تحول در کشور نیازمند سیاست‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای هوشمندانه است
کد خبر: 4130995
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
نوریجانی با اشاره با شعار سال ۱۴۰۲:

تحول در کشور نیازمند سیاست‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای هوشمندانه است

رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران تأکید کرد: تحول در لایه‌های مختلف کشور نیازمند باور به توان داخلی، دشمن‌شناسی، سیاست‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای هوشمندانه و نقطه‌زن و افکار عمومی توانمندسازی شده و البته هوشمند است.

سواد رسانه‌ای از ارکان مهم مقابله با نبرد ترکیبی و خنثی‌سازی رفتار رسانه‌ای دشمن استحجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین علی نوریجانی، رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی، «تحول» را امری ضروری و پیشران برای حرکت رو به جلوی کشور در تمام عرصه‌ها دانست و اظهار کرد: قاعدتاً آنچه می‌تواند ایجاد و تحقق تحول اثربخش را منجر شود، مؤلفه‌های بنیادینی از جمله اعتماد به نفس و عزت نفس ملی است. این دو مؤلفه به عنوان ارکان اثربخش می‌توانند به تحقق اهداف ترسیم شده برای سال 1402 کمک کنند.

امیدآفرینی از طریق رسانه

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی درون‌زا و متکی بر توان داخل مخصوصاً نیروهای جوان و البته با پشتوانه هوشیاری همیشگی مردم می‌تواند مسیر تحقق تحول را به خوبی طی کند، افزود: در این مسیر رسانه‌ها نقشی بی‌بدیل را بر عهده دارند. این رسانه‌ها هستند که می‌توانند زمینه‌های امیدآفرینی را فراهم آورند یا امیدزدایی کنند.

رئیس‌کل فدراسیون باشگاه‌های یونسکو ایران آگاه‌سازی افکار عمومی از طریق ترسیم شفاف وضعیت کشور و به نمایش کشیدن افق‌های پیش‌ رو و البته تقویت دو مؤلفه «اعتماد به نفس ملی» و «عزت نفس ملی» را از دیگر وظایف رسانه‌ها برای تحقق تحول در کشور دانست و تصریح کرد: البته عملکرد و اظهارات مسئولان به عنوان رکن مهم فهم مخاطبان از وضعیت کشور نیز دارای اهمیت است اما رسانه‌ها با سوژه پردازی، جریان سازی، خلق مفاهیم و معانی در ذهن مخاطبان و... می‌توانند نسبت به امیدآفرینی به معنای ایجاد بستر برای دیدن ظرفیت‌ها و البته مطالبه‌گری برای رفع ضعف‌ها اقدام کنند.

تحول آفرینی با تأکید بر هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی

نوریجانی از دیگر اقدامات مؤثر رسانه‌ها در تحقق اهداف تحول آفرین را تأکید بر هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی دانست و گفت: این امر به شدت دارای اهمیت است چراکه رسانه‌های معاند بر هویت‌زدایی و البته خلق هویت‌های جعلی برای مخاطبان ایرانی متمرکز هستند. رسانه‌های داخلی باید با برنامه‌های دقیق، هم‌افزا و اثربخش نسبت به تعمیق و صیانت از هویت‌های سه‌گانه نام برده شده اقدام کنند.

رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران با اشاره به نبردهای جدی ترکیبی علیه کشور که در بستر رسانه در حال وقوع است، گفت: در این گونه از نبردها افکار عمومی در هجوم بی‌امان و بی‌رحمانه انواع اخبار جعلی و شایعه و خلق معانی معکوس شده مواجه است که البته ضمن تمرکز رسانه‌ها برای از بین بردن و خنثی‌سازی این وضعیت، نیاز جدی به ارتقای سواد رسانه‌ای نیز دارای اهمیت است.

وی سواد رسانه‌ای را یکی از ارکان مهم مقابله با نبردهای ترکیبی و خنثی‌سازی رفتار رسانه‌ای دشمن دانست و ادامه داد: فهم مخاطب از پیام، نیت‌های تولید و ارسال و البته لایه‌های مختلف پیام‌ها به قدری دارای اهمیت است که به شکست برنامه‌های رسانه‌ای دشمن کمک می‌کند.

ایجاد دوقطبی و چند قطبی در جامعه

نوریجانی به تلاش بی‌امان رسانه‌های معاند برای ایجاد دوقطبی و چند قطبی در جامعه برای تحقق اهدافش اشاره و اظهار کرد: حمله به افکار عمومی جامعه‌ای که دچار قطب‌بندی‌های ساختگی شده و همواره در موج‌های مختلف رسانه‌ای دچار تردید و تضاد می‌شود، اساساً امری آسان‌تر است و به عنوان یکی از دستورالعمل‌های جدی معاندان کشور در حوزه رسانه است.

رئیس‌کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران تأکید کرد: تحول در لایه‌های مختلف کشور نیازمند باور به توان داخلی، دشمن‌شناسی، سیاست‌گذاری فرهنگی و رسانه‌ای هوشمندانه و نقطه‌زن و افکار عمومی توانمندسازی شده و البته هوشمند است. در این مسیر مسئولان واقف به فرامتن و فهم ضرورت‌های کشور نیز دارای کارکردی ویژه خواهند بود.

وی در پایان تأکید کرد: نگاه سرسری و فاقد حس مسئولیت پذیری در قبال شعار سال یعنی «مهار تورم، رشد تولید» خطاست. رسانه باید ضمن بیان نقاط قوت، مطالبه‌گری جدی برای از بین بردن نقاط ضعف و موانع تحقق این اهداف را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام
captcha