آیین‌ها نگه‌دارنده هویت شهری هستند
کد خبر: 4136811
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

آیین‌ها نگه‌دارنده هویت شهری هستند

شهردار اصفهان گفت: آیین‌ها همیشه نگه‌دارنده هویت یک شهر، کشور و جامعه هستند و گاهی در یک شهر، یک‌ هفته به اسم آن جشن گرفتن و آیین برگزار کردن به قوام شهر کمک می‌کند.

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان(پوپک) با موضوع «شغل‌های شهر من»، شب گذشته، ششم اردیبهشت‌ در سینما فلسطین اصفهان برگزار شد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم از اینکه شهر ما حدود یک هفته است که درگیر اتفاقات بسیار خوب است. آیین‌ها همیشه نگه‌دارنده هویت یک شهر، کشور و جامعه هستند. بنابراین، خوب است که از نهاد خانواده شروع و برای خودمان آیین‌ها را تعریف کنیم؛ هفته‌ای یک‌ بار به خانه مادربزرگ رفتن و دور هم نشستن، آیینی است که به قوام خانواده کمک می‌کند. گاهی در یک شهر نیز یک‌ هفته به اسم آن جشن گرفتن و آیین برگزار کردن به قوام آن شهر کمک می‌کند.

وی با قدردانی از افراد و کودکان حاضر در اختتامیه گفت: با حضور این کودکان پرشور و نشاط که سرشار از رؤیاهای رنگی هستند، امیدوارم آینده روشنی در انتطار شهر و کشورمان باشد.

شهری پر از طرح و رنگ

همچنین مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این مراسم با مخاطب قرار دادن پدران و مادران اظهار کرد: زبان رنگ و نقش، یک زبان بین‌المللی است. ما تلاش می‌کنیم تا پیام صلح و دوستی، نیکی و مهربانی و روشنی و نور را از شهر آسمانی اصفهان به تمام شهر‌های دنیا ارسال کنیم.

وی افزود: شهر اصفهان از هزاره‌های قدیم محل تلاقی ادیان و هویت‌های گوناگون با سلایق متفاوت بوده‌ و آنچه امروزه در دست ما قرار دارد، گنجینه‌ای‌ست که محصول همزیستی همه این ادیان و هویت ها در کنار یکدیگر است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: آنچه شما بیش از هر چیزی در اصفهان مشاهده می‌کنید، رنگ‌ها هستند که بارزترین آنها، رنگ آبی یا فیروزه‌ای‌ست که بر گنبدهای مساجد اصفهان نقش‌ بسته‌ است. آرزو می‌کنم که شهرمان همچنان پر از طرح و رنگ باشد، طرح و رنگی که باید به دست آینده‌سازان این شهر کشیده شود و البته کودکانمان باید یاد بگیرند که با این طرح و رنگ‌ها، با تمام دنیا و همه بچه‌های جهان برای صلح و دوستی تلاش کنند.

وی بیان کرد: خواهش من این است که متعهد باشیم تا در هر وقت و ساعت و فراغتی، یک مداد رنگی به دست یک کودک بدهیم و او را به کشیدن طرح و نقش‌هایی دعوت کنیم که روحش را جلا می‌دهد. اگر فرزندان ما امروز با این طرح و نقش‌ها انس بگیرند، قطعاً دنیای آینده، دنیای بهتری خواهد شد. کودکان ما آرزوهای شیرینی دارند و ما باید تلاش کنیم تا این مسیر را برای آنها هموار کنیم. هدف ما نیز این بود که بچه‌ها به آینده خودشان فکر کنند.

شاهمرادی خطاب به کودکان حاضر در مراسم گفت: چهار هزار کودک از سراسر جهان برای شما نقاشی کشیده‌اند تا بگویند چقدر دوستتان دارند و شغل‌هایی که برای خودشان تصور می‌کنند، به شغل‌هایی که شما برای خودتان به تصویر می‌کشید، بسیار نزدیک است.

یادآور می‌شود، در جریان برگزاری دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، ۴۰۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این میان، ۳۲۷۰ اثر ایرانی و ۷۹۰ اثر خارجی است.

۱۶ کشور در ارسال آثار مشارکت داشتند که بیشترین تعداد متعلق به ارمنستان با ۱۷۵ اثر، روسیه با ۱۵۶ اثر و بلاروس با ۱۲۸ اثر است.

همچنین ۲۸ استان کشور نیز در ارسال آثار مشارکت داشتند که بیشترین تعداد آثار ارسال شده به ترتیب متعلق به اصفهان، تهران، آذربایجان‌ شرقی، کرمان و کهگیلویه‌وبویراحمد است.

هیئت داوران از بین ۵۰۰ اثر راه یافته به مرحله نهایی در هر رده‌ سنی، سه اثر را به‌عنوان برگزیده اعلام کرد و ۲۰ اثر را شایسته تقدیر دانست. داوری آثار نیز در چهار رده‌ سنی ۴ تا ۶، ۷ تا ۹، ۱۰ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ سال انجام شد.

همچنین در جریان برگزاری آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، از پوستر سومین دوره این جشنواره نیز رونمایی به عمل آمد.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha