویژگی علمای بزرگ ما این بود که محصور زمان خود نبوده و آینده‌نگر بوده‌اند.

قمی با اشاره به دستاورد‌های عظیم و گسترده انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم به برکت انقلاب اسلامی یک شبکه گسترده از فرهیختگان و نویسندگان با بصیرت و دردمند در جهان شکل گرفته است و امروز فرزندان مکتب اهل‌بیت(ع) در گوشه کنار جهان اثرگذار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بشر امروز را نیازمند معارف تدوین شده در جامعةالمصطفی دانست و گفت: بشر امروز از تنهایی، نا امنی، پوچ‌گرایی، اضطراب، بی‌عدالتی و بی‌کرامتی رنج می‌برد و تشنه معارفی است که در نهاد‌های علمی فاخری همچون المصطفی ارائه می‌شود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مورد توجه قرار داد و افزود: جهاد تبیین فلسفه وجودی المصطفی است، هر چند در برخی مسائل سیاسی مانند حوادث اخیر که یک هجوم گسترده در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، جهاد تبیین ضرورت بلکه فوریت دارد، اما اساس جهاد تبیین، نشر و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه گزاره‌هایی همچون انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز در اسلام ناب یافت می‌شود، گفت: در جهاد تبیین باید مخاطب خود را انسانیت قرار دهیم. هر مقاله‌ای که تدوین و تحقیقی که انجام می‌شود باید بتواند بدون بازنگری و ویرایش مجدد قابل عرضه به مجامع علمی جهان باشد. ما موظفیم، معارف اسلامی را بر اساس قرائت اهل‌بیت(ع) که تجسم آن در کلام امام و رهبری است، ارائه کنیم.

قمی تصریح کرد: امروز با انواع اسلام تکفیری، آمریکایی و انگلیسی مواجه هستیم، اما آنچه که باید تبیین شود، اسلام ناب است.

انتهای پیام
captcha