این ۴ ارزش معنوی را دریابیم + فیلم
کد خبر: 4132175
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۱
درس‌نامه‌های نهج‌البلاغه/ ۳

این ۴ ارزش معنوی را دریابیم + فیلم

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در تبیین حکمت ۱۳۵ از نهج‌البلاغه، گفت: این کلام امیرالمؤمنین علی(ع) ناظر بر چهار نعمت الهى است كه هرگاه محقق شوند، چهار نعمت ديگر را به‌دنبال خود دارند.

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی  تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با اشاره به حکمت ۱۳۵ از نهج‌البلاغه و کلام امیرالمؤمنین علی(ع) ناظر بر چهار نعمت الهى كه هرگاه محقق شوند چهار نعمت ديگر را به‌دنبال خود دارند، اظهار کرد: ایشان در کلام حکیمانه می‌فرمایند: «مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً، مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ» یعنی کسی را که خداوند چهار نعمت به او عطا کرده باشد، از چهار چیز دیگر محرومش نمی‌کند.

وی ادامه داد: حضرت در ادامه حکمت این چهار نعمت را بر می‌شمرند که نخستین آن، دعاست و کسی که توفیق دعا کردن بیابد، خداوند توفیق اجابت دعا را از او سلب نمی‌کند؛ کسی که این توفیق را بیابد که دعاخوان خدا باشد، خداوند اجابت دعایش را تضمین می‌کند.

کاظمی دومین نعمت مورد اشاره حضرت امیر(ع) در این حکمت را یادآور شد و گفت: ایشان قائلند كسى كه توفيق توبه پيدا كند از قبول آن محروم نمی‌ماند، همچنین کسی که خداوند توفیق استغفار را نصیبش کند و برگردد و طلب غفران و بخشش کند، نعمت جبران‌ از او سلب نخواهد شد. چهارم کسی که توفیق شکر نعمت الهی را داشته باشد خداوند متعال او را از زیادی نعمت محروم نمی‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر در این ایام توفیق توبه، استغفار، شور نعمت الهی و دعا نصیبمان شد، دلمان محکم باشد بر اینکه خداوند متعال برخی پیامدهای مثبت را نیز برای این اعمال ما در نظر دارد.

انتهای پیام
captcha