ظرفیت عظیمی در منابع اسلامی برای رسیدن به حکمرانی داریم
کد خبر: 4135613
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
شهردار تبریز:

ظرفیت عظیمی در منابع اسلامی برای رسیدن به حکمرانی داریم

شهردار تبریز، با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم وجود الگوهایی در حوزه اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و مکتب عظیم اسلام نتوانستیم به چارچوب‌های مشخصی برسیم و اغلب از کشورهای دیگر الگو برداشتیم، گفت: در حالی که ظرفیت عظیمی در منابع اسلامی داریم که می‌توانستیم با تکیه بر آن‌ها به نظام حکمرانی خوب برسیم.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز، امروز 31 فروردین‌ماه، در نشست چالش‌ها و الزامات حکمرانی شهروندی در آذربایجان شرقی، با بیان این‌که موضوعات را باید بر اساس اقتضاعات زمان بررسی کنیم، اظهار کرد: قطعاً در مقایسه با دهه‌های گذشته فاصله معنی داری با آن دوران داریم و اکنون نگاه‌ها، سطح اندیشه‌ها و فکرها ارتقا یافته است. یکی از موضوعاتی که ضرورت بسیاری در عصر حاضر دارد، بحث مدیریت یکپارچه شهری است. هرچند امروز فاصله معناداری با این مدیریت واحد داریم اما همین که این دیدگاه در اغلب مسئولان رده‌های مختلف وجود دارد نشان می‌دهد که این مسیر به سمت همین موضوع حرکت می‌کند.

وی افزود: چند پارگی مدیریت همواره باعث شده که نتوان بسیاری از منابع را مدیریت کرد و بهره‌وری مطلوب داشت. متاسفانه نگرش اشتباهی به کلانشهرها طی دهه‌های گذشته داشتیم و در ارتباط با پایش و آمایش اگر می‌توانستیم به صورت مطلوب آن‌ها را ارزیابی و به موقع زیرساخت‌ها را تنظیم کنیم، امروز با بسیاری از مشکلات مواجه نمی‌شدیم.

هوشیار، ادامه داد: قسمت عمده تحقق نیافتن مدیریت یکپارچه و مشکلات مدیریت شهری به عدم آگاهی بخشی به بخش‌های مختلف جامعه بازمی‌گردد. از کلانشهرها دکور بسیار زیبایی را به افرادی که از این امکانات فاصله دارند معرفی می‌کنیم اما معضلات شهری را بازگو نمی‌کنیم. مثلاً در زمینه سلامت مشکلات بسیاری در کلانشهرهای دنیا و کشور داریم ولی آن را بازگو نمی‌کنیم که مثلا ضریب بیماری‌های خاص در کلانشهرها چقدر بالا است.

شهردار تبریز، گفت: شهرها به خاطر سیاست زدگی و تمرکزگرایی نظام حاکمیت در حوزه‌های مختلف با هویت خود فاصله معناداری دارند. وزارت و سازمان‌های مختلف به صورت مجزا به منافع خود نگاه می‌کنند و نگاه اشتراکی و هماهنگی وجود ندارد. مثلا در زمینه ترافیک شهری، در سال ۹۵ تعداد ۴۰۰ هزار خودرو داشتیم که امروز این رقم به ۸۰۰ هزار خودرو در تبریز رسیده است. بنا بر این هرچقدر پل و سیستم حمل و نقل عمومی بسازیم بازهم جوابگو نخواهد بود.

وی افزود: ما شهرها را زیست پذیر با محوریت انسان می‌خواستیم اما امروز شهرها انسان محور نیستند.

وی گفت: قانون شهرداری و نظام اداری هم به دلیل این‌که به‌روز نشده و بر اساس ضرورت‌ها شکل نگرفته است، باعث شده تا ابزارهای مدیریت شهری محدود شوند و یا با مخاطره روبرو کنند. مثل قانون ماده ۱۰۰ که وقتی ما یک بستری را قبول داریم، پشت سر آن، ساخت و سازهای غیرمجاز را هم قبول می‌کنیم و در این راستا مردم هم با هر بستری که ما ایجاد می‌کنیم از آن تبعیت می‌کند.

هوشیار گفت: نوعی سیاست زدگی و ناهنجاری عقلانیتی در کل نظام تصمیم گیری وجود دارد. مجلس، مصوبه‌ای را تنظیم کرده که می‌گوید تمامی پرونده‌های تخریبی ۱۴۰۰ به قبل می‌تواند با نظر شهردار ابقاء شود. این موضوع در واقع پیامی به دهه آینده می‌دهد که مردم می‌توانند امیدوار باشند در ۱۰ سال آینده هم اگر تخلفی انجام بدهند یک نظام تصمیم‌گیری بیاید و این تخلف را متاثر کند.

شهردار تبریز افزود: اصرار زیادی بر حفظ مدیریت‌های سنتی وجود دارد. نگاهی که بر اساس ارتقای علمی کشور باید داشته باشیم، در بستر اجرایی ملاحظه نمی‌شود و اساتید و دانشجویان توانمند در چارچوب دانشگاه محدود شده‌اند. هرچند کارهای خوبی مثل شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته اما نمودار این اتفاقات در برابر رشد علمی چندان قابل قبول نیست.

وی با بیان این‌که عدم آگاهی رسانی باعث بروز برخی مقاومت‌ها از بدنه جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال ۵۰ هزار تن نمک پاشی در تبریز را کاملا حذف کردیم و در خصوص موضوع هوای پاک هم با همکاری مجموعه‌های دانش بنیان در اردبیهشت ماه از محصولی رونمایی می‌کنیم تا هوای شهر تبریز را سالم سازیم.

شهرداری تبریز ادامه داد: مدیریت شهری امروز با چالش‌های جدی مثل جمعیت پذیری، تنوع اطلاع رسانی، حاشیه‌نشینی، ترافیک، ساخت و سازهای غیرمجاز و چالش‌هایی طبیعی مثل آب و حوادث طبیعی که توجهی به آن نداریم، رو برو است که کار شهرداری را بسیار سخت می‌کند.

وی افزود: قوانین مختلفی در زمینه کمک به حل چالش‌های مدیریت شهری از سوی دولت وجود دارد مثلا در بخش بافت فرسوده باید مجموعه‌ای که متولی بافت فرسوده است سالانه ۱۰ درصد این بافت را احیا کند اما حتی به یک درصد در پنج سال هم نرسید. هرجایی که دولت نتوانسته موضوعی را جلو ببرد، گفته که شهرداری هست و به همین خاطر شهرداری طی سال‌های گذشته تکالیف مختلفی را بر گردن گرفته که به لحاظ قانونی در حیطه مسئولیت آن نیست.

هوشیار گفت: هر یک از این موارد گفته شده محصول یک حکمرانی بد است زیرا حکمرانی تعریف شده حکمرانی شایسته برای چارچوب‌های مختلف نبوده و اکنون باید برای این امر چاره بیندیشیم.

شهردار تبریز اظهار کرد: متاسفانه علی رغم وجود الگوهایی در حوزه اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی و مکتب عظیم اسلام نتوانستیم به چارچوب‌های مشخصی برسیم و اغلب از کشورهای دیگر الگو برداشتیم. مثلا مواردی مثل مهاجر پذیری یا آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرهای امروز بیشتر زمینه‌های اقتصادی دارد. این در حالی است که ظرفیت عظیمی در منابع اسلامی داریم که می‌توانستیم با تکیه بر آن‌ها به نظام حکمرانی خوب برسیم ولی سیاست زده عمل کردیم و ساختار سیاسی کشور ما طی سال‌های گذشته بر تمامی حوزه را سایه انداخته است.

وی با بیان این‌که امروزه موضوعات حوزه‌های اجرایی با حوزه‌های سیاسی در دنیا جدا است، افزود: امروزه اندیشه تقویت دولت‌های بزرگ منسوخ شده و دولت‌ها به سمت دولت‌های کوچک حرکت می‌کنند و ما فاصله معناداری با این موضوع داریم.

وی ادامه داد: نگاه و ساختار موجود در شهرداری اساسا یک نگاه خدماتی است و نمی‌توان انتظار معجزه از این ساختار داشت در حالی که چالش‌هایی که ما امروز در نظام مدیریت شهری با آن رو به رو هستیم، فاصله معنادارای با موارد خدماتی دارد. در برنامه‌ای که از سوی شهرداری تقدیم شورا شده، سعی کردیم که ریل این حرکت خدماتی محور شهرداری را به سمت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ببریم.

شهردار تبریز با اشاره به کشورهای دیگری که معضلاتی شبیه ما در بحث مدیریت شهری داشتند به راه حل و راه گشایی رسیدند، گفت: در بحث حاکمیت قانون، ظرفیت‌هایی مهم قانون در کشور داریم که اگر می‌توانستیم آن‌ها را احصا کنیم بسیاری از مشکلات امروز را نداشتیم. یکی از موارد مهم در این زمینه نیز بحث شایسته سالاری است. دلیل موفقیت نظام‌هایی که در بحث اجتماعی توفیقات خوبی دارند به این خاطر است که عقلای آن جامعه در حال برنامه ریزی و اداره هستند که همان شایسته سالاری به معنای واقعی است که مبنای آن نیز در قانون ما وجود دارد.

وی هم‌چنین آگاهی بخشی به مردم و شفافیت با مردم را یکی از عوامل کنترل فساد در جامعه دانست و افزود: هرچقدر مردم به حقوق خود آگاه باشند چالش کلانشهرها سریعتر حل می‌شود.

انتهای پیام
captcha