اقدامات کلیدی که موجب قرآنی شدن کودکان می‌شود
کد خبر: 4137075
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۱
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

اقدامات کلیدی که موجب قرآنی شدن کودکان می‌شود

قاری بین‌المللی قرآن در رابطه با اقدامات کلیدی که می‌تواند به قرآنی کردن کودکان و نوجوانان بینجامد، گفت: والدین از کودکی گوش فرزندان را به شنیدن صوت قرآن عادت دهند، همچنین فرزندان را با خود به محافل قرآنی ببرند و مدارس نیز به‌صورت مستمر محافل انس با قرآن برگزار کنند و معلمان مدارس دانش قرآنی خود را تقویت کنند، افراد قرآنی نیز زیبایی‌های قرآن و موفقیت‌های افراد فعال در عرصه قرآن را برای مردم بیان کنند.

مهدی علم‌خواه، قاری بین‌المللیمهدی علم‌خواه، قاری بین‌المللی و استاد قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم در رابطه با قرآنی کردن کودکان و نوجوانان بیان کرد: زمانی که در هر زمینه هم از سمت مربی و هم از سمت علم‌آموز علاقه وجود داشته باشد، قطعاً شاهد رشد و موفقیت خواهیم بود، چه بسا این موضوع فعالیت‌های قرآنی باشد که مسلماً این موفقیت دوچندان است.

وی با اشاره به سابقه طولانی و مدرک تخصصی خود در زمینه تعلیم و تربیت گفت: این تجربه و تخصص در کنار هم، هر کدام به نحوی در امر آموزش نوجوانان و ارتباط صمیمی و گسترده با آنان مؤثر بوده است. همچنین وقتی که کودکان و نوجوانان در مباحث قرآنی و تخصصی به موفقیت می‌رسند و در محافل و مجالس مختلف شرکت کرده، مورد توجه قرار می‌گیرند و تشویق می‌شوند باعث می‌شود هم خودشان انگیزه پیدا کنند و هم سایر قرآن‌آموزان تشویق ‌شوند.

قاری بین‌المللی قرآن افزود: در نتیجه زمانی که این آموزش به‌صورت تخصصی باشد و منتج به نتیجه شود، خانواده‌ها و فرزندانشان بیشتر انگیزه پیدا می‌کنند، به علاوه در کنار تمام این موارد، خود کودکان و نوجوانان برای قدم گذاشتن در این راه علاقه نیز دارند.

علم‌خواه داشتن استعداد را یکی دیگر از شروط موفقیت در فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: در آموزش قرآن ما با دو دسته از کودکان و نوجوانان رو‌به‌رو هستیم، یک دسته از قرآن‌آموزان دارای استعداد زیادی نیستند که باید با مدارا و تشویق به آنها کمک کنیم که در این راه ثابت‌قدم باشند و به مرور موفق شوند؛ اما یک دسته دیگر از قرآن‌آموزان هستند که مستعدترند و از ابتدا مشخص می‌شود که در آینده موفق خواهند شد و نتیجه می‌گیرند، با این دسته به‌صورت جداگانه آموزش قرآن کار می‌شود.

مربی قرآن مرکز قرآن و حدیث حرم بانوی کرامت در رابطه با موفقیت در تعامل با نوجوانان علی‌رغم حساسیت سنی و نیز سختی کار با آنها گفت: برای نوجوانان برای شرکت در محافل قرآنی شروطی قائل می‌شوم و این باعث می‌شود که آنها مشتاق‌تر شوند و با دقت بیشتری در کلاس‌ها حضور پیدا کرده و بیشتر تلاش کنند. همچنین چون بنده بیشتر با دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول کار می‌کنم، وقت آزاد بیشتر آنها برای فراگیری و نیز ایجاد جذابیت در کلاس‌ها باعث شده که رابطه خوبی با ما داشته باشند.

این استاد قرآن تصریح کرد: بنده اختصاصاً در زمینه آموزش قرائت قرآن کار می‌کنم، اما فراگیری و رعایت سبک زندگی قرآنی نیز برای ما بسیار مهم است و در کلاس‌ها به اصول اخلاقی و رفتاری نیز تأکید داریم.

وی در رابطه با چگونگی روش آموزش قرآن گفت: روشی که ما به آن تأکید داریم یادگیری از طریق گوش دادن به قرائت قرآن است، هرچند این گوش دادن کم باشد؛ در این سن، کودکان دوست دارند نتیجه کار خود را سریع ببینند، لذا ما بیشتر به‌صورت کار عملی آموزش را دنبال می‌کنیم. این کودکان وقتی یک فراز زیبا قرائت می‌کنند، آنها را به محافل و برنامه‌های مختلف می‌بریم و به این ترتیب تشویق می‌شوند.

علم‌خواه در رابطه با اقداماتی که والدین باید برای قرآنی کردن فرزنداشان انجام دهند، افزود: به پدر و مادرها توصیه می‌کنم از نوزادی گوش‌های فرزندانشان را با صدای تلاوت قرآن و اذان پر کنند و اجازه ندهند گوش‌هایشان بیکار باشد، زیرا در غیر این صورت چیز دیگری خواهند شنید و آن چیز را یاد می‌گیرند، حتی زمانی که کودکان در حال خواب و بازی هستند نیز قرآن به‌صورت آرام در منزل پخش شود، این کودکان بعدها به‌صورت خواه و ناخواه نت‌ها را اجرا می‌کنند و یاد می‌گیرند و در نتیجه استعدادشان به‌صورت عملی شکوفا می‌شود.

وی تأکید کرد: در کنار پخش صوت قرآن، خود والدین نیز قرآنی باشند و در این زمینه جدی‌تر و مقیدتر عمل کنند، کودکان بسیار دقیق هستند و می‌بینند، لذا قرآنی بودن والدین بسیار بر روی کودکان اثرگذار است، به علاوه پدر و مادرها فرزندانشان را با خود به محافل قرآنی ببرند و به روش‌های مختلف نیز آنها را تشویق کنند.

قاری بین‌المللی قرآن با تأکید به نقش مؤثر مدارس در قرآنی کردن دانش‌آموزان گفت: باید برنامه‌های قرآنی در مدارس یکی از برنامه‌های مهم و مستمر باشد و از ابتدا استعداد قرآنی دانش‌آموزان شناسایی شود و در مراحل بعد این استعداد را پرورش دهند.

این مدرس قرآن اضافه کرد: همچنین معلمان قرآن مدارس، دانش قرآنی خود را تقویت کنند، این موارد نیازمند جدیت مجموعه مدرسه در نگاه به آموزش قرآن به‌عنوان یک فرآیند تربیتی در کودکان است. کادر مدرسه باید نگاه جدی‌تری به قرآن داشته باشند، در کنار این موارد برگزاری محافل قرآنی در مدارس نیز بسیار مؤثر و تشویق‌کننده است.

علم‌خواه در رابطه با اقدامات کلیدی که می‌تواند به قرآنی کردن کودکان و نوجوانان بینجامد، گفت: اولین بحث در این زمینه، جدیت مدارس در آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی است، امروزه تمامی کودکان به مدرسه می‌روند و اگر در مدرسه آموزش‌های لازم را ببینند و با قرآن انس بگیرند، این انس برای آنها ماندگار خواهد شد، دوم اینکه رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون برنامه‌های قرآنی را فقط مختص به شبکه‌ها و خبرگزاری‌های خاص نکنند و در لابه‌لای سایر برنامه‌ها، برنامه قرآنی تهیه و پخش کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نقش را در این زمینه خانواده‌ها برعهده دارند، اظهار کرد: خانواده‌ها باید نحوه تربیت قرآنی را به‌خصوص در مدارس و جلسات اولیا و مربیان آموزش ببینند، همچنین ادارات و ارگان‌ها برای خانواده‌های شاغلین خود برنامه‌ها و محافل انس با قرآن تدارک ببینند، در مجموع و با عملی شدن تمامی این اقدامات، مسلماً کودکان بیش از پیش به قرآن جذب خواهند شد.

این معلم قرآن در پایان با انتقاد از عدم معرفی و ترویج زیبایی‌های قرآن کریم در جامعه تأکید کرد: اگر ما زیبایی‌های قرآن را در مدارس به دانش‌آموزان نشان دهیم، تمایل به قرآن بیشتر می‌شود؛ متأسفانه بیشتر مدارس کشور ما تاکنون یک محفل انس با قرآن استاندارد و زیبا را برگزار نکرده‌اند، همچنین افراد قرآنی نیز باید در محل‌ها و مراسم مختلف حضور پیدا کرده و زیبایی‌های قرآن را به مردم نشان دهند، به علاوه با بیان موفقیت‌ها و مزایایی که برای قاریان، حافظان و قرآنیان کشور وجود دارد، می‌توان باعث جذب کودکان و نوجوانان به قرآن شد.

انتهای پیام
captcha