جوان‌ترین و پیرترین مناطق چهارمحال‌وبختیاری کدامند
کد خبر: 4136223
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

جوان‌ترین و پیرترین مناطق چهارمحال‌وبختیاری کدامند

سرپرست اداره‌کل ثبت‌احوال چهارمحال‌وبختیاری گفت: لردگان جوان‌ترین شهرستان چهارمحال‌وبختیاری است و رتبه دوم به کوهرنگ می‌‌رسد و پس از آن، به‌ ترتیب شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار، بروجن، بن، سامان و شهرکرد در رتبه‌بندی جوان‌ترین مناطق استان قرار می‌گیرند.

جوانی جمعیت

سیدمهدی موسوی، سرپرست اداره‌کل ثبت‌احوال چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص آمار جوانی جمعیت استان، اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری و رتبه‌بندی استان‌ها که مربوط به سال ۹۵ است، چهارمحال‌وبختیاری در رتبه ۱۲ کشور در حوزه جوانی جمعیت قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، برآورد جمعیت کل استان، رقم یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۲۶ نفر است که در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید.

موسوی در خصوص وضعیت جوانی جمعیت استان به تفکیک شهرستان‌ها که از محاسبه نسبت جمعیت زیر ۱۵ سال به کل جمعیت به دست آمده است، توضیح داد: لردگان جوان‌ترین شهرستان چهارمحال‌وبختیاری است و رتبه دوم به کوهرنگ می‌‌رسد و پس از آن، به‌ترتیب شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار، بروجن، بن، سامان و شهرکرد در رتبه‌بندی جوان‌ترین مناطق استان قرار می‌گیرند.

وی در خصوص آمار جمعیت فاصله ۲۰ تا ۴۵ سال به تفکیک شهرستان‌ها، بیان کرد: این جمعیت در سال گذشته در شهرستان اردل رقم ۲۳ هزار و ۱۶۹ نفر، در بروجن ۶۰ هزار و ۳۸۹ نفر، در بن ۱۳ هزار و ۶۶۳ نفر، در شهرستان سامان ۱۶ هزار و ۵۲۱ نفر، در شهرکرد ۱۶۲ هزار و ۴۳۸ نفر، فارسان ۴۷ هزار و ۷۲۷ نفر، کوهرنگ ۱۸ هزار و ۷۷۲ و در کیار ۲۴ هزار و ۴۲۷ را نشان داد.

موسوی ادامه داد: در لردگان و خانمیرزا نیز این جمعیت به رقم ۹۹ هزار و ۸۹۳ نفر در سال گذشته رسید و کل جمعیت ۲۰ تا ۴۵ سال استان در سال گذشته ۴۶۶ هزار و ۹۹۹ نفر برآورد شد.

سرپرست اداره‌کل ثبت‌احوال چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به آمار ولادت در سال گذشته، بیان کرد: در این بازه زمانی، ۱۳ هزار و ۶۱۷ ولادت به ثبت رسید که از این تعداد، هفت هزار و ۸۷ جنسیت پسر و شش هزار و ۵۳۰ نفر دختر بودند و نرخ ولادت در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۳.۳۹ رسید.

موسوی تأکید کرد: نسبت جنسیتی ولادت‌ها گویای آن است که به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۸.۵ پسر متولد شدند.

وی در خصوص آمار فوت در استان در سال گذشته، گفت: در مجموع، چهار هزار و ۵۰۵ مورد فوت در این یک‌سال به ثبت رسید که دو هزار و ۵۶۳ مورد فوتی‌ها مرد و یک‌هزار و ۹۴۲ زن بودند. نرخ ثبت فوت در سال گذشته ۵.۹۱ در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کل استان بوده است.

موسوی تصریح کرد: نسبت جنسیتی فوت‌شدگان نشان می‌دهد که در ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۳۲ مرد در سال ۱۴۰۱ به فوت رسیده است.

ثبت بیش از 5 هزار ازدواج در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره‌کل ثبت‌احوال چهارمحال‌وبختیاری در خصوص آمار ازدواج با تأکید بر اینکه این آمار مربوط به ۹ ماهه سال گذشته از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه است، توضیح داد: آمار سالیانه ازدواج و طلاق در استان هنوز استخراج نشده است و آمار استان در بازه زمانی یادشده حاکی از آن است که پنج هزار و ۳۹۰ مورد ازدواج به ثبت رسیده که نرخ ازدواج ۷.۰۸ درصد در هر ۱۰۰۰ نفر بوده است.

موسوی افزود: در طی این مدت، ازدواج شهری چهار هزار و ۱۴۵ مورد و ازدواج روستایی یک‌هزار و ۲۴۵ مورد بوده است که میانگین سن زوج ۳۰.۸ و میانگین سن زوجه ۲۴.۹ به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره‌کل ثبت‌احوال استان گفت: بر طبق آمار ثبت طلاق در استان در بازه ۹ ماهه سال گذشته، یک‌هزار و ۲۳۰ مورد به ثبت رسید که نرخ ۱.۶۲ را در طلاق نشان می‌دهد. بر این اساس، یک هزار و ۵۵ مورد طلاق در شهرها و ۱۷۵ مورد طلاق در روستاها ثبت شده است؛ میانگین سن زوج در پرونده‌های طلاق، ۳۸.۶ و میانگین سن زوجه ۳۳.۲ بوده است.

انتهای پیام
captcha