بگو و مگوهای بهارستان‌نشینان درباره قانون عفاف و حجاب
کد خبر: 4131650
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

بگو و مگوهای بهارستان‌نشینان درباره قانون عفاف و حجاب

عده‌ای از نمایندگان مجلس از تأخیر به وجود آمده در تصویب قانون عفاف و حجاب انتقاداتی دارند و هیئت رئیسه و برخی دیگر از نمایندگان را در این زمینه مقصر می‌دانند.

طرح قانون عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، طرح جامع عفاف و حجاب از طرح‌هایی است که نمایندگان مردم در مجلس تصویب سریع آن را مطالبه می‌کنند. ظاهراً برخی از وکلای ملت انتظار دارند که ابتدا دولت لایحه‌ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و اگر چنین اقدامی انجام نگیرد، طرح خود را تقدیم هیئت رئیسه خواهند کرد تا مراحل قانونی را طی کند. هرچند مجلس اعلام کرده پذیرای لایحه‌ای با این مضمون از سوی دولت یا قوه قضائیه است اما تا به امروز چنین لایحه‌ای ارائه نشده است.

از قول رئیس مجلس تا ورود جدی نمایندگان

پیشتر حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت عفاف و حجاب در کشور، تلویحاً از کوتاهی‌های موجود در تصویب قانون عفاف و حجاب انتقاد کرده بود و از سوی دیگر از قول مساعد رئیس مجلس برای تصویب قوانین مرتبط با عفاف و حجاب در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داده است؛ «رئیس مجلس به بنده قول داده‌اند که اگر دولت و یا قوه قضائیه لایحه‌ای بدهد، هفتاد ساعته کارش را تمام می‌کنند، تا ببینیم و ببینید، ان‌شاءالله.»

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر از دیگر حامیان طرح جامع عفاف و حجاب در مجلس است که نسبت به کوتاهی‌های موجود در زمینه نادیده گرفتن عفاف و حجاب موضع‌گیری‌هایی داشته است. وی با اشاره به گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره عفاف و حجاب که سه‌شنبه 23 اسفند 1401 در صحن مجلس قرائت شد، گفت: «قرار بود قوه قضائیه راهکارهای لازم برای رفع خلأهای قانونی در بحث ایجابی و یا سلبی مربوط به موضوع عفاف و حجاب را ظرف سه هفته ارائه دهد و مهلت مذکور 14 فروردین به اتمام رسیده و اگر چنانچه قوه قضائیه اقدامی در این زمینه نکند، ما نمایندگان مجلس طرحی را در همین رابطه تهیه خواهیم کرد و در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.»

انتقاد نمایندگان نسبت به قالیباف

همانطورکه گفته شد عده‌ای از نمایندگان از تأخیر به وجود آمده در تصویب قانون عفاف و حجاب انتقاداتی دارند و هیئت رئیسه و برخی از نمایندگان را در این زمینه مقصر می‌دانند که نمونه‌ای از آن در جلسه علنی امروز، چهارشنبه، 16 فروردین مجلس شورای اسلامی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی متوجه محمدباقر قالیباف شد. وی معتقد است که مجلس جلوی بررسی قانون عفاف و حجاب را گرفته است.

اما رئیس مجلس این اتهام را رد کرد و گفت: «مجلس کجا جلوی قانون حجاب و عفاف را گرفته است؟ این حرف از اساس کذب بوده و مجلس از قبل اعلام آمادگی کرده است و در گزارش کمیسیون فرهنگی که در صحن علنی مجلس در خصوص عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایجابی و سلبی قرائت شد، مشخص شد که حداقل 32 دستگاه در این حوزه کوتاهی کرده‌اند و همانجا مجلس اعلام آمادگی کرد که اگر هر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد، چه با لایحه دولت و چه با لایحه قوه قضائیه خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: «اگر این حرف را کسی زده، صحت ندارد و من این حرف را تکذیب می‌کنم. همچنین دیروز نیز به‌طور روشن در نطق پیش از دستور در ارتباط با بحث حجاب به‌طور شفاف موضع خود را مطرح کردیم و هیچ جای ابهامی وجود ندارد و این وظیفه ما است ضمناً رئیس کمیسیون فرهنگی مصوبات شوراهای بالادستی یعنی شورای انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی و شورای امنیت کشور را مطالعه کرده‌اند و من شخصاً این مصوبات را به ایشان دادم و وظیفه ما این است که اگر موضوعی آمد آن را بررسی کنیم و اکنون نیز آماده هستیم، از این رو اینکه بعضی از عزیزان در تریبون‌ها اینگونه بیان می‌کنند که مجلس و یا تأکید می‌کنند که رئیس مجلس با بررسی عفاف و حجاب مخالف است کذب محض است و این موضوع را روشن و شفاف می‌گویم.»

باید منتظر ماند و دید آیا شاهد طرح جدید نمایندگان مجلس به منظور اصلاح قانون عفاف و حجاب یا جایگزینی قانون جدید خواهیم بود یا این کار از مسیر لایحه دولت یا قوه قضاییه صورت خواهد گرفت؟

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام
captcha