فعالیت‌های قرآنی مدرسه عالی شهید مطهری
کد خبر: 4131958
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
روح‌الله حیدری تشریح کرد:

فعالیت‌های قرآنی مدرسه عالی شهید مطهری

معاون پرورشی مدرسه عالی شهید مطهری بیان کرد: سی و یک دوره مسابقه جامع قرآنی را در سطح مدرسه و کشوری برگزار کرده‌ایم و امسال سی و دومین دوره در حال اجراست. مرحله مدرسه‌ای این مسابقات تمام شده و تابستان سال جاری مرحله کشوری مسابقات هم برگزار خواهد شد.

روح الله حیدری

به گزارش ایکنا، بنای مدرسه عالی شهید مطهری که یکی از مؤسسات آموزش عالی کشور است در زمان قاجار، از سوی میرزاحسین خان سپهسالار گذاشته شد. این مدرسه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 با انتصاب آیت‌الله امامی کاشانی به عنوان تولیت مدرسه عالی از سوی امام خمینی(ره) فعالیت آموزشی خود را از سال ۱۳۶۱ با پذیرش دانشجو آغاز کرد و در این مدت چهل ساله فعالیت، فارغ‌التحصیلان زیادی را تحویل جامعه علمی کشور داده است. غرفه این مدرسه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پذیرای علاقه‌مندان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حیدری، معاون پرورشی مدرسه عالی شهید مطهری، در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های این مدرسه و حضور آن در نمایشگاه قرآن گفت: تشکیل مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری در سال 1362 به پیشنهاد آیت‌الله امامی کاشانی، مؤسس و تولیت مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شد و وزارت آموزش و پرورش با این پیشنهاد موافقت کرد و مدرسه تأسیس شد. از سال 1362 مدرسه دخترانه تهران و سال 1364 مدرسه پسرانه تهران شروع به فعالیت کرد. همچنین چند شعبه در مشهد و شهرهای دیگر تأسیس شد. از آن زمان تا کنون 48 مدرسه در سراسر کشور تأسیس شده و مشغول فعالیت هستند.

15 هزار فارغ التحصیل از مدارس شهید مطهری

وی افزود: حدود پنج هزار و 800 نفر دانش آموز در حال حاضر در مدارس شهید مطهری مشغول به تحصیل هستند و این مدارس حدود 15 هزار نفر دانش آموخته دارند. فلسفه تأسیس مدارس علوم اسلامی شهید مطهری این بود که بعد از انقلاب این نیاز احساس شد که باید تغییر و تحولی در نظام آموزش و پرورش ایجاد شود؛ بنابراین آیت‌الله امامی کاشانی پیشنهادی در این راستا ارائه دادند و با پیشنهاد ایشان برای تأسیس مدرسه موافقت شد بنابراین در این مدرسه دروس علوم انسانی و حوزوی به صورت توأمان تدریس می‌شود.

حیدری تصریح کرد: دانش‌آموزان ما در حال حاضر علاوه بر دروس عمومی رشته‌های علوم انسانی همانند ادبیات، زبان، جغرافیا و علوم اجتماعی که در مدارس مختلف کشور تدریس می‌شود، دروس تخصصی همانند اخلاق، احکام، علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید، عربی و دروسی از این دست را هم می‌آموزند و مشغول به تحصیل هستند. دانش‌آموزان رشته علوم و معارف در تمامی رشته‌های علوم انسانی می‌توانند در دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین می‌توانند در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیل شوند.

مسئول غرفه مدرسه عالی شهید مطهری در نمایشگاه قرآن گفت: با توجه به توانمندی که دانش‌آموزان در سه سال دوره دبیرستان کسب می‌کنند می‌توانند در مراکز علمی خاص همانند خودِ مدارس عالی شهید مطهری که تلفیق حوزه و دانشگاه است، دانشگاه امام صادق(ع) یا دانشگاه علوم اسلامی رضوی به شکل بهتری جذب شده و مشغول به تحصیل شوند. این مدارس، فارغ‌التحصیلان موفقی همانند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم، رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق داشته است و بسیاری دیگر از اساتید دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی از فارغ التحصیلان این مدارس هستند. بنابراین این مدارس در مدت چهل سال که از فعالیت آنها می‌گذرد ثمرات ارزنده‌ای برای کشور در پی داشته‌اند.

برگزاری سی و دو دوره مسابقات قرآن

مطهری درباره فعالیت‌‎های قرآنی مدرسه عالی شهید مطهری گفت: ما سی و یک دوره مسابقه جامع قرآنی را در سطح مدرسه و کشوری برگزار کرده‌ایم و امسال سی و دومین دوره در حال اجراست. مرحله مدرسه‌ای این مسابقات تمام شده و تابستان سال جاری مرحله کشوری مسابقات هم برگزار خواهد شد. در این سی و دو دوره، متسابقان در رشته‌های مختلفی به رقابت پرداخته‌اند. ما جزواتی در زمینه حفظ موضوعی، تجزیه و ترکیب، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و تفسیر داریم که معمولا همین موارد به عنوان منبع مسابقات در نظر گرفته می‌شوند. در چند سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها، بخشی با عنوان هنرهای رسانه‌ای نیز به این مسابقات اضافه شد تا منابع قرآنی لازم به دانش‌آموزان در زمینه‌های رسانه‌ای معرفی شود و آنها هم پس از مطالعه در قالب‌های رسانه‌ای شامل پادکست، پوستر، اینفوگرافی و کلیپ، آثار خود را ارسال کنند تا بعد از داوری و ارزیابی، نتایج نهایی اعلام شود.

وی درباره فعالیت‌های غرفه مدرسه عالی شهید مطهری در سی‌امین نمایشگاه بین‌‎المللی قرآن کریم بیان کرد: در این غرفه به ارائه گزارش‌هایی از فعالیت‌های قرآنی خودمان از جمله مسابقات قرآنی که برگزار کرده‌ایم می‌پردازیم. همچنین ارائه فعالیت‌های آموزشی همانند المپیاد معارف که یک المپیاد تخصصی است که سایر دبیرستان‌های معارفی نیز در آن شرکت می‌کنند از دیگر برنامه‌های ماست. ما مسابقه علمی پیشگامان را نیز برای مدارس متوسطه اول برگزار می‌کنیم که شامل دروس تخصصی این مقطع است. در این غرفه درباره این موضوع و همچنین مسابقات کتابخوانی که برای دبیران و دانش‌آموزان داریم و فعالیت‌های بصیرت‌افزایی در مدارس و اردوهای سیاحتی و زیارتی که در فرآیند تربیت بسیار مؤثر هستند نکات لازم را به مخاطبان ارائه می‌دهیم.

یادآور می‌شود؛ سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 فروردین در محل مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا 26 فروردین‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

 

انتهای پیام
captcha