سلامت معنوی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
کد خبر: 4127678
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

سلامت معنوی در حوزه پزشکی مغفول مانده است

معاون فرهنگی و دانشجویی علوم پزشکی یزد، «سلامت معنوی» را مقوله‌ مغفول مانده سلامت جامعه خواند و گفت: سلامت معنوی بُعد چهارم سلامت محسوب می‌شود و متأسفانه در کشور ما با اینکه کشوری اسلامی است، در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد.

محمد حسن لطفی، معاون فرهنگی علوم پزشکی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدحسن لطفی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، امروز، 21 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید بیش از گذشته در دانشگاه‌ها پررنگ شود گفت: اکنون جای خالی این گونه برنامه‌ها در دانشگاه‌ احساس می‌شود و لذا در اوایل سال آینده این برنامه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ایجاد اتاق‌های فکر با بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که این معاونت در سال آینده پیگیری خواهد کرد تا هم‌اندیشی و پیشنهاد این تشکل‌ها برای ارتقای مباحث فرهنگی، رفاهی و زیرساختی دنبال شود چرا که دانشجویان این دانشگاه در حوزه پزشکی تحصیل می‌کنند و لذا دریافت نظرات این قشر در بحث سلامت مردم کشور و استان نیز مؤثر خواهد بود.

لطفی افزود: در همین راستا و پس از ماه مبارک رمضان دو کرسی آزاداندیشی را خواهیم داشت و از ظرفیت‌های علمی دانشجویان استفاده و به تدریج آسیب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تأکید بر پاسخگویی اجتماعی دانشجویان بویژه در حوزه پزشکی اظهار کرد: اکنون در این زمینه ضعیف هستیم و دانشجوی فارغ‌التحصیل که در بیمارستان یا مراکز درمانی حضور می‌یابد، گاهی تنها یک مهارت را به خوبی فرا گرفته و آن صرفاً خدمات درمانی است و لذا معتقد هستم بیماری که به پزشک یا پرستار یا کارشناس مراجعه می‌کند، ظاهری به نام علائم بالینی دارد و یک پزشک یا پرستار در این زمینه نقش دارد و می‌تواند مسائل اجتماعی بیمار را شنیده و به مؤسسه خیریه ارجاع داده و یا در صورتی که فرد به لحاظ روحی و روانی به مشاوره نیاز دارد، وی را راهنمایی یا در رفع نیارهای دیگر یاری‌رسان او باشد، بنابراین باید دانشجو را به لحاظ پاسخگویی اجتماعی آماده کنیم.

ارتقای دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی

لطفی اضافه کرد: متأسفانه مباحث فرهنگی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، بویژه در ایام کرونا که فعالیت‌ها مجازی شد و شبکه‌های مجازی ذهن، فکر و ساختار روحی و روانی جوان ما را تحت‌الشعاع قرار داد و جنگ شناختی در جامعه به وجود آمد. توجه به دانشجو در همه ابعاد باید مورد توجه و اهتمام همه مسئولان قرار گیرد.

وی از راه‌اندازی مؤسسه خیریه حمایت از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و ادامه داد: در قالب این مؤسسه قرار است از ظرفیت خیران استفاده شود و همچنین به دلیل افزایش ظرفیت‌ها و کمبود ظرفیت خوابگاهی و امکانات در این زمینه گام برداریم و پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود تا بتوان امکانات و ظرفیت‌ها را برای دانشجویان ارتقا داد و لذا اتکا به اعتبار صِرف دانشگاه و دانشجویی جوابگو نیست و نیازمند حمایت خیران هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در زمینه توجه به مباحث فرهنگی شاید به دلیل بمباران رسانه‌ای، ظرفیت شنیدن این مباحث کمرنگ شده باشد اما نباید کوتاه آمد و البته در کنار طرح‌ریزی برنامه‌ها، باید عمل‌گرا بود و از شعار و حرف پرهیز کرد.

وی؛ جهاد تبیین واقعی را در اردوهای راهیان نور دانست چرا که دانشجو از نزدیک در جریان دستاوردها قرار می‌گیرد و گفت: در قالب اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور، 120 دختر و 80 پسر از این دانشگاه به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند.

لطفی، تدوین برنامه راهبردی 1402 را از دیگر اقدامات خواند و بر توجه به مباحث قرآن و عترت در این دانشگاه تأکید کرد و افزود: فعالیت‌های قرآنی در حوزه پرسنل و کارکنان و همچنین دانشجویان بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، «سلامت معنوی» را مقوله‌ای مغفول مانده خواند و گفت: بُعد چهارم سلامت، سلامت معنوی است که متأسفانه در کشور ما علی‌رغم اینکه کشوری اسلامی است، هنوز جای کار بسیار است و باید این مهم در بخش‌های بیمارستانی مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: این دانشگاه جزو 10 دانشگاه کشور است که در سلامت معنوی فعالیت دارد و در سه حیطه آموزشی، پژوهشی و مراقبتی برنامه داریم و قرار است در سال‌های آتی این مهم به طور کامل نهادینه شود و با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ اولین انگی که زده می‌شود، معنویت کاذب است، لذا این معاونت معنویت اسلامی را به طور جد مورد پیگیری قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه تشکیل انجمن علمی بین رشته‌ای قرآن و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: در بحث سلامت باید آموزه‌ها و مبانی دینی پررنگ باشد و لذا تشکیل این انجمن نیز در دوره جدید دنبال خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha