دانشگاه امروز، آینه فردای جامعه است
کد خبر: 4126144
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
حجت‌الاسلام رستمی:

دانشگاه امروز، آینه فردای جامعه است

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مأموریت سنگینی بر دوش دانشگاه است،گفت: تمام ظرفیت‌های انسانی کشور در دانشگاه حضور دارد و دانشگاه امروز، آینه فردای جامعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌هابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، امروز، ۱۴ اسفندماه، در مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، با تأکید بر لزوم به یاد آوردن نعمات و الطاف الهی و دستگیری از بندگان خدا برای وصال آنان به امام زمان(عج)، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مهم‌ترین دانشگاه در شرق کشور و از تأثیرگذارترین دانشگاه‌های کشور است، البته از این دانشگاه انتظار می‌رود به جایگاه‌های علمی بالاتری برسد.

وی با اشاره بر نقش اساسی دانشگاه‌ها در جریان حرکتی کشور، ادامه داد: امام(ره) نیز فرمودند: سعادت و شقاوت هر کشور در گرو اتفاقاتی است که در دانشگاه رخ می‌دهد. اینها بیانگر مأموریت سنگینی است که بر دوش دانشگاه قرار دارد. تمام ظرفیت‌های انسانی کشور در دانشگاه حضور دارد و دانشگاه امروز، آینه فردای جامعه است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه خداوند بنا ندارد با معجزه زمینه پیشرفت دین را فراهم آورد، اظهار کرد: این زمینه با مجاهدت‌های انسان‌های مؤمن و فداکار آماده می‌شود. خداوند به جامعه‌ای که تلاشی ندارد و صرفاً منتظر معجزه است، هیچ‌گونه یاری نمی‌رساند و هر کدام از ما باید از خود بپرسیم که تا کنون برای دین خدا چه کرده‌ایم.

رستمی با بیان اینکه امروز خداوند نعمت داشتن آموزش‌ و پرورش و دانشگاه‌ها را در اختیار ما قرار داده است، افزود: آیا قدر این نعمت را آن‌طور که شایسته است، می‌دانیم؟ بسیاری از اتفاقات خوب برای ما در همین دانشگاه‌ها رقم خورده است. قدرت علمی، قدرت بازدارندگی و ... همه در نتیجه تلاش‌های دانشگاه‌ رقم خورده است. بسیاری از دانشمندان بزرگ، در دانشگاه‌های داخلی کشورمان تحصیلی کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه باید قدردان تلاش‌های دانشگاهیان بود، گفت: البته همه اینها از برکات انقلاب اسلامی و حیاتی است که اسلام به جامعه ما داد؛ جامعه‌ای که زمانی مرده و افسرده بود. بی‌سوادی بیش از ۶۰ درصد از زنان کشور، رسیدن میانگین امید به زندگی در بانوان به ۵۷ سال، حضور کمتر از ۲۵ درصد دانشجوی دختر در دانشگاه‌ها و تعداد بسیار پایین اعضای هیئت علمی بانو، نشان‌دهنده وضعیت زنان در دوران پهلوی است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: امروز سن امید به زندگی در بین بانوان به ۷۸ سال رسیده، بیش از ۵۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها دختر هستند، بیش از ۹۰ درصد از بانوان کشور باسواد هستند و نزدیک ۲۰ درصد عضو هیئت علمی بانو در دانشگاه‌ها داریم. در حالیکه پیش از انقلاب تنها ۱۵ درصد از متخصصین زنان و زایمان بانو بودند، امروز این رقم به ۹۸ درصد رسیده است و نرخ مرگ و میر مادر و کودک در کشورمان نیز مطابق با بهترین استانداردهای بین‌المللی است.

رستمی با بیان اینکه اینها همه در دانشگاه‌های کشورمان رقم خورده است، اظهارکرد: در نگاه طاغوت، زن کالایی برای خدمت به مرد و ابزاری برای پر کردن جیب سرمایه‌داران است. شاخص‌ترین زنان در غرب، در صنعت تبلیغ و مدلینگ حضور دارند و جذابیت‌های ظاهری پله ترقی زنان محسوب می‌شود. این‌ موارد حقیقت زندگی زن در غرب است. کسانی که غرب را می‌پرسند، آمار پیشرفت زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کنند.

وی افزود: برخی با وجود این میزان خدمت شایسته جمهوری اسلامی به زنان، نظام را به زن‌ستیزی متهم می‌کنند. در دنیایی زندگی می‌کنیم که حقایق وارونه نشان داده می‌شود و این جاست که اهمیت جهاد تبیین نمایان می‌شود. همه ما نسبت به انجام این جهاد مؤظف هستیم. اساتید دانشگاه، بیشترین تأثیر را در تربیت دانشجوی بااخلاق و متعهد دارند و در این بین تفاوتی بین اساتید گروه معارف و سایر اساتید وجود ندارد.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نباید تصور کرد تربیت دانشجو تنها در کلاس معارف صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اگر به این توجه کنیم که اساتید، محتوای درسی، ساختارها و مدیریت و فرایندها همه در تربیت دانشجو نقشی مهم دارند، آنگاه متوجه وظیفه سنگین خود برای تربیت استاد تراز می‌شویم.

وی با بیان اینکه در نگاه رهبر انقلاب، دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها باید زمینه‌ساز تربیت دانشجویان و گسترش علم باشند، گفت: روندهایی که در پژوهش و آموزش دانشجویان طی می‌شود، در تربیت آنان تأثیرگذار است و رؤسای دانشگاه‌ها باید توجه کنند اساتیدی که در دانشگاه به‌کار در حوزه آموزش و پژوهش مشغول هستند، در چه مسیری قرار دارند و چه طرز فکری را به دانشجویان منتقل می‌کنند.  

در این مراسم ضمن تودیع و تکریم حجت‌الاسلام حسینی مطلق به‌عنوان مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی، وی به‌عنوان مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی معارفه شد. همچنین حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم نیز به‌عنوان مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی معرفی شد.  

انتهای پیام
captcha