تعهدم به حجاب یک واجب دینی است
کد خبر: 4126397
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
بانوی پژوهشگر مصری در ناسا:

تعهدم به حجاب یک واجب دینی است

تهانی عامر، مدیر اجرایی بخش علوم زمین در ناسا می‌گوید: هنگام مصاحبه شغلی به هیچ عنوان بیمی از تأثیر منفی تعهد خود به حجاب بر روی احتمال پذیرش خود در این شغل نداشتم، چرا که تعهد من به حجاب یک واجب دینی است و الحمدلله موفق به حفظ این تعهد بوده‌ام.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، تهانی عامر، مدیر اجرایی بخش علوم زمین در ناسا، مهندس مکانیک مصری و مادر 4 فرزند، به نوعی الگوی زنان مسلمان محجبه برای فعالیت در عرصه‌های علمی محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از دستاوردهای علمی و انسانی خود به عنوان یک زن مسلمان عرب و محجبه که در حوزه پژوهش‌های علمی و فنی فعالیت می‌کند، سخن گفته است.

حجاب مانعی برای فعالیت علمی نیست

فعالیت این مهندس مصری افق‌های جدیدی را برای بسیاری از دختران و زنان در جهان گشوده است، چرا که موفقیت وی، نمونه‌ای روشن از این امر است که زنان مسلمان و محجبه نیز قادر به تحقق آرزوهای خود برای کار در حوزه پژوهش‌های عملی و فنی هستند.

به گفته وی در زمینه حجاب در ناسا اگرچه محدودیتی وجود ندارد با این حال حجاب در سازمان ناسا امری غیرمعمول است. اگرچه کارکنان مسلمان زیادی در این سازمان به کار اشتغال دارند، اما به گفته این مهندس مسلمان تا امروز نیز حجاب در این سازمان امری غیرمعمول و ناآشنا تلقی می‌شود.

از سویی اگرچه محجبه و خارجی بودن احساسی از تفاوت را در فرد ایجاد می‌کند اما وی می‌گوید: هنگام مصاحبه شغلی به هیچ عنوان بیمی از تأثیر منفی تعهد خود به حجاب بر روی احتمال پذیرش خود در این شغل نداشتم، چرا که تعهد من به حجاب یک واجب دینی است و الحمدلله موفق به حفظ این تعهد بوده‌ام.

از سویی این زن دانشمند مسلمان به جو اسلام‌هراسی غالب پس از حوادث یازده سپتامبر سال 2000 نیز اشاره می‌کند. به گفته وی در آن سال‌ها به او گفته شد که فتواهایی وجود دارد که اجازه برداشتن حجاب برای زن مسلمان در شرایطی را مجاز می‌داند که بیم آسیب می‌رود. با این حال تهانی عامر تأکید دارد من در آن زمان این پیشنهاد را نپذیرفتم و همچنان به حجاب خود پایبند بودم چرا که اولویت من حفظ ارزش‌های خود و ارتباط با خدا بود و در عمل نیز حفظ حجاب محدودیتی برای من به همراه نداشت.

این پژوهشگر علوم زمین در سازمان ناسا در مورد نقش اجتماعی خود به عنوان یک زن محجبه و مادر 4 فرزند نیز تأکید می‌کند: من فردی هستم که در اجتماع حضور دارم و در این مدت نیز همواره کوشیده‌ام آگاهی همکاران و همسایگان خود را از دین، آیین‌ها و ارزش‌های خود ارتقا بخشم؛ امری که منجر به ایجاد یک رابطه اجتماعی قوی برای من شده و من را در مسیر علمی و حرفه‌ای خود نیز یاری کرده است.

 این پژوهشگر زن مسلمان در زمینه پیوستن خود به ناسا نیز می‌گوید: پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه چندین پیشنهاد کاری از سازمان‌های مختلف از جمله ناسا دریافت کرده است؛ اما اگرچه پیشنهاد ناسا از نظر مالی بهترین نبوده اما به دلیل جایگاه علمی این سازمان، وی پیشنهاد کاری آن را پذیرفت.

این پژوهشگر دانشگاهی پس از کار در ناسا در برنامه‌های آموزشی مختلفی شرکت کرد و بورس‌های پژوهشی بسیاری را به دست آورد. فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هاروارد و برنامه دانشگاه وارتون ویژه آموزش اجرایی، دانشگاه ویلانوا و همچنین کارشناسی ارشد در مهندسی هوا و فضا و دکترای مهندسی از دانشگاه اولد دومنیون در ویرجینیا از جمله مدارک تحصیلی و پژوهشی اوست. با این حال او تحصیلات اولیه خود تا پایان دبیرستان را در مصر گذرانده است.

هدایت بسیاری از برنامه‌های آژانس فضایی آمریکا

تهانی عامر اکنون به عنوان کارشناس فنی برای برنامه‌های آژانس فضایی و پشتیبانی از بخش علوم زمین در ناسا و همچنین مدیریت پروژه مهندسی توسعه فضاپیماها، ابزارآلات و سامانه‌های زمینی کار می‌کند.

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که وی مسئولیت آن را بر عهده داشته انجام اولین بررسی جهانی آب‌های سطحی زمین با هدف ارزیابی منابع آب شیرین، کشف ویژگی‌های جدید اقیانوس‌ها، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سطح آن و اندازه‌گیری چگونگی تغییر توده‌های آبی در طول زمان بوده است.

تهانی عامر، مدیر اجرایی بخش علوم زمین در ناسا

او اکنون در حال کار بر روی یک پروژه بسیار حساس است که به گفته خود مربوط به مطالعه مسیرهای گرمایش جهانی و نظارت بر اقداماتی است که می‌توان برای کاهش تأثیر این بحران، محدود کردن افراط‌گرایی اقلیمی و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین انجام داد.

به گفته این بانوی پژوهشگر با توجه به خطر گرمایش جهانی برای زندگی نسل‌های بعدی بر روی زمین، این طرح را می‌توان به نوعی محافظت از کره زمین در برابر تهدیدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی توصیف کرد.

معادله تهانی عامر برای موفقیت در زندگی کاری و خانوادگی

در حالی که جامعه جهانی از تهانی عامر برای فعالیت در عرصه علم تقدیر می‌کند او راز موفقیت خود در این عرصه را ایجاد تعادل میان خانواده، مادر بودن و پیشرفت  این حرفه می‌داند و از ایجاد یک معادله ریاضی برای زندگی حرفه‌ای، خانوادگی و اجتماعی خود می‌گوید.

به گفته وی بر اساس این معادله که خاص اوست، تصور آینده در عین حال عدم غفلت از عواطف و اشتیاق در کنار داشتن برنامه برای تحقق این آینده و پشت‌کار در رسیدن به آن و در کنار تلاش برای حفظ روابط است. تمام این بخش‌ها به شکل دقیق زمان‌بندی شده و از خلال همکاری با تیم کاری حاصل می‌شود.

تهانی عامر موفقیت خود در زمینه علمی و حرفه‌ای را ناشی از امری می‌داند که آن را حلقه حمایت جامعه توصیف کرده است. این حلقه علاوه بر خانواده او شامل همسایگان و همکاران نیز می‌شود.

وی یادآور شد: زمانی که دخترم شیرخوار بود مجبور شدم تا کار خود را از خانه انجام دهم، از این‌ رو گاه همکاران خود را نیز برای بحث‌های کاری به خانه دعوت می‌کردم تا بتوانم از دخترم مراقبت کنم. به گفته این بانوی پژوهشگر مسلمان این امر مرحله‌ای اساسی برای تداوم فعالیت علمی خود در مقطع حساسی از زندگی او به عنوان یک مادر بوده که با حمایت همکارانش به خاطره‌ای زیبا تبدیل شده است.

به گفته وی تمجید از زنان به عنوانان قهرمانانی خستگی‌ناپذیر در محیط کاری و خانه در واقع تأثیر منفی زیادی روی وضعیت روانی و جسمی آنها خواهد گذاشت به جای ترویج این تصویر بهتر است از حلقه حمایت اجتماعی کمک گرفت و آن را تقویت کرد.

کار داوطلبانه و مشارکت اجتماعی

تهانی عامر از تجربه خود در پیروی از روش آموزشی متکی بر استقلال فرزندان و مشارکت آنها در کارهای خانه یاد می‌کند؛ امری که در شخصیت آنها نیز بازتاب یافته است.

به گفته وی این امر باعث شده است که نه تنها بتواند کار حرفه‌ای و مسئولیت خانوادگی خود را به شکلی مناسب مدیریت کند بلکه این امکان را برای او فراهم کرده تا به کارهای داوطلبانه نیز بپردازد.

این بانوی پژوهشگر مسلمان در سازمان ناسا بخشی از وقت خود را نیز صرف مشارکت در فعالیت‌های جامعه اسلامی آمریکا می‌کند. او برای سال‌ها هر هفته یک روز را به عنوان معلم داوطلب در مسجد می‌گذراند.

به گفته تهانی عامر این تجربه برای او بسیار گران‌قدر بوده و به حفظ هویت دینی و فرهنگی چهار فرزند او در جامعه آمریکا نیز کمک بسیاری کرده که این تجربه افزوده بزرگی بود که به حفظ هویت مذهبی و فرهنگی چهار فرزندش کمک کرده است.

دکتر تهانی عامر، امسال در مراسم روز جهانی بزرگداشت حضور زنان و دختران در عرصه علمی که از سوی سازمان ملل متحد و تحت نظارت آکادمی بین‌المللی سلطنتی علوم (RASIT) در 11 فوریه هرسال جشن گرفته می‌شود، شرکت داشت.

این جشن‌ها از 8 سال گذشته برای ارتقای نقش زنان در عرصه تحقیقات علمی آغاز شده است و به صورت دوره‌ای برای تجلیل از مشارکت پژوهشگران زن در پژوهش‌های علمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha