۴۰ ویژه‌برنامه همزمان با نوروز در یزد اجرا می‌شود
کد خبر: 4127615
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

۴۰ ویژه‌برنامه همزمان با نوروز در یزد اجرا می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از اجرای ۴۰ ویژه‌برنامه در ۶ محور در ایام نوروز امسال در سطح شهر خبر داد.

مجتبی صداقت، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، امروز، 21 اسفند در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های نوروزی سازمان در 6 محور فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری، آموزش شهروندی و تبلیغات شهری در قالب قریب به 40 ویژه‌برنامه اجرایی خواهد شد.

وی اجرای ویژه‌برنامه جشن خانه‌تکانی در قالب تعویض وسایل دست دوم خانه با گلدان‌های خانگی در راستای امور خیریه و آموزش شهروندی در روز جمعه، 26 اسفند و برگزاری جشنواره سفره هفت‌سین در روز 27 اسفند در محل پارک آزادگان و انتخاب سفره‌های برتر و خلاق را از جمله برنامه‌های این سازمان برشمرد و برگزاری جشن سال تحویل در سطح شهر را یادآور شد و گفت: سال گذشته برگزاری جشن سال تحویل در میدان امیرچقماق با استقبال پنج هزار نفر از شهروندان و مسافران نوروزی اجرایی و امسال نیز ساعت 22:30 برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از برگزاری جشن روزه اولی‌ها با عنوان «پیشونی فرشته‌ها» خبر داد و اضافه کرد: این برنامه با حضور ابوذر روحی و اجرای سلام فرمانده 2 در روز پنجم فروردین ماه در حسینیه امیرچقماق برگزار خواهد شد.

ایجاد 20 نوروزگاه در یزد

صداقت؛ پیگیری مراسم بزرگداشت شهدای دهم فروردین متفاوت‌تر از سال‌های قبل، پاتوق دختران آفتاب در خانه وزیری، کافه شهدا در حسینیه امیرچقماق و مسجد چهل محراب، اجرای تئاترهای خیابانی با موضوعاتی از جمله خانواده، ازدواج، جمعیت، سبک زندگی، آداب و رسوم و هویت یزدی، فضای مجازی، همدلی و نوع دوستی، اجرای سرودهای پاتوقی و نمایشی را از دیگر برنامه‌های نوروزی برشمرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسجد جامع یزد به عنوان قلب تپنده یزد و مرکز دارالعباده و نگین شهر یزد محسوب می‌شود، در این راستا ویژه برنامه‌هایی در این نوروزگاه خواهیم داشت که برگزاری کرسی تلاوت، مشاوره، حلقه‌های معرفت، شب شعر رمضانیه، ایستگاه عفاف و حجاب و ... از آن جمله است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد از ایجاد 20 نوروزگاه  در مناطق مختلف شهر خبر داد که سه نوروزگاه برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است و برگزاری نماز جماعت در پارک‌ها و نوروزگاه‌ها، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی و مشاوره، غرفه ویژه کودک و ... در حاشیه نوروزگاه‌ها را یادآور شد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به دغدغه مردم استان در حوزه عفاف و حجاب، برپایی غرفه‌های تبلیغی و ترویجی عفاف و حجاب طراحی  و برنامه‌ریزی شد تا اقدام ایجابی و اقناعی در این حوزه صورت گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اجرای طرح ابربازی‌ها و بازی‌های رومیزی در ایام نوروز گفت: در این راستا 15 ابربازی ملحق به برنامه‌ها می‌شود و در دو پارک غدیر و آزادگان اجرایی خواهد شد.

وی، برپایی ایستگاه‌های آموزش شهروندی، راه‌اندازی اتوبوس آموزش شهروندی، برپایی ایستگاه خیمه شب‌بازی، اجرای ویدئو مپینگ در بقعه دوازده امام، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری و یزدگردی، توزیع کارت پستال یزد در قالب معرفی 20 نقطه از اماکن تاریخی یزد  و معرفی 20 نکته از سبک زندگی و تاریخ درخشان مردم دارالعباده، دیوارنگاره‌های سخنگو با تهیه کیو آر کد برای بناهای تاریخی یزد و نصب در محل و اجرای تور مجازی در اماکن تاریخی یزد را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

اجرای طرح موزه زنده یزد 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با اشاره به برگزاری موزه زنده یزد در بافت تاریخی در ایام نوروز گفت: با توجه به اهمیت بافت تاریخی یزد و یکی از دلایلی که این بافت در  یونسکو ثبت و به عنوان شهر جهانی شناخته شد، حیات زنده این بافت بود، اما متأسفانه گاهاً دیده می‌شود بافت تاریخی به مرور زمان از ساکنان خود خالی شده و بعضاً جایگزین شده و اتباع در این بافت سکونت یافته‌اند و بعضاً برخی به بومگردی و هتل تبدیل شده است.

صداقت افزود: در این راستا برای احیای این مهم، اجرای طرحی در مقاطع مختلف زمانی بویژه ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت و راه اندازی موزه زنده یزد در این ایام و در بافت مطرح شد و لذا این طرح در چهار حوزه صنایع دستی، مفاخر و بزرگان و روایت‌ها و تاریخ یزد و آداب و رسوم اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مفاخر و بزرگان در ابتدای فعالیت این طرح، پنج شخصیت یزدی اعم از آیت‌الله وزیری، میرزامحمدتقی خان بافقی، فرخی یزدی، سید رکن الدین، مهدی آذر یزدی در دستور این برنامه قرار گرفت. 

انتهای پیام
captcha